Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Køb af apps: Her er dine rettigheder

Kan du fortryde købet af en app? Hvordan sparer du penge på køb inde i en app? Bliv klogere på, hvordan du sparer penge på apps og undgår dyre regninger.
Af Julie Damkjær
11. December 2020
apps kan du fortryde et koeb
Foto: Getty Images

Fortrydelsesret for apps

Køber du varer over nettet, har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret.

Fortrydelsesretten gælder ikke nødvendigvis apps. Downloader du digitalt indhold, mister du nemlig denne fortrydelsesret, hvis sælger tydeligt har gjort dig opmærksom på, at det er vilkårene for at downloade varen. Det gælder også for apps.

Apple, Google og Huawei giver dig dog muligheden for at få dine penge igen, hvis du fortryder købet af en app.

Læs denne artikel, og få svar på:

  •         Hvordan du får pengene tilbage for en app, du har købt.
  •         Hvordan du får pengene tilbage for køb i en app (In app purchases).
  •         Hvordan du undgår, at du selv eller dit barn bruger penge på og i apps.
  •         Hvad du skal tjekke, før du køber en app.

Apple App Store: 2 ugers fortrydelsesret

iPhone- og iPad-brugere har i 14 dage mulighed for at få penge tilbage for en app eller et abonnement købt i Apple App Store. Også selv om appen har været brugt. Følg disse trin:

  1. Gå til reportaproblem.apple.com fra en internetbrowser, og log ind med dit Apple-id.
  2. Vælg ”Anmod om refundering” i rullemenuen øverst på siden. En ny rullemenu dukker op under den første rullemenu. Marker, hvorfor du vil annullere din ordre, og tryk ”Næste”.
  3. Vælg den app, du vil have pengene tilbage for, og tryk ”Indsend” øverst på siden.

Apple behandler din sag inden for 48 timer. Godkender Apple din refundering, returnerer Apple pengene til din konto inden for 14 dage.

Du kan først anmode om at annullere købet af appen, efter din betaling for appen er gået igennem.

Google Play: 48 timers fortrydelsesret

På Android-telefoner og -tablets fra mærker som Acer, Asus, Lenovo, Motorola, Nokia, Samsung og Sony har du 48 timer til at prøve at fortryde dit køb.

  1. Tryk på menu-ikonet (de 3 vandrette streger) i Google Play Butik.
  2. Gå til "Konto" og vælg fanen "Ordrehistorik".
  3. Find den app, du vil have penge tilbage for, tryk "Refundér" og følg vejledningen.

Er fristen på 48 timer overskredet, skal du kontakte den enkelte app-udbyder for at prøve at annullere købet af appen.

Huawei AppGallery: 14 dages fortrydelsesret

Huawei-brugere, der har købt en app over Huawei AppGallery, kan fortryde købet i 14 dage. Du anmoder om refundering ved at skrive til Huaweis kundeservice gennem deres kontaktformular:

  1. Gå til consumer.huawei.com/dk/contact-us fra en browser. Scroll ned på siden for at finde kontaktformularen.
  2. Udfyld formularen. Vælg “Spørgsmål” i den første rullemenu og “Andet” i den anden rullemenu. Skriv i feltet *Spørgsmål, hvilken app du vil fortryde købet af og hvorfor.
  3. Udfyld resten af formularen med dit navn, købsdato for appen og din e-mail-adresse.
  4. Tryk ”Indsend”, og Huawei undersøger, om du kan få pengene retur.

Godkender Huawei refunderingen, får du pengene for din afbestilte app inden for 14 dage.

Køb i app: Sådan fortryder du et køb

I mange apps kan du tilkøbe ekstra funktioner eller services. Det kaldes køb i app – på engelsk In App Purchases/IAP.

Køb i app er eksempelvis ekstra liv i et spil, spilvaluta eller opgradering til pro-versionen af en app. Køb i app kan også være et abonnement, som fornys automatisk.

Fortryder du et køb i app? Normalt er det hverken Apple App Store, Google Play Butik eller Huawei AppGallery, der håndterer refusionen. Kontakt i stedet app-udvikleren direkte, hvis du vil prøve at få penge tilbage for noget, du har købt i en app.

Spær for tilkøb i apps: Sådan begrænser du dit eller dit barns forbrug

Køb i app kan ske ved en fejl og kan resultere i ubehagelige regninger. Der er eksempler på, at børn i løbet af kort tid har købt for flere tusinde kroner i tilføjelser til app-spil på tablets og smartphones.

Begræns muligheden for at lave køb i apps ved at indstille, at du skal taste en adgangskode, hver gang du eller dit barn køber noget i en app. Sådan gør du:

Kræv adgangskode på iPhone og iPad

  1. Gå til "Indstillinger" og vælg "Skærmtid".
  2. Tryk på "Indhold og anonymitet". Tast din adgangskode, hvis du bliver bedt om det. Slå "Indhold og anonymitet" til i toppen.
  3. Vælg "Køb i iTunes & App Store".
  4. Under "Bed om adgangskode" kan du vælge, at din telefon eller tablet beder om din adgangskode, hver gang du foretager et køb.

Kræv adgangskode på Android-enheder

  1. Åbn appen "Play Butik" og træk fingeren fra venstre kant mod højre for at åbne sidemenuen.
  2. Vælg "Indstillinger" i sidemenuen.
  3. Vælg "Kræv godkendelse ved køb".
  4. Vælg enten "Ved alle køb via Google Play på denne enhed" eller "Hvert 30. minut".
  5. Bekræft med din Google-adgangskode og tryk "OK".

Kræv adgangskode på Huawei-enheder

  1. Gå til ”Indstillinger ” på din enhed.
  2. Vælg ”Huawei ID” øverst i menuen, tryk på ”Indstillinger” og vælg ”Betalingsadgangskode”.
  3. Vælg en 6-cifret adgangskode og bekræft din nye kode.

Spar penge: Lav køb i app via en browser

I mange apps kan du logge ind på via en internetbrowser som for eksempel Google Chrome, Safari eller Firefox. Tjek altid prisen både i din app og fra en browser, inden du foretager et køb i en app (In app purchases/IAP). Der kan være stor prisforskel.

Prisforskellen skyldes, at app-udviklerne typisk skal aflevere noget af deres indtjening til app-butikken, du køber igennem.

Logger du ind i appen via en browser og køber en app-funktion, kan du stadig se og bruge funktionen, når du åbner din app på din mobiltelefon eller tablet.

Køber du et abonnement, hvor du eksempelvis betaler et fast beløb hver måned, kan du spare mange penge i længden ved at oprette abonnementet via en internetbrowser.

Abonnementer: Se dig godt for

Vær opmærksom, når du køber en app eller laver et køb i app. Du risikerer nemlig at komme til at købe et abonnement ved en fejl.

Abonnementer afmeldes ikke nødvendigvis automatisk, når du sletter en app. Husk derfor at afmelde dit abonnent, inden du sletter din app.