Bytte gaver? Her er reglerne
Hvis julegaven ikke var lige i skabet, kan du måske bytte den eller få pengene retur. Få styr på dine rettigheder, når du skal bytte gaver.
Er julegaven eller fødselsdagsgaven ikke, som du ønsker det? Så kan du måske returnere gaven og få pengene tilbage eller en ny vare i stedet.
Få styr på dine rettigheder, når du bytter gaver:
- Kan du bytte gaven eller få pengene tilbage, uanset om gaven er købt i en fysisk butik eller online?
- Hvordan bytter du gaver købt online?
- Hvilken stand skal varen være i, hvis du vil bytte eller returnere varen?
- Hvad har du ret til, hvis gaven er kommet på udsalg?
- Hvor lang tid skal et tilgodebevis være gyldigt?
Gaver købt i fysiske butikker: Sådan bytter du
I fysiske butikker har du ikke en lovbestemt ret til at fortryde et køb, bytte en vare eller få pengene tilbage.
Forhandleren bestemmer selv, om han vil give en bytte- og/eller returret på en vare, og hvor længe den ret skal gælde:
- Bytteret gælder kun ombytning til andre varer.
- Returret betyder, at du kan kræve købesummen tilbage. Butikken kan kræve en kvittering som bevis for, at varen er købt hos butikken eller kæden.
Bytte- eller returrettigheder gælder som udgangspunkt kun i den forretning, hvor varen er købt. Nogle butikskæder lover dog, at varen kan byttes i alle kædens forretninger.
Bytter eller returnerer du en gave købt i en butik, skal du ofte have kvitteringen med. Sørg derfor for at få kvitteringen fra giveren.
Byttemærket eller kvitteringen kan fortælle dig, om du kan bytte eller returnere gaven. Hold øje med tidsfristen for at bytte.
Gaven skal være ubeskadiget og må ikke været taget i brug, hvis du skal bytte eller returnere en vare købt i en butik. Det betyder, at du skal levere varen tilbage i original emballage, og er varen plomberet, må plomberingen ikke være brudt.
Gaver købt online i Danmark eller EU: Sådan bytter du
Hvis gaven er købt på nettet i Danmark eller inden for EU, har du 14 dages fortrydelsesret fra den dag, gavegiveren modtog pakken – ikke fra den dag, du åbnede pakken.
Falder fristen for fortrydelse på en af julehelligdagene, kan du stadig bytte varen på den første hverdag efter helligdagen.
Mange onlinebutikker giver udvidet fortrydelsesret i julen. Det betyder, at du har en længere periode efter jul til at sende købet tilbage og få pengene retur.
Returretten gælder også, selv om gavegiveren har hentet onlinekøbet i en fysisk butik.
Hvis gaven er købt online, kan den letteste løsning være at få giveren til at returnere gaven. Pengene går ofte ind på køberens konto, og du kan have brug for en returseddel for at sende varen tilbage.
Nogle onlinebutikker har dog en service, der gør det let for dig som modtager at returnere gaven.
Har onlineshoppen fysiske butikker, kan du også i nogle tilfælde levere gaven tilbage til en fysisk butik og få pengene tilbage.
Får du et onlinekøb i julegave, må du gerne prøve varen, men du må ikke tage varen i brug. Du må altså gerne prøve blusen eller åbne pakken med printeren, men du må ikke tage blusen på til fest eller printe på printeren.
Gaver købt online uden for EU: Sådan bytter du
Er din gave købt i en onlinebutik uden for EU, har du ikke nødvendigvis ret til at bytte den eller få pengene tilbage. Det kommer helt an på butikkens vilkår.
Har køberen betalt importgebyr for at modtage din pakke? Så vær opmærksom på, at du ikke får gebyret tilbage, når du sender varen retur til en butik uden for EU.
Varens stand: Må du åbne gaven, hvis du vil bytte den?
Bytter eller returnerer du en gave, skal gaven være ubeskadiget og må ikke været taget i brug. Det betyder, at du gerne må prøve kjolen eller åbne pakken med røremaskinen, hvis den ikke er plomberet, men du må ikke tage kjolen på eller piske flødeskum med røremaskinen.
Er varen plomberet, må plomberingen ikke være brudt.
Hvis varen er pakket ind i en kasse, en æske eller lignende, skal du som udgangspunkt levere varen tilbage i original emballage.
Får du tøj i gave, må du ikke klippe mærkerne ud af tøjet.
Har gaven fejl eller mangler, kan du selvfølgelig altid bruge din reklamationsret og klage over varen.
Udsalg: Kræv det oprindelige beløb tilbage
Udsalg kan betyde, at prisen på din gave er faldet, siden køberen købte den.
Bytter du en gave i en butik, eller sender du gaven retur til onlinebutikken? Så har du som udgangspunkt ret til at få det beløb, giveren betalte for gaven, tilbage.
Tilgodebeviser og gavekort: Husk at bruge dem!
Skriver en fysisk butik på bonen, at du kan bytte eller få pengene tilbage for varen, må butikken ikke nøjes med at give dig et tilgodebevis. Står det ikke udtrykkeligt på bonen, at du har krav på at bytte eller få pengene tilbage, må en fysisk butik gerne nøjes med at give dig et tilgodebevis, men du har ikke krav på det.
Er varen købt i en onlinebutik, og er du stadig inden for butikkens frist for at bruge din fortrydelsesret, har du ret til at få dine penge tilbage. Er fortrydelsesretten udløbet, kan onlineshoppen i stedet give dig et tilgodebevis, men du har ikke krav på det.
Har butikken givet dig et tilgodebevis i stedet for at bytte varen eller give dig pengene tilbage? Så kan du som udgangspunkt bruge det i 3 år. Acceptér ikke en kortere frist, medmindre der er en god begrundelse for, at gyldighedsperioden er kortere.
Gavekort er som udgangspunkt også gyldige i 3 år. Fristen kan dog være kortere.
Løber gavekortet ud, har du ikke altid ret til at få pengene tilbage.
Varer med fejl skal du klage over
Fejl og mangler ved en vare har intet med din fortrydelses- eller bytteret at gøre.
Har gaven fejl eller mangler, kan du kræve at få varen repareret eller byttet. Du kan i nogle tilfælde også få pengene tilbage for varen.
Din kvittering er dit bevis på, at du har købt varen, og hvornår du har købt varen. Du kan reklamere over varen i 2 år efter købet.
Parkeringsselskab sender 120 forbrugere direkte til inkasso
Over hundrede forbrugere har fået inkassoskrivelser fra parkeringsselskabet Europark, uden først at have modtaget p-bøder og rykkere. Opfordringen fra Forbrugerrådet Tænk er klar.
Kundeservice: Hvad har du krav på?
Lange svartider, besværlige hjemmesider og ubehandlede reklamationer. Som forbruger kan virksomhedernes kundeservice være frustrerende, men spørgsmålet er, hvad du egentlig kan forvente, hvad du har krav på, og hvordan du kan klage?
Skal du til tandlæge? Her er dine rettigheder
Hvad koster det at gå til tandlægen? Kan du få tilskud til behandlingen? Vil du klage? Få styr på dine rettigheder her.