Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Det skal du gøre, hvis butikken ikke leverer til tiden

Du har købt en ny vare i en butik, men den bliver ikke leveret til tiden. Se, hvad du skal gøre her.
Af Jesper Frydland-Raun
16. Juni 2020
Det skal du gøre, hvis butikken ikke leverer til tiden
Foto: iStock

Få svar på dit spørgsmål med det samme

Er du i tvivl om dine rettigheder i en konkret sag?

Få rådgivning om købelov og markedsføring online nu - du kan også få hjælp til at skrive et klagebrev.

Din vare skal senest være leveret 30 dage efter, du har bestilt den

Køber du en ny sofa eller et køleskab i en fysisk butik med en aftale om, at butikken leverer varen hjem til dig, skal sælgeren overholde leveringstiden.

Leveringstiden vil du i langt de fleste tilfælde blive oplyst om, når du køber din vare. Hvis du ikke får oplyst en leveringstid, er standarden, at du skal have leveret din vare senest 30 dage efter, du bestilte den.

Online shopping: Sådan får du pengene tilbage, hvis du er blevet snydt

Hvilken leveringsdato gælder?

Leveringstiden kan du få oplyst i butikken, den kan stå på hjemmesiden eller på en ordrebekræftelse. Er du i tvivl om, hvilken leveringstid der gælder?

Specifik information om leveringstiden, som kun er sendt til dig, træder i stedet for generel information.

Hvis du har fået en ordrebekræftelse med en leveringsdato, gælder den altså i stedet for frit tilgængelig information, for eksempel på butikkens hjemmeside.

Køber du en vare, du skal bruge på en bestemt dag som for eksempel en studentergave? Gør opmærksom på det, allerede når du bestiller varen. Så vil alle forsinkelser være væsentlige, og du vil kunne hæve købet, hvis du ikke får varen til tiden.

Købet hæver du ved at kontakte butikken, for eksempel på mail, og bede om pengene tilbage, hvis du allerede har betalt for varen.            

Hvordan skal du have besked om leveringstiden?

Mundtlige aftaler er lige så gyldige som skriftlige aftaler. Derfor er en leveringsdato, som du har fået at vide mundtligt, lige så gyldig som en leveringsdato, du har fået på skrift.

Skriftlige aftaler er dog nemmere at dokumentere. Bed altid om en bekræftelse af leveringsdatoen på skrift.

Hvor specifik skal leveringstiden være?

Butikken meddeler måske et tidsinterval, hvor din vare kan blive leveret. Hvis du skal være hjemme for at tage imod varen, er det praktisk for dig, at intervallet er så kort som muligt.

Specifikt leveringstidspunkt har du dog ikke krav på at få oplyst. Butikken må godt nøjes med at angive en dato.

Giver butikken til gengæld et specifikt tidsinterval, skal de overholde det. Hvis I har aftalt levering mellem klokken 9 og 12, og varen ikke er dukket op klokken 12, skal butikken tilbyde dig et nyt leveringstidspunkt.

Det nye leveringstidspunkt skal være indenfor rimelig tid, for eksempel indenfor en uge.

Den nye leveringsfrist kan du også selv sætte, hvis butikken ikke gør det.

Kan butikken kræve, at du betaler med det samme?

Sælgeren kan godt bede dig om at betale dig allerede den dag, du køber varen til senere levering.

Forsinkede varer: Klag til butikken og sæt en ny leveringsfrist

Hvis leveringen bliver forsinket, skal butikken give dig besked.

Overholder butikken ikke leveringsfristen? Så skal du reklamere til butikken og kræve, at din vare bliver leveret inden en bestemt dato.

Du kan ringe til butikken, møde op eller sende en mail. Hvis du henvender dig på mail, har du dokumentation for, at du har gjort opmærksom på problemet.

I mailen kan du også sætte en ny rimelig leveringsfrist. Skriv, at du ønsker at ophæve købet og få dine penge tilbage, hvis butikken ikke leverer din vare indenfor den nye tidsfrist.

Fristen skal være indenfor rimelig tid, for eksempel 1 uge. Hvad der er rimeligt afhænger blandt andet af:

  • hvor lang tid der allerede er gået

  • hvilken vare der er tale om

  • dit behov for varen

Fristen skal du ikke sætte for hurtigt ved for eksempel at kræve, at varen skal leveres indenfor få timer eller allerede dagen efter.

Butikken kan nemmere overholde din frist, hvis du giver dem lidt tid til at reagere. Det vil også stille dig bedre i en eventuel klagesag i fremtiden, hvis du har givet en realistisk frist.

Forsinkede varer: Få kompensation

Butikken kan tilbyde dig kompensation for den forsinkede levering. Du kan måske få nedslag i prisen på din vare eller et gavekort, som du kan bruge i butikken.

Kompensation kan også være, at butikken betaler de dokumenterede omkostninger, du har haft ved at være hjemme den dag, hvor varen skulle have været leveret.

Hvis du for eksempel har købt togbilletter til og fra sommerhuset udelukkende for at kunne tage imod en vare, kan du bede om, at butikken betaler dine togbilletter.

Mister du indtægt, fordi du skulle blive hjemme fra arbejde, kan du ikke kræve erstatning, med mindre du kan dokumentere løntræk og lignende.

Kompensation har du ikke krav på ifølge loven. Men du kan stadig forsøge at lave en aftale om kompensation med butikken.

Forsinkede varer: Bed om at få dine penge tilbage

Loven siger, at du har krav på at få din vare eller dine penge igen.

Leverer butikken ikke dine varer inden for den nye leveringsfrist? Så kræv at få dine penge tilbage.

Pengene skal butikken tilbagebetale til dig hurtigst muligt og helst med det samme.

Forsinkede varer: Klag over butikken

Klag til Forbrugerklagenævnet, hvis du aldrig modtager din vare eller ikke kan få dine penge retur.

Sådan klager du til Forbrugerklagenævnet

Få rådgivning om dine rettigheder

Fik du ikke svar på dit spørgsmål? Forbrugerrådet Tænk giver rådgivning om dine rettigheder med hensyn til købelov og markedsføring.

Som medlem af Forbrugerrådet Tænk kommer du forrest i telefonkøen, og du kan få rådgivning på mail.