Det skal du gøre, hvis butikken ikke leverer til tiden
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Det skal du gøre, hvis butikken ikke leverer til tiden

Du har købt en ny vare, men den bliver ikke leveret til tiden. Se, hvad du skal gøre her.

Foto: Getty Images · 24. april 2023
Person scanner pakke som skal leveres

Køber du fx en ny sofa eller et køleskab, og er det aftalt, hvornår sælgeren skal levere din vare? Så skal sælgeren overholde den aftale.

Du vil ofte få besked om, hvornår din vare bliver leveret, når du køber den – har du ikke fået den oplysning, så skal du have leveret din vare senest 30 dage efter bestilling.

Hvilken leveringsdato gælder?

Leveringstiden kan du få oplyst i butikken, den kan stå på hjemmesiden eller på en ordrebekræftelse.

Har du ifm. købet fået oplyst et specifikt leveringstidspunkt, er det dette gældende, og, træder i stedet for generel information du eventuelt vil kunne finde på sælgerens hjemmeside.

Køber du en vare, du skal bruge på en bestemt dag som for eksempel en studentergave, julegaver eller brudekjole?

Der kan opstå forsinkelser i levering af varer, så hvis det er vigtigt for dig, at du modtager dine varer inden for en særlig dato, skal du gøre sælgeren opmærksom på det. På den måde ved sælgeren, at dine varer skal prioriteres og modtager du ikke dine varer inden for den pågældende dato, vil det være en væsentlig misligholdelse, og du vil kunne hæve købet.

Du hæver købet ved at kontakte butikken, fx på mail, og bede om pengene tilbage, hvis du allerede har betalt for varen.            

Hvordan skal du have besked om leveringstiden?

Mundtlige aftaler er lige så gyldige som skriftlige aftaler. Derfor er en leveringsdato, som du har fået at vide mundtligt, lige så gyldig som en leveringsdato, du har fået på skrift.

Skriftlige aftaler er dog nemmere at dokumentere. Bed altid om en bekræftelse af leveringsdatoen på skrift.

Hvor specifik skal leveringstiden være?

Butikken meddeler måske et tidsinterval, hvor din vare kan blive leveret. Hvis du skal være hjemme for at tage imod varen, er det praktisk for dig, at intervallet er så kort som muligt.

Du har dog ikke krav på at få oplyst et specifikt leveringstidspunkt. Butikken må godt nøjes med at angive en dato.

Giver butikken til gengæld et specifikt tidsinterval, skal de overholde det. Hvis I har aftalt levering mellem klokken 9 og 12, og varen ikke er dukket op klokken 12, skal butikken tilbyde dig et nyt leveringstidspunkt.

Det nye leveringstidspunkt skal være indenfor rimelig tid, for eksempel indenfor en uge.

Kan butikken kræve, at du betaler med det samme?

Som udgangspunkt kan sælgeren ikke trække pengene for varen, før den er afsendt til dig.

Forsinkede varer: Klag til butikken og sæt en ny leveringsfrist

Hvis leveringen bliver forsinket, skal butikken give dig besked.

Overholder butikken ikke leveringsfristen? Så skal du klage til butikken og kræve, at din vare bliver leveret inden en bestemt dato.

Du kan ringe til butikken, møde op eller sende en e-mail. Hvis du henvender dig på e-mail, har du dokumentation for, at du har gjort opmærksom på problemet.

I mailen kan du også sætte en ny rimelig leveringsfrist. Skriv, at du ønsker at ophæve købet og få dine penge tilbage, hvis butikken ikke leverer din vare indenfor den nye tidsfrist.

Fristen skal være indenfor rimelig tid, fx 1 uge. Hvad der er rimeligt afhænger blandt andet af:

  • hvor lang tid der allerede er gået
  • hvilken vare der er tale om
  • dit behov for varen

Forsinkede varer: Få kompensation

Kompensation er ikke noget, du er berettiget til, men noget som sælgeren kan tilbyde som plaster på såret i form af fx nedslag i prisen på din vare eller et gavekort, som du kan bruge i butikken.

Erstatning for udgifter du har haft pga. forsinkelsen er noget andet end kompensation. Mister du fx indtægt, fordi du skulle blive hjemme fra arbejde, kan du kræve erstatning, hvis du kan dokumentere det økonomiske tab, du har lidt, fx at du har fået mindre i løn som følge af, at du har holdt fri.

Forsinkede varer: Bed om at få dine penge tilbage

Hvis sælgeren ikke leverer dine varer, er du berettiget til at få dine penge tilbage. Er leveringen forsinket, og har du sat en ny rimelig leveringsfrist, skal sælgeren levere din vare inden for denne dato. Leverer butikken ikke dine varer inden for den nye leveringsfrist? Så kræv at få dine penge tilbage.

Pengene skal butikken tilbagebetale til dig hurtigst muligt og helst med det samme.

Forsinkede varer: Klag over butikken

Klag til Forbrugerklagenævnet, hvis dine vare er forsinket, og du ikke kan finde en løsning med sælgeren.

Modtager du slet ikke din vare, kan du kontakte din bank med henblik på at få tilbagebetalt dine penge.