Danskerne er i gennemsnit kunde i deres bank i 20 år
Danske forbrugere er meget loyale overfor deres bank, viser ny rapport fra Forbrugerrådet Tænk. Mens 41 procent af alle voksne danskere aldrig har skiftet bank, er hver tredje kunde i deres bank, fordi deres forældre var det. Det får Forbrugerrådet Tænk til at advare om manglende mobilitet og konkurrence på bankmarkedet.
Forbrugerrådet Tænk har spurgt flere end 1.500 danskere om deres oplevelser med bankmarkedet i en ny rapport.
Rapporten viser, at danske forbrugere har en meget langvarig tilknytning til deres bank. I gennemsnit er forbrugerne kunde i deres bank i 20 år, mens hver tredje dansker har været kunde i banken i over 30 år.
41 procent har aldrig skiftet bank, og kun 4 procent har skiftet bank inden for det seneste år – et tal, der stort set har været uændret i to årtier.
”Den gennemsnitlige dansker er længere tid i deres bank, end de bor i deres bolig eller er gift med deres ægtefælle. Der er meget lille mobilitet mellem banker, og det går udover konkurrencen og dermed også de priser og vilkår, som bankerne stiller forbrugerne i udsigt. Vi har brug for, at der kommer gang i markedet – både for forbrugernes og samfundets skyld, ” siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll.
32 procent af de adspurgte angiver, at årsagen til, at de er kunde i deres bank, er fordi deres forældre var det. Det er den største enkeltstående årsag – over priser og vilkår (19 procent) og lånemuligheder (9 procent).
For svært at sammenligne priser
Blandt de forbrugere, der har overvejet at skifte bank, men alligevel ikke gjort det, peger de fleste på, at processen virkede for uoverskuelig og besværlig (33 procent), og at det var for svært at sammenligne priser og produkter (31 procent).
”Vi ved fra vores tidligere undersøgelser, at der kan være flere tusinde kroner at spare om året for mange forbrugere ved at skifte bank. Men det er svært at gennemskue markedet og sammenligne priser hos bankerne, og det afholder mange fra at skifte bank. Det er et oplagt sted at tage fat for at forbedre konkurrencesituationen. Tydeligere priser og en troværdig prisportal vil fx være en stor hjælp til især de mange, der egentlig gerne vil skifte bank, men går i stå i processen, ” siger Winni Grosbøll.
82 procent af forbrugerne synes, at det ville være en god ide med en prisportal for banker, hvor forbrugerne kan sammenligne priser og vilkår.
Forbrugerrådet Tænk beklager fejlagtigt udsendte mails
En mail om produkter, som dumper i test, blev ved en fejl sendt ud til en gruppe forbrugere, som ikke har bedt om at modtage sådanne mails. Forbrugerrådet Tænk beklager fejlen og skærper procedurerne, så det ikke kan ske fremadrettet.
Forbrugerrådet Tænk fejrer 75 år i forbrugernes tjeneste
Det er 75 år siden, at danske husmødre marcherede mod Christiansborg og siden stiftede Danske Husmødres Forbrugerråd i protest mod, at der kun var få varer af dårlig kvalitet tilgængelige for familierne. I dag hedder organisationen Forbrugerrådet Tænk, og her kæmper man fortsat forbrugernes sag. I dag er det blandt andet den digitale handelsplads og det bæredygtige forbrug, der fylder for forbrugerne og deres organisation.
Ondt i økonomien presser unge på deres uddannelse
Mange af de unge, der mistrives på deres uddannelse eller ligefrem dropper ud, har også økonomiske problemer. Det viser en ny undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har lavet i samarbejde med Finans Danmark. Undervisning i privatøkonomi kan give redskaber til at håndtere økonomien og bør prioriteres højere, foreslår de to organisationer.