Din mailadresse er ikke din | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Du kan miste din mailadresse

Selv om du føler, at din mailadresse er din personligt, kan du af flere grunde blive nødt til at skifte adressen. Og det kræver både tid og planlægning.

Morten Steiniche · Foto: Bondola · 17. maj 2021
Illustration af flyttekasse med mailadresse og apps

I mange år var det gratis at have en mail­a­dres­se hos danske Jubii, der engang var en af de helt store aktører i den danske it-verden. Senere kom det til at koste otte-ti kroner om måneden at have et såkaldt Plus-abonnement med mailadresse, men i december fik brugerne af Jubiis mailsystem besked om, at prisen for at have en Jubii-mailadresse ville stige til 49 kroner om måneden – og abonnementet skulle betales for et halvt år ad gangen.

Det har fået flere forbrugere til at henvende sig til Forbrugerrådet Tænk med frustrationer over de voldsomme prisstigninger, blandt andre Michael Erik Ditzel, der har skrevet til Forbrugerrådet Tænk.

"At skifte mailadresse er jo en besværlig proces, især i de her tider med udestående COVID-19-billetrefusioner og meget andet, hvor man er afhængig af en stabil mailkommunikation," fortæller han.

Mailadressen er ikke din

Det kan være besværligt at skifte mailadresse, for typisk er der mange tjenester koblet op på din mailadresse. Skifter du din mailadresse, er der mange virksomheder, mennesker, myndigheder og forskellige web­tjenester, der skal have besked.

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?