Medlemmerne spørger: Hvad skal jeg gøre, når datoen for min flyafgang er blevet ændret?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg købte tre flybilletter CPH-Barcelona-Lanzarote og retur i oktober hos et flyselskab. Vi skulle være en uge på Lanzarote og flyve tilbage den 19. oktober med afgang klokken 17.45 om aftenen.
Nu skriver selskabet, at vores afgang bliver skubbet til den 18. oktober klokken syv om morgenen. Det vil sige, at vi mister halvanden dag af vores ferie pga. den tidligere hjemrejse.
Vi har ringet til selskabet mange gange, men telefonsvareren henviser til hjemmesiden, som henviser til en app, hvor man enten kan acceptere ændringen eller anmode om et nyt tidspunkt.
Desværre fungerer funktionen, hvor man anmoder om et nyt tidspunkt, ikke. Derfor har vi ingen mulighed for at skubbe returflyet til en senere dato. Hvad kan vi gøre i den situation? Hvad vil I anbefale?
- Lorenz Hindrichsen
SVAR | Når et selskab fremrykker en flyafgang mere end en time, anses det for en aflysning, og man vil som udgangspunkt kunne kræve ombooking til et andet tidspunkt, og kan dette ikke lade sig gøre, kan man kræve handlen ophævet og sine penge tilbagebetalt.
Vil du læse svaret fra vores rådgiver?
Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Det skal være lettere at få kompensation, når flyet er forsinket eller aflyst
En kompliceret klageadgang samt manglende kendskab til, hvor du kan få hjælp til at klage, har ført til, at der er skudt en skov af selskaber op, der tjener rigtig godt med penge på at hjælpe forbrugerne med at kradse tilgodehavender ved forsinkelser ind hos flyselskaberne. Kompensationerne bør i stedet udbetales automatisk, lyder forslaget fra Forbrugerrådet Tænk.

Tjek dette, før du køber en rejseforsikring
Ferien kan blive dyr, hvis du kommer ud for uheld, sygdom eller tyveri, og du ikke har styr på din rejseforsikring. Men hvad dækker rejseforsikringen, og hvilken skal du vælge? Få hjælp her.

Forsinkede fly skal ikke betyde bøvl og bureaukrati for forbrugerne
Automatisk kompensation ved flyforsinkelser kan være en win-win for både forbrugere og virksomheder, skriver Winni Grosbøll i denne leder.