Medlemmerne spørger: Hvad skal jeg gøre, når datoen for min flyafgang er blevet ændret?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg købte tre flybilletter CPH-Barcelona-Lanzarote og retur i oktober hos et flyselskab. Vi skulle være en uge på Lanzarote og flyve tilbage den 19. oktober med afgang klokken 17.45 om aftenen.
Nu skriver selskabet, at vores afgang bliver skubbet til den 18. oktober klokken syv om morgenen. Det vil sige, at vi mister halvanden dag af vores ferie pga. den tidligere hjemrejse.
Vi har ringet til selskabet mange gange, men telefonsvareren henviser til hjemmesiden, som henviser til en app, hvor man enten kan acceptere ændringen eller anmode om et nyt tidspunkt.
Desværre fungerer funktionen, hvor man anmoder om et nyt tidspunkt, ikke. Derfor har vi ingen mulighed for at skubbe returflyet til en senere dato. Hvad kan vi gøre i den situation? Hvad vil I anbefale?
- Lorenz Hindrichsen
SVAR | Når et selskab fremrykker en flyafgang mere end en time, anses det for en aflysning, og man vil som udgangspunkt kunne kræve ombooking til et andet tidspunkt, og kan dette ikke lade sig gøre, kan man kræve handlen ophævet og sine penge tilbagebetalt.
Vil du læse svaret fra vores rådgiver?
Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Aflyst fly: Skal flyselskabet eller rejsebureauet betale kompensation?
Webinar: Hvad skal jeg gøre, når noget går galt på flyrejsen?
Få hjælp til dine rettigheder og klagemuligheder, når flyrejsen ikke går som planlagt. Se medlemswebinar om flyrejser.
Flyselskaber bør automatisk udbetale kompensation ved forsinkelser og aflysninger
Vi mener, at flyselskaberne skal påkræves automatisk at udbetale kompensationen og refusion til de aflysningsramte og forsinkede passagerer.