Medlemmerne spørger: Hvem skal betale kompensation for mit aflyste fly?
SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Min flyrejse i morgen fra København til Keflavik den 26. august er blevet aflyst, og min nye flyrejse er nu søndag den 25. august.
Jeg kan ikke rejse i dag, da jeg først opdagede det i morges, da jeg ville se, om jeg kunne checke ind til i morgen. Jeg har ikke modtaget nogen information på min mobiltelefon.
Jeg havde en meget dårlig oplevelse med samme flyselskab, da jeg rejste fra Nuuk til København den 2. august. Denne flyvning blev aflyst omkring to timer før afgang på grund af dårligt vejr i Nuuk (et andet flyselskab fløj på samme tid, og der var ikke dårligt vejr i Nuuk).
Efterfølgende blev flyvningen aflyst flere gange, og jeg endte med først at tage til Danmark fra Nuuk den 4. august omkring kl. 16:15. Med dette i tankerne vil jeg ikke længere benytte samme flyselskab til Grønland, så jeg har booket en ny flyrejse med et andet flyselskab.
Jeg ønsker fuld refusion for min billet, inklusive billetten for første rejse den 2. august, samt EU-kompensation på 2 x 600 EUR, plus togbilletter til og fra København, måltider fra den 2. august til den 4. august, samt 19 EUR for en forudbetalt middag til flyvningen den 2. august.
Flyvningen blev som nævnt aflyst, og af en eller anden grund mente flyselskabet, at jeg skulle spise middagen om morgenen den 5. august, hvor der skulle have været serveret morgenmad. Jeg er sikker på, at aflysningerne den 2. august og den 26. august skyldes, at flyselskabet ikke har solgt nok billetter.
Håndteres refusionen af billetten af det online rejsebureau, hos hvem jeg købte tur(retur) flybilletten? Det siger flyselskabet på deres hjemmeside, så jeg kan ikke få lov til at udfylde flyselskabets skema for klager? Og hvad gør jeg med de andre krav?
Jeg har sendt en e-mail med kravet for den 2. august til flyselskabet plus lavet opfølgning via email for en, men jeg har ikke hørt noget. Jeg ringede i formiddags til flyselskabet og sagde, jeg ikke kunne bruge den nye tid i dag.
– Erland Lind Mortensen
SVAR | Når du køber flybilletter hos et online rejsebureau, er det som udgangspunkt rejsebureauet og ikke flyselskabet, der er sælgeren af rejsen, medmindre rejsebureauet har taget et klart og tydeligt formidlerforbehold.
Vil du læse svaret fra vores rådgiver?
Få adgang til vores juridiske rådgivning og hele tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Flyselskaber bør automatisk udbetale kompensation ved forsinkelser og aflysninger
Vi mener, at flyselskaberne skal påkræves automatisk at udbetale kompensationen og refusion til de aflysningsramte og forsinkede passagerer.
Pakkerejse eller charterrejse: Her er dine rettigheder
Hvad gør du, hvis rejseselskabet går konkurs, og hvad har du ret til, hvis prisen på dit charterrejse pludselig stiger eller selskabet går konkurs? Få overblik over dine rettigheder her.
Aflyst eller forsinket fly: Beregn, hvad du har ret til
Kan du få kompensation, hvis dit fly er aflyst eller forsinket? Og hvad har du ret til, hvis kufferten forsvinder? Tjek dine flyrettigheder her.