Corona: Skal du købe din næste ferie nu? | Forbrugerrådet Tænk Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Coronakrise: Skal du købe din næste ferie nu?

Skal du købe din næste rejse nu? Og sikrer en corona-garanti dig bedre rettigheder? Få hjælp her.

Christina Vejsgaard · Foto: Getty Images · 5. januar 2022
Børn der leger i en pool fordi de er på ferie

Ferier, flybilletter og pakkerejser er billigt til salg - men er det en god idé købe din sommerferie, efterårsferien eller en lille rejse til foråret nu?

Tjek udenrigsministeriets rejsevejledning, inden du køber en rejse. Rejsevejledningen forholder sig ikke længere til risikoen for coronasmitte. Men du kan bruge vejledningen til at finde ambassadernes sider om de enkelte landes restriktioner.

Det skal du vide, før du køber en rejse

Køber du en rejse, er der en risiko for, at du ikke kan komme afsted alligevel. Det gælder også, hvis du er vaccineret mod corona.

Der kan være lokale restriktioner i rejselandet – fx karantænekrav rettet mod alle danskere - som umuliggør din rejse. Rejsebureauet eller flyselskabet kan også gå konkurs, så du ikke kommer afsted.

Vælger du at købe en rejse? Så tænk over dette, før du køber:

  • Pakkerejser giver dig bedre muligheder for at få pengene tilbage, end hvis du køber fly og hotel hver for sig.
  • Bilferie eller interrail kan være en fleksibel måde at rejse på, hvor du kan lægge ruten om eller aflyse, hvis situationen ændrer sig.
  • Hotelophold med mulighed for at aflyse uden gebyr giver dig mulighed for at ændre planen, hvis situationen ændrer sig.
  • Tjek hvordan din rejseforsikring dækker, hvis du tager afsted - og tjek, hvordan din afbestillingsforsikring dækker, hvis du ikke kan komme afsted, eksempelvis på grund af en positiv coronatest.
  • Hvordan har din rejseudbyder klaret corona-situationen indtil nu? Tjek eventuelt på sociale medier, om kunderne har kunnet komme i kontakt med selskabet og har fået deres penge retur, når de havde ret til det.
  • Hvis rejselandet kun tager imod turister, som er vaccinerede eller kan fremvise et coronapas, når du skal afsted, og du ikke er vaccineret endnu, kan du måske ikke få pengene for din ferie tilbage. I nogle tilfælde vil rejsearrangøren dog være forpligtet til det, ligesom det kan være, at din rejseforsikring kan  hjælpe.
  • Skal du i karantæne, når du kommer hjem? Myndigheder, arbejdsgivere, skoler og institutioner kan have regler for, at du eller dine børn skal testes, gå i isolation eller først kan komme tilbage til hverdagen, når I har været hjemme i en periode.

Flybilletter: Sådan er du stillet

Køber du kun flybilletter, kan du miste de penge, du har betalt for flybilletterne.

Kun hvis flyselskabet aflyser rejsen, har du ret til at få dine penge igen.

Køb helst flybilletterne direkte af flyselskabet, og køb fleksible billetter, som du kan ændre, hvis du ikke kan komme afsted på det planlagte tidspunkt alligevel. Så er du bedst sikret mod at miste dine penge.

Flybilletter, som du har købt gennem portaler, kan være sværere at få pengene tilbage for, end flybilletter som du har købt direkte af flyselskabet. Expedia.dk, flybillet.dk og travellink.dk er nogle af de store portaler.

Pakkerejser: Sådan er du stillet

Pakkerejser er rejser, der består af mindst to rejseydelser. Det kan for eksempel være, at du køber fly og hotel samlet i en klassisk charterferie. Billetter til for eksempel koncerter eller fodboldkampe kan også tælle med, hvis de er en væsentlig grund til, at du bestiller netop den rejse.

Pakkerejser giver dig generelt bedre muligheder for at få pengene tilbage, hvis du ikke kan komme afsted. Nærlæs vilkårene for at afbestille eller flytte ferien, før du køber – husk at aflyser du selv rejsen, får du ikke nødvendigvis dine penge tilbage. Vær også opmærksom på, hvor tæt på afrejse du eventuelt kan flytte din rejse.

Hjælper en corona-garanti fra rejsebureauet?

Flere rejsebureauer giver corona-garantier, hvor de lover, at du kan få pengene for pakkerejsen retur, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejsen.

Køber du en rejse med corona-garanti, skal du være forberedt på:

  • at der kan være lokale restriktioner, der forhindrer rejsen, men at coronagarantien ikke gælder, fordi Udenrigsministeriet ikke fraråder rejsen
  • at rejsen måske alligevel ikke bliver til noget, og du først får det afklaret kort før afrejse.
  • at udgifter til koncertbilletter, lejebiler og så videre vil være tabt.
  • vil du ikke rejse på rejsetidspunktet, fordi du er utryg? Så kan du sandsynligvis ikke bruge garantien, hvis Udenrigsministeriet ikke fraråder destinationen.
  • at du måske kun kan ombooke rejsen indtil 60 dage før afgang, hvilket kan være lang tid. 

Airbnb, hoteller, udflugter, billeje, koncerter og lignende: Sådan er du stillet

Booker du selv hotel, lejer en bil eller køber du billetter til en koncert? Så kan du risikere at miste pengene, hvis du ikke kan komme afsted på din rejse.

Vilkårene i lejekontrakten eller betingelserne er afgørende for dine muligheder for at få penge tilbage. Hvis der ikke står i kontrakten, at du kan annullere købet, har du ikke nødvendigvis mulighed for det. Derfor er det vigtigt, at du læser betingelserne grundigt, inden du køber eller reserverer ophold eller oplevelser til din ferie.

Afbestillingsvilkårene skal du også tjekke, inden du bestiller eller køber. Nogle gange kan du afbestille uden at skulle betale gebyr indtil dagen før.

Fortrydelsesretten gælder ikke, hvis du lejer en feriebolig eller booker et ophold på et hotel.

Nogle af udgifterne kan du måske få tilbage gennem din rejseforsikring eller afbestillingsforsikring. Men i alle tilfælde vil det normalt forudsætte, at du har købt billetterne eller booket hotelværelset på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet ikke frarådede rejser til området.

Afbestillingsforsikring og rejseforsikring: Dækker den?

En afbestillingsforsikring dækker en række situationer, hvor du ikke kan komme på din rejse alligevel. Det gælder som udgangspunkt også, hvis du eller en i din husstand bliver syg med coronavirus inden afrejse. Den gælder derimod ikke altid i tilfælde, hvor det er restriktioner eller andre forhold i rejselandet, der forhindrer rejsen.

Din rejseforsikring dækker, hvis du eksempelvis bliver syg eller kommer ud for et uheld på din rejse. 

Det varierer fra selskab til selskab, hvordan du er stillet. Spørg derfor forsikringsselskabet, hvordan du vil være stillet, inden du køber en rejse og få eventuelle løfter om dækning på skrift. Tjek også selskabets hjemmeside og hvad der står i dine forsikringsbetingelser.

Konkurs: Kan du få pengene tilbage?

Coronakrisen presser rejseselskabernes økonomi, og det kan ende med, at nogle flyselskaber eller rejsebureauer går konkurs. Sker det, kan du i nogle tilfælde få dine penge tilbage gennem Rejsegarantifonden.

Rejsegarantifonden dækker konkurs af bureauer, der sælger pakkerejser, hvis bureauet er medlem af fonden. Hvis du har fået en voucher af bureauet, vil den også være dækket i tilfælde af konkurs.

Rejsegarantifonden dækker nogle flybilletter. Der kan være en selvrisiko, og dækningen afhænger af, om der er penge nok i fonden. Vouchers fra flysleskaber er ikke dækket i tilfælde af konkurs.

Har du købt en pakkerejse, er du bedre sikret, end hvis du kun har købt flybilletter. Hvis du køber en pakkerejse, er det en god idé at holde sig til etablerede danske rejsebureauer, der er registreret i den danske rejsegarantifond. Flere danske rejsebureauer er registreret i den svenske rejsegarantifond, Kammarkollegiet, og den giver ikke altid lige så god dækning som den danske. Den danske rejsegarantifond dækker alle udgifter, hvis en virksomhed går konkurs.