Pristjek: Økologiske dagligvarer faldet i pris siden april
Mens der er meget snak om stigende priser i supermarkederne, viser pristjek af 15 økologiske dagligvarer, at de fleste faktisk er faldet en smule i pris fra april til september.
Alle er blevet lidt billigere
De 15 økologiske dagligvarer er blevet billigere i alle supermarkeder. De største prisfald skyldes typisk, at supermarkedet har fået en billigere økologisk variant af en enkelt vare tilbage i sortiment; fx kostede den billigste økologiske müsli 25 kroner hos Nemlig.com, hvor der i september er kommet en billigere variant til 12,75 kroner.
Det billigste supermarked er i september 2022 overraskende nok Meny, der ellers i tidligere pristjek typisk har været et af de dyrere supermarkeder. Hos Meny ender prisen for at fylde kurven på 222,10 kroner.
Honning står bag største prisfald
Ser man på gennemsnitsprisen af de enkelte produkter, er 12 ud af 15 produkter faldet i pris. Det største prisfald ses på økologisk honning, som gennemsnitligt er faldet 3,61 kroner til 22,73 kroner for 400 gram.
Derudover ses der et forholdsvis stort prisfald på økologisk ketchup og økologiske brune ris. Te er som det eneste produkt gennemsnitligt blevet en smule dyrere, mens æblejuice og hakkede tomater holder prisen.
Det er blevet en smule billigere at fylde kurven med økologiske dagligvarer fra april til september.
Vil du læse mere nu?
Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Med nød og næppe en nøddemix
Favorit Mix Roasted Nuts består af 25 procent majskerner – selvom der kun ses få på fotoet på forsiden. Vildledende, mener Forbrugerrådet Tænk.
Projekter skal skabe mindre klimabelastende mad- og indkøbsvaner
Med fondsstøttede projekter hjælper Forbrugerrådet Tænk børnefamilier, børn og unge med at skabe mindre klimabelastende mad- og indkøbsvaner. Her kan du læse om de forskellige projekter, som vi har fået fondsstøtte til siden 2016.
Nu skal maden klimamærkes
Når du står foran køledisken i supermarkedet, skal det være nemt at finde ud af, hvilket klimaaftryk fx roastbeef, leverpostej og hummus sætter. Det er tanken bag det kommende klimamærke på fødevarer.