Spam-SMS’er skal sorteres fra | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Spam-SMS’er skal sorteres fra

Teleselskaberne introducerer et nyt spamfilter til at bekæmpe den stigende mængde svindel-SMS’er. Selvom tiltaget sigter mod at beskytte forbrugerne, vækker det bekymring for privatlivets fred, da nogle frygter, at deres beskeder kan blive overvåget. Det er der dog ingen grund til, mener eksperter.

Sally Ungaretti · Foto: Getty Images · 12. december 2024
Mand med mobiltelefon ser skeptisk på en sms

”Hej mor. Jeg har tabt min telefon i toilettet og måtte købe en ny, men jeg havde egentlig slet ikke råd til den. Kan du hjælpe mig og overføre penge på MobilePay?”

Den form for SMS’er bliver i stigende omfang sendt af svindlere, der bevidst spiller på vores tillid og følelser for at lokke penge eller personlige oplysninger ud af os. Og når det ikke er falske venner og familiemedlemmer som i eksemplet, kan det i stedet være svindlere, der udgiver sig for at være fra SKAT, PostNord, politiet eller en anden myndighed, som vi normalt har tillid til.

Derfor har Forbrugerrådet Tænk i samarbejde med Teleindustrien, Ældre Sagen, Finans Danmark, digitaliseringsminister Caroline Stage og erhvervsminister Morten Bødskov præsenteret tre nye politiske tiltag til at begrænse omfanget af svindel-SMS’er og falske telefonopkald. 

De tre tiltag, der skal begrænse svindel-SMS’er og falske telefonopkald

Forbrugerrådet Tænk, Finans Danmark, Ældre Sagen, Teleindustrien, Digitaliseringsministeriet og Erhvervsministeriet er blevet enige om de tre initiativer, der indtil videre er blevet igangsat som en pilottest:

1. Filtrering af SMS’er

Teleindustrien etablerer systemmæssige værktøjer i telenettet, som kan frafiltrere de SMS-beskeder, der indeholder tydelige tegn på svindel, fx links til hjemmesider, der har til formål at lokke personlige oplysninger ud af dig.

2. Udvidet spoofingbeskyttelse

Teleindustrien udvider beskyttelsen mod svindelopkald til at omfatte alle både fastnet- og mobilnumre. Beskyttelsen skal analysere, om telekunden med et dansk telefonnummer har forbindelse til det danske eller et udenlandsk telenet.

3. Ekstra beskyttelse i MitID mod phishing

Der skal implementeres endnu et sikkerhedslag i MitID, som skal hjælpe med til at give en endnu mere robust beskyttelse mod phishingangreb.

Med tiltagene vil Teleindustrien blandt andet indføre en firewall, der skal filtrere mobilkundernes SMS’er for spamindhold, men netop det tiltag har vakt bekymring hos flere borgere.

Det kan nemlig lyde som et indgreb i privatlivet, at nogen skal sortere i vores SMS’er, men det nye tiltag betyder ikke, at der kommer til at sidde en medarbejder hos teleselskabet og læse dine beskeder. Det forklarer Ivan Bjerre Damgård, der er professor og ekspert i cybersikkerhed på Institut for Datalogi ved Aarhus Universitet.

”En firewall er en maskinlæringsmodel, der ved hjælp af algoritmer er trænet til at kunne genkende og frasortere spam. Der er jo ingen mennesker, der har tid til at sidde og læse dine SMS’er igennem for at beslutte, hvad der er spam, og hvad der ikke er,” siger han.

SMS’er er ikke en krypteret kommunikationsform

Netop fordi det er en computer og ikke et menneske, der skal sortere SMS’erne, vækker det nye tiltag ikke bekymring hos Ivan Bjerre Damgård i forhold til datasikkerhed. Og selvom SMS’er måske føles som en mere privat måde at kommunikere på end e-mails, har SMS’er faktisk aldrig været særligt sikrede, fortæller han:

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?