Spam-SMS’er skal sorteres fra
Teleselskaberne introducerer et nyt spamfilter til at bekæmpe den stigende mængde svindel-SMS’er. Selvom tiltaget sigter mod at beskytte forbrugerne, vækker det bekymring for privatlivets fred, da nogle frygter, at deres beskeder kan blive overvåget. Det er der dog ingen grund til, mener eksperter.
”Hej mor. Jeg har tabt min telefon i toilettet og måtte købe en ny, men jeg havde egentlig slet ikke råd til den. Kan du hjælpe mig og overføre penge på MobilePay?”
Den form for SMS’er bliver i stigende omfang sendt af svindlere, der bevidst spiller på vores tillid og følelser for at lokke penge eller personlige oplysninger ud af os. Og når det ikke er falske venner og familiemedlemmer som i eksemplet, kan det i stedet være svindlere, der udgiver sig for at være fra SKAT, PostNord, politiet eller en anden myndighed, som vi normalt har tillid til.
Derfor har Forbrugerrådet Tænk i samarbejde med Teleindustrien, Ældre Sagen, Finans Danmark, digitaliseringsminister Caroline Stage og erhvervsminister Morten Bødskov præsenteret tre nye politiske tiltag til at begrænse omfanget af svindel-SMS’er og falske telefonopkald.
De tre tiltag, der skal begrænse svindel-SMS’er og falske telefonopkald
Forbrugerrådet Tænk, Finans Danmark, Ældre Sagen, Teleindustrien, Digitaliseringsministeriet og Erhvervsministeriet er blevet enige om de tre initiativer, der indtil videre er blevet igangsat som en pilottest:
1. Filtrering af SMS’er
Teleindustrien etablerer systemmæssige værktøjer i telenettet, som kan frafiltrere de SMS-beskeder, der indeholder tydelige tegn på svindel, fx links til hjemmesider, der har til formål at lokke personlige oplysninger ud af dig.
2. Udvidet spoofingbeskyttelse
Teleindustrien udvider beskyttelsen mod svindelopkald til at omfatte alle både fastnet- og mobilnumre. Beskyttelsen skal analysere, om telekunden med et dansk telefonnummer har forbindelse til det danske eller et udenlandsk telenet.
3. Ekstra beskyttelse i MitID mod phishing
Der skal implementeres endnu et sikkerhedslag i MitID, som skal hjælpe med til at give en endnu mere robust beskyttelse mod phishingangreb.
Med tiltagene vil Teleindustrien blandt andet indføre en firewall, der skal filtrere mobilkundernes SMS’er for spamindhold, men netop det tiltag har vakt bekymring hos flere borgere.
Det kan nemlig lyde som et indgreb i privatlivet, at nogen skal sortere i vores SMS’er, men det nye tiltag betyder ikke, at der kommer til at sidde en medarbejder hos teleselskabet og læse dine beskeder. Det forklarer Ivan Bjerre Damgård, der er professor og ekspert i cybersikkerhed på Institut for Datalogi ved Aarhus Universitet.
”En firewall er en maskinlæringsmodel, der ved hjælp af algoritmer er trænet til at kunne genkende og frasortere spam. Der er jo ingen mennesker, der har tid til at sidde og læse dine SMS’er igennem for at beslutte, hvad der er spam, og hvad der ikke er,” siger han.
SMS’er er ikke en krypteret kommunikationsform
Netop fordi det er en computer og ikke et menneske, der skal sortere SMS’erne, vækker det nye tiltag ikke bekymring hos Ivan Bjerre Damgård i forhold til datasikkerhed. Og selvom SMS’er måske føles som en mere privat måde at kommunikere på end e-mails, har SMS’er faktisk aldrig været særligt sikrede, fortæller han:
Tak, fordi du læser med
Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.
Sådan håndterer du digital arv som efterladt
Hvis du arver boet efter en afdød, får du også ansvaret for at håndtere personens digitale liv. Som hovedregel opfordrer en advokat til, at du gemmer relevante billeder og dokumenter og derefter får lukket siderne ned.
Hvilken digital arv efterlader du dig, når du dør?
Døden kan være svær at tale om og virke uhåndgribelig – ikke mindst, når det kommer til din digitale arv. Men for både din egen og dine efterladtes skyld kan det være en god idé at finde modet til at tage snakken om, hvad der skal ske med dit digitale liv efter din død.
Mobiltelefonen sluger børn og unges tid
Børn og unge bruger meget tid på mobilen, selvom mange faktisk ville ønske, at det var lettere at lægge den fra sig. Ligesom voksne bliver børn fastholdt af techvirksomhedernes designs, og bombarderet med indhold, der vækker stærke følelser.