Sådan hjælper du dit barn med at slippe skærmen
At scrolle gennem sociale medier er en populær aktivitet for både voksne og børn, og særligt børn kan have brug for de voksnes hjælp til ikke at bruge for mange timer på mobiltelefonen.
Mange børn og unge bruger meget tid på deres mobiler – også mere tid, end de nødvendigvis har lyst til. De kan have brug for hjælp til at lægge mobilen fra sig, og du kan have brug for vejledning til, hvordan du så bærer dig ad med det.
Her kan du finde svar på:
-
Hvorfor kan det være svært for børn (og voksne) at lægge telefonen fra sig?
-
Hvorfor vil techgiganter som TikTok og Meta gerne have børn og unge tid at bruge deres tid på platformene?
-
Hvordan taler du med dit barn om det, de ser på sociale medier?
-
Hvad kan du gøre, hvis du gerne vil hjælpe dit barn med at opsøge fysiske fællesskaber?
Læs med her.
Derfor er det svært at løsrive sig fra mobilen
Techvirksomhederne bag sociale medier som Instagram, TikTok, YouTube og Snapchat designer bevidst deres platforme på en måde, så de fanger og fastholder din opmærksomhed så ofte og så længe som muligt.
Det er fastholdelsesmekanismer som algoritmebaseret, skræddersyet indhold til den enkelte bruger, notifikationer, der vækker din nysgerrighed, reaktioner, der giver dig en følelse af belønning, streaks, der opfordrer dig til at sende snaps hver eneste dag, autoplay, der gør, at den ene video tager den anden, samt infinite scrolling – altså det faktum, at du kan blive ved med at scrolle dig gennem nyt indhold for evigt, så der aldrig kommer noget naturligt sluttidspunkt.
Alt sammen er medvirkende til, at det kan være rigtig svært at lægge det sociale medie fra sig.
Børn betaler også med deres data
Ligesom vi voksne afgiver en masse oplysninger om os selv, når vi accepterer cookies og er på sociale medier, gør børn det også, og det indhold, de ser, er derfor lige så skræddersyet til dem, som dit er til dig. Og virksomhederne vil rigtig gerne have børnene til at bruge deres medier, fordi de potentielt kan komme til at forbruge medierne i rigtig mange år i fremtiden.
På trods af at der er en aldersbegrænsning på 13 år på sociale medier, kan man så let som ingenting snyde med sin alder og oprette en konto, før man fylder 13.
Børn ser ikke kun børnevenligt indhold
Selvom indholdet på børns sociale medier er skræddersyet ud fra deres præferencer og interesser, betyder det desværre ikke, at de kun får vist børnevenligt indhold. Mange børn oplever at få præsenteret indhold, der er yderst grænseoverskridende og ubehageligt at se.
Børn kan have svært ved selv at håndtere deres følelser bagefter, og det kan også opleves som meget svært at tale med voksne om de ting, de ser – måske fordi børnene skammer sig over det, de har set, eller fordi de er bange for, at deres forældre vil tage mobiltelefonen fra dem, hvis de hører om det bekymrende indhold, børnene har adgang til.
Men det er vigtigt, at du forsøger at tale med dit barn om de ting, der sker på nettet, både de positive og de negative.
Tal om jeres feed på sociale medier
Børn skal have hjælp til at finde ud af, hvordan de bruger deres mobiltelefoner og sociale medier på en god og sund måde. Det bedste, du kan gøre som forælder, er at skabe grundlag for, at I kan have samtaler om de sociale medier, og at spørge nysgerrigt ind til dit barns vaner.
Synes barnet fx om at få besked, hver gang nogen, det følger, lægger noget op, bliver barnet forstyrret af notifikationer, og oplever barnet selv at bruge mere tid på mobilen, end det egentlig har lyst til?
Tre praktiske tips til mindre skærmbrug
-
Tag aktivt stilling til, hvilke apps der må sende notifikationer. Hvornår bliver det mere stressende end gavnligt? Eksperimentér med at slå notifikationer fra på udvalgte apps, og se, hvad der sker.
-
Slå autoplay fra der, hvor det er muligt. Autoplay er ofte automatisk slået til, men kan på nogle tjenester slås fra, så nye videoer ikke afspilles automatisk efter hinanden.
-
Beslut sammen med dit barn, om der er apps, hvor det kan være en hjælp, at I har indstillet en begrænset skærmtid, så dit barn bliver hjulpet til ikke at bruge flere timer på at scrolle.
Det kan måske hjælpe, hvis du også selv fortæller om dine oplevelser på sociale medier. Hvad får du præsenteret i dit feed, og hvordan bliver du påvirket af det følelsesmæssigt? Sammenlign jeres oplevelser, og find sammen ud af, hvordan og hvor meget I kunne tænke jer at bruge jeres mobiler. Husk, at du er en rollemodel for dit barn, også når det kommer til mobilbrug.
Hjælp dit barn til fysisk samvær
Mange børn og unge bruger mobilen til at kommunikere med deres venner, og der kan være en stor fællesskabsfølelse forbundet med at følge med i, hvad de andre laver, og hvad de lægger op på sociale medier. Det kan gøre det rigtig svært at bruge mobilen mindre – for så går man jo glip af fællesskabet.
Hvis du gerne vil hjælpe dit barn til at opsøge fysiske fællesskaber, kan det være, du skal alliere dig med dine børns venners forældre. Du kan fx få vejledning på Genvej.org til at tage dialogen op på forældremøder på dit barns skole.
Når børnene er lidt ældre og måske ikke ligefrem vil have lyst til, at deres sociale aktiviteter bliver arrangeret af forældregruppen, kan I stadig tage snakken sammen med inddragelse af de unge selv. På Genvej kan du bl.a. få inspiration til at invitere organisationer ud at lave oplæg og workshops med jer om emnet.
Genvej – til dit barns digitale liv
På Genvej.org finder du værktøjer og vejledning til, hvordan du bedst hjælper og støtter dit barn i det digitale liv. Du kan læse om de emner og problemer, der optager din familie, og bruge de forskellige træningsbaner til at få viden og samtalestartere til dialogen med dit barn.
Besøg Genvej.orgWish, Amazon og AliExpress: 66% af testede produkter dumper i test
250 produkter købt på markedspladser som Wish og Amazon og AliExpress er testet. 66 procent af de testede varer dumpede – nogle var farlige.
Sådan kan du selv reparere elektronik
Med guider og reservedele online er det på flere punkter blevet lettere at reparere elektronik og hårde hvidevarer selv. Vi guider dig til, hvad du skal være opmærksom på.
"Går den bare i stykker igen i morgen?”
Selv om Emil Thomsen gør sig tanker om miljøpåvirkningen, foretrækker han ofte at købe nyt i stedet for at reparere. Pris og graden af besværlighed gør en forskel.