Tjek selv: Har du penge til gode hos et elselskab? Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Tjek selv: Har du penge til gode hos et elselskab?

Betaler du for din strøm aconto, skal du hos nogle selskaber selv huske at have dit tilgodehavende med, når du skifter el-leverandør. Få hjælp til at finde ud af, om du har penge til gode.

Christina Vejsgaard · Foto: Getty Images · 21. november 2022
Nærbillede af 1000-kronersedler

Imagecredit: Getty Images

Mikkel havde over 6.000 til gode hos sit tidligere elselskab, og da vi delte hans historie, piblede det frem med forbrugere, der havde opdaget, at de havde mellem 1.500 og 11.000 kroner til gode hos deres gamle elselskab.

Pengene er forbrugernes egne, som de i sin tid har betalt forud som acontobeløb. Da de skiftede elselskab, blev pengene ikke automatisk tilbagebetalt, som man kunne forvente – i stedet har nogle firmaer beholdt pengene og undladt at informere kunderne om deres tilgodehavende.

Jyllands-Posten har afsløret, hvordan selskabet Modstrøm i perioden 2013-2019 samlede over 130 millioner kroner sammen af tidligere kunders tilgodehavende.

Energistyrelsen: Ikke lovligt at elselskaber beholder pengene

Det er en praksis, som Forbrugerrådet Tænk har været kritisk overfor. Derfor har vi blandt andet kontaktet Energistyrelsen og Forsyningstilsynet og gjort opmærksom på sagen.

Energistyrelsen har svaret, at praksissen ”ikke er i overensstemmelse med hverken elforsyningsloven, elleveringsbekendtgørelsen eller elmarkedsdirektivet.”

Vi arbejder videre med sagen og mener, at elselskaberne aktivt skal tilbagebetale de penge, de har stående.

Indtil videre bliver du dog nødt til selv at bede om at få dine penge.

Sådan tjekker du, om du har penge til gode

Har du skiftet elselskab indenfor de seneste 10 år? Så kan du have krav på et gammelt tilgodehavende. Forældelsesfristen på gæld af denne type er nemlig 10 år.

Heldigvis er det ikke alle selskaber, der beholder tidligere kunders penge.

For at finde ud af, om du har penge til gode, kan du gøre følgende:

  1. Tjek om du kan logge ind på selvbetjeningen hos dit tidligere elselskab. Led efter en slutopgørelse.
  2. Tjek dine kontoudtog eller betalingsservice omkring det tidspunkt, du skiftede elselskab. Har selskabet automatisk udbetalt dit tilgodehavende, vil du typisk have fået det senest 6 uger efter, du skiftede.
  3. Kontakt dit tidligere elselskab, gerne skriftligt, så du har dokumentation for henvendelsen. Det kan være en hjælp, hvis du kan give dem dit tidligere kundenummer eller lignende dokumentation for, at du har været kunde.
  4. Hvis du ikke får svar på din henvendelse til elselskabet: Ryk dem og skriv, at hvis du ikke har fået svar inden fx 14 dage, vil du klage til Klagenævnet på Energiområdet. Hvis du ikke får svar inden for fristen, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet. Det koster 160 kr., som du får igen, hvis nævnet giver dig medhold.