4 elselskaber brød loven: Har du penge til gode?
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Forbrugerrådet Tænk fraråder disse 4 elselskaber

En række elselskaber får kritik af Forsyningstilsynet, fordi de i strid med lovgivningen ikke har tilbagebetalt tilgodehavende til kunder, der skiftede selskab. Se hvilke selskaber, du skal undgå.

Christina Vejsgaard · Foto: Getty Images · 21. november 2023
Lejligheder med lyset tændt og slukket

Imagecredit: Getty Images

Forsyningstilsynet har afgjort, at fire elselskaber har brudt loven, da de ikke automatisk har overført kunders tilgodehavende efter acontoopkrævninger, når de skiftede selskab. På baggrund af sagen fraråder Forbrugerrådet Tænk, at du køber strøm hos disse fire selskaber:

  • Modstrøm
  • b.energy (tidligere Blue Energy)
  • Edison EL (tidligere Den Glade Eltavle)
  • Dansk Strøm (tidligere Power4U)

Du kan have penge til gode

Har du været kunde hos et af de fire selskaber inden for de seneste 10 år, kan du have penge til gode.

Modstrøm har oplyst, at de betaler kundernes penge tilbage selv. De har dog ikke fortalt, om det gælder alle kunder uden forbehold for forældelse. Derfor anbefaler vi, at du kontakter dit tidligere elselskab, for at få dine penge tilbage - uanset hvilket af de fire selskaber, du har været kunde hos.

For at få udbetalt dine penge, kan du gøre følgende:

  1. Tjek om du kan logge ind på selvbetjeningen hos dit tidligere elselskab. Led efter en slutopgørelse.
  2. Kontakt dit tidligere elselskab, gerne skriftligt, så du har dokumentation for henvendelsen. Det kan være en hjælp, hvis du kan give dem dit tidligere kundenummer eller lignende dokumentation for, at du har været kunde. Skriv, at du vil have dit tilgodehavende udbetalt.
  3. Hvis du ikke får svar på din henvendelse til elselskabet: Ryk dem og skriv, at hvis du ikke har fået svar inden fx 14 dage, vil du klage til Klagenævnet på Energiområdet. Hvis du ikke får svar inden for fristen, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet. Det koster 160 kr., som du får igen, hvis nævnet giver dig medhold.  

Forbrugerrådet Tænk mener: Skandaløst, at selskaber beholder forbrugernes penge

"Det er en skandale, at flere elselskaber i en lang årrække har beholdt forbrugernes penge og set stort på lovgivningen. At nogle af selskaberne ligefrem oplyser til tilsynet, at de planlægger at fortsætte den ulovlige praksis er et klart og tydeligt tegn på, at elbranchen er som det vilde vesten. Det skal der ryddes op i, for det kan ikke passe, at forbrugerne skal risikere at købe den strøm, de skal bruge for at lave aftensmad og vaske tøj, af selskaber, der nægter at overholde loven."

- Christian Sand, forbrugerpolitisk rådgiver