Mikkel opdagede tilfældigt, at han havde 6.000 til gode hos Modstrøm
Modstrøms praksis med ikke at informere tidligere kunder om deres tilgodehavende havde nær kostet familien Jensen 6.208 kroner.
Da Mikkel og Gry Jensen fra Rødovre i marts skiftede fra deres daværende elselskab Modstrøm til et andet selskab, gik det sådan set meget glat. De var ikke omfattet af bindingsperiode og fik at vide, at deres slutopgørelse ville være klar efter cirka 6 uger.
Allerede en måned efter var slutopgørelsen klar og viste, at familien havde 6.207,91 kroner til gode. Men det opdagede Mikkel og Gry ikke – de fik nemlig ikke besked om, at slutopgørelsen var klar, og at det betød, at de havde et tilgodehavende.
Modstrøms praksis er nemlig, at de ikke informerer kunder, der har et tilgodehavende. Derfor er det op til tidligere kunder selv at regne ud, at de kan have penge til gode og anmode om at få dem udbetalt.
”Gad vide, om der er noget at hente”
Det er en metode, som Forbrugerrådet Tænk tidligere har kritiseret. Blandt andet i en artikel hos Jyllands-Posten, hvor en anden familie fortalte om en lignende oplevelse. Det var denne artikel, Mikkel Jensen en dag stødte på, og som satte tankerne i gang:
”Det er jo vores tidligere energiselskab, tænkte jeg. Gad vide, om der er noget at hente,” siger Mikkel Jensen.
Og det viste sig hurtigt, at der faktisk var en del at hente. Over 6.000 kroner.
”Det er vildt mange penge. Jeg tror alle kunne bruge 6.000 kroner i det nuværende miljø,” siger Mikkel Jensen.
Han er glad for, at han faldt over artiklen fra Jyllands-Posten. For ellers havde familien nok ikke tænkt på, at der var et tilgodehavende, de selv skulle opsøge for at få udbetalt.
”Det der med at vi selv skal ud at kradse pengene ind, det er lidt atypisk,” siger han.
Styrket kommunikation på vej fra Modstrøm
Hos Modstrøm fortæller direktør Anders Millgaard at selskabet ikke udbetaler tilgodehavende fra kunder automatisk, fordi de vil være sikre på, at det er den rigtige person, der modtager pengene. Selskabet foretrækker at kommunikere med kunderne gennem ”Min side”, men erkender at de kan gøre mere for at sørge for, at kunderne ser de beskeder, der er i systemet:
”Der kan være kunder, der ikke går ind på ”Min side” så tit eller måske aldrig. Derfor er vi også i gang med at styrke kommunikation på dette område fx ved at tilbyde, at man kan få besked på mail eller sms, når der er nyt på ”Min side”,” siger Anders Millgaard.
Derudover arbejder elselskabet på en funktion, hvor kunder kan klikke og få sit tilgodehavende udbetalt.
I Rødovre fik familien Jensen både hurtig og venlig hjælp fra Modstrøm, da de anmodede om at få deres penge udbetalt. To uger efter Mikkel læste artiklen, stod pengene på kontoen. Han opfordrer andre tidligere kunder hos Modstrøm til også at tjekke, om de skulle have et tilgodehavende:
”Jeg vil opfordre til at logge ind og kigge på, om man i sin slutopgørelse har et tal stående med et minus foran, for så betyder det, at man har penge til gode,” siger Mikkel Jensen.
Elmarkedet er 'det vilde vesten': Det mener vi, der skal gøres nu
Elmarkedet minder om det vilde vesten, hvor nogle useriøse selskaber udnytter forbrugerne uden reelle konsekvenser. Der skal handling til nu, så vi kan sikre tryghed og gennemsigtighed.
Test afslører igen useriøst elmarked
En tredjedel af alle elaftaler dumper i ny test, og det understreger endnu engang behovet for, at politikerne sætter højere krav til elselskaber og indfører hårdere straffe ved lovbrud, lyder det fra seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk.
Hvert tredje elselskab dumper i ny test
Der kan være flere tusinde kroner at spare mellem den dyreste og den billigste elaftale, viser ny test. Samtidig dumper hele 29 produkter fra 20 forskellige elselskaber. Heldigvis viser testen også, at der er kommet flere gode produkter på markedet.