Elselskaber bag ulovligt telefonsalg
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Elselskaber bag ulovligt telefonsalg 

Endnu et elselskab er blevet meldt til politiet af Forbrugerombudsmanden og dømt for ulovligt telefonsalg og vildledning af forbrugerne. Forbrugerrådet Tænk efterlyser større og mere systematisk kontrol med elselskabernes markedsføring.

Morten Steiniche · Foto: Getty Images · 2. december 2024
Telefonsælger

”Du er blevet udvalgt til at få Grøn Elforsynings billige strøm.” Sådan har det ifølge Forbrugerombudsmanden bl.a. lydt, når Grøn Elforsynings telefonsælgere har ringet op til forbrugere. Forbrugerombudsmanden anmeldte derfor elselskabet til politiet i oktober for vildledning af forbrugerne samt talrige forsøg på ulovligt telefonsalg.

Grøn Elforsyning havde nemlig ringet til adskillige forbrugere uden at kunne dokumentere, at forbrugerne havde givet tilladelse til at blive ringet op, som forbrugeraftaleloven ellers kræver. 

I samtalerne med forbrugerne havde sælgerne fra Grøn Elforsyning desuden vildledt forbrugerne ved at komme med løfter om konkrete besparelser uden overhovedet at kende til forbrugernes nuværende elaftaler og forsøgt på at udgive sig for at være fra andre elselskaber.

Elselskab og direktør får bøde på over én million kroner

Men også andre elselskaber benytter sig af lignende metoder. I november blev elselskabet Energi+ – tidligere Grow Energy – idømt en bøde på 850.000 kroner ved retten i Roskilde for ulovligt telefonsalg og vildledende markedsføring i adskillige tilfælde. 

Direktøren for selskabet blev desuden idømt en bøde på 200.000 kroner. Dommen kom, efter at Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt elselskabet.

Både produkter fra Grøn Elforsyning og Energi+ fik i øvrigt bedømmelsen ’dårlig’ i Forbrugerrådet Tænks test af elselskaber, og her har Forbrugerombudsmandens politianmeldelser bl.a. spillet ind i vurderingen af selskaberne.

Gode råd om telefonsalg

Det kan du gøre, hvis du bliver ringet op af et elselskab, der forsøger at sælge dig et produkt

  • Vær opmærksom på, at elselskabet kun må ringe til dig, hvis du selv har givet lov til det. Der skal være tale om et klart og tydeligt samtykke.
     
  • Hvis du ikke har givet dit samtykke, så klag til elselskabet, og bed dem om ikke at ringe til dig igen. Klag også til Forbrugerombudsmanden.
     
  • Hvis du har givet dit samtykke, så lad alligevel være med at indgå en aftale med elselskabet over telefonen. Få i stedet tilbuddet sendt skriftligt, fx på mail, før du beslutter dig.
     
  • Husk, at du ved telefonsalg kan fortryde aftalen inden for 14 dage, efter at den er indgået. Kontakt elselskabet skriftligt, fx på mail, og skriv, at du fortryder aftalen.
     
  • Hvis der er gået mere end 14 dage, og du ikke har givet samtykke til at blive ringet op af elselskabet, vil aftalen være ugyldig, og du vil ikke være bundet af aftalen med elselskabet.
     
  • Hvis elselskabet har vildledt dig til at indgå aftalen, vil aftalen med elselskabet også være ugyldig. Hvis du mener, at aftalen med elselskabet er ugyldig, skal du skrive det til elselskabet.
     
  • Hvis elselskabet er uenig i, at aftalen er ugyldig, og opkræver et gebyr for, at du kan komme ud af aftalen, kan du klage til Ankenævnet på Energiområdet på energianke.dk.

Kilde: Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet Tænk.

18 politianmeldelser af elselskaber siden 2019

Det er langtfra første gang, at Forbrugerombudsmanden politianmelder et elselskab. Siden 2019 har Forbrugerombudsmanden indgivet i alt 18 politianmeldelser for uanmodede telefoniske henvendelser fordelt på ti elselskaber. 12 af anmeldelserne drejer sig desuden om vildledning af forbrugerne.

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?