Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Få hjælp til at klage over en refurbished telefon

Går din telefon i stykker, og forhandleren udleverer en ny telefon til dig, skal den være fabriksny. En telefon med brugte dele skal du ikke acceptere.
Af David Bergeon
22. Marts 2017
klag over din refurbished telefon
Foto: Getty Images

Sådan sikrer du dig, at du får en fabriksny telefon

Telefoner med brugte dele skal du ikke acceptere at få udleveret i butikken, når du har afleveret en defekt telefon og har ret til en fabriksny telefon. Her kan du finde du hjælp, når:

  • du indleverer en defekt telefon og bruger din reklamationsret
  • du har fået en refurbished telefon udleveret ved ombytning
  • butikken ikke vil tage en refurbished telefon tilbage

1. Undgå at få en refurbished telefon udleveret

Defekte telefoner må forhandleren ikke ombytte til refurbished telefoner, når du bruger din reklamationsret. Ombytter en butik et defekt produkt efter reglerne i købeloven, har du krav på at få udleveret en fabriksny vare.

Hvornår har du ret til at ombytte et produkt?

Når du indleverer din defekte mobil, skal du gøre butikken opmærksom på dine rettigheder. Det kan du gøre ved at hente nedenstående brev og vise det til forhandleren.

Hent brevet til butikken og skriv det ud

2. Klag over, at du har fået en refurbished telefon

Udleverer butikken en telefon med brugte dele til dig, skal du klage til forhandleren og forlange en fabriksny telefon i stedet.

Få hjælp til at formulere en klage med vores skabelon

3. Klag til forbrugerklagenævnet

Forbrugerklagenævnet er næste skridt for dig, hvis du ikke får noget ud af din klage til butikken.

Klag til Forbrugerklagenævnet på forbrug.dk

Gebyret for at klage til Forbrugerklagenævnet koster i første omgang 100 kr. for en mægling med forhandleren. Hvis du er medlem af Forbrugerrådet Tænk, betaler vi det beløb for dig.

Sådan får du betalt dit gebyr

Få adgang til mere rådgivning

Log ind eller bliv medlem

Undgå at blive snydt med hjælp fra Forbrugerrådet Tænks rådgivning om købeloven, reklamationsret og markedsføring.

Medlemsrådgivningen giver adgang til udvidet rådgivning: Medlemmer kommer altid forrest i telefonkøen, har adgang til længere åbningstid og har mulighed for at få skriftlig hjælp.