Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Afbestillingsforsikring: Skal du købe den?

Flyselskaber og billetudbydere tilbyder ofte afbestillingsforsikring under købet af billetter. Men får du noget ud af at vælge den ekstra forsikring?
Af Lasse Olsen
2. Juni 2021
Afbestllingsforsikring: Skal du have en?
Foto: Getty Images

Coronavirus: Er jeg dækket af afbestillingsforsikringen?

Kan du ikke komme på ferie, fordi Udenrigsministeriet fraråder dig at rejse? Så dækker forsikringsselskabet måske, hvis du har en afbestillingsforsikring.

Afbestillingsforsikringen dækker blandt andet, hvis du bliver akut syg, for eksempel med coronavirus, og du derfor ikke kan komme af sted på ferie. Det gælder som udgangspunkt også, hvis det drejer sig om et medlem af din husstand eller en rejseledsager.

Afbestillingsforsikringen dækker normalt ikke, hvis du aflyser din ferie alene fordi, du er nervøs for at blive smittet med coronavirus.

Aflyser flyselskabet rejsen, skal flyselskabet give dig dine penge tilbage for flybilletprisen.

Vær opmærksom på, at forsikringsbetingelserne kan variere fra selskab til selskab. Det er derfor vigtigt, at du tjekker betingelserne i din nuværende forsikring eller i forsikringer, du overvejer at købe, inden du bestiller en rejse.

Afbestillingsforsikring: Er det en god idé?

Afbestillingsforsikringen giver dig muligheden for at afbestille ferien og få pengene tilbage, hvis du for eksempel bliver akut syg eller mister dit job.

Din rejseforsikring kan indeholde en afbestillingsforsikring. Du kan også købe en separat afbestillingsforsikring, når du køber en rejse.

Men kan det betale sig at købe en afbestillingsforsikring? Læs med her.

Det dækker afbestillingsforsikringen

Afbestillingsforsikringer dækker typisk det beløb, du har betalt for billetten.

Afbestillingsforsikringen kan i nogle tilfælde også dække afledte og ikke-refunderbare udgifter - for eksempel transport, forplejning, parkering og lignende.

Undersøg altid vilkårene i den enkelte forsikring for at se, hvordan du er dækket.

Betingelserne for afbestillingsforsikringer kan variere meget. Afbestillingsforsikringer dækker typisk, hvis:

  • Du er blevet syg eller kommet til skade.
  • En pårørende er dør eller indlægges på hospital.
  • Du er blevet fyret, og det ikke er muligt at holde ferien som planlagt.
  • Du er blevet skilt eller separeret fra din rejseledsager.
  • Du ikke kan rejse på grund af graviditet.
  • Du ikke har bestået en eksamen og derfor skal til reeksamen.
  • Der er opstået brand i dit hjem.
  • Udenrigsministeriet fraråder rejser til et land eller område.

Det dækker afbestillingsforsikringen typisk ikke

Forsikringen dækker typisk ikke, hvis du havde tegn på sygdom, inden du købte rejsen. Er du for eksempel blevet undersøgt for symptomer hos lægen, kan du risikere, at forsikringen ikke dækker.

Forsikringsselskabet kan have begrænsninger på, om du er dækket af afbestillingsforsikringen, hvis du er 70 år eller ældre. Så er der ifølge forsikringen større risiko for, at du bliver syg inden afrejse. Hos nogle selskaber skal du i stedet have en seniorforsikring eller betale flere penge for din forsikring.

Læs altid betingelserne grundigt og tjek, hvad afbestillingsforsikringen dækker, før du køber rejsen. Vær opmærksom på, at du skal have købt din afbestillingsforsikring før den situation, du ønsker dækning for, opstår.

Vil du ikke på ferie på grund af coronavirus? Her er dine rettigheder

Læs betingelserne grundigt

Læs altid betingelserne grundigt eller kontakt dit forsikringsselskab, hvis du i tvivl om, hvordan du er dækket. Der kan nemlig være forskel på, hvor tæt på din rejse, du kan bruge din afbestillingsforsikring.

Fraråder Udenrigsministeriet for eksempel rejser til et land, afgør nogle selskaber, om du er dækket 14 dage før rejsen, mens andre selskaber først dækker, hvis Udenrigsministeriets anbefaling gælder for eksempel 72 timer før din afrejse.

Skal du afbestille en meget dyr rejse? Så skal du være opmærksom på, at afbestillingsforsikringen kan have en øvre grænse for, hvor mange penge den dækker. Tjek dine forsikringsbetingelser for at være sikker på, at du kan få dækket hele dit tab.

Har du allerede en afbestillingsforsikring?

Afbestillingsforsikring kan være inkluderet i enten din rejseforsikring eller din indboforsikring.

Har du et kreditkort, for eksempel Mastercard Guld? Så har du måske en rejseforsikring gennem kreditkortet, hvor afbestillingsforsikring er inkluderet.

Kontakt dit forsikringsselskab og/eller din bank og spørg, hvordan du er dækket, inden du betaler for en afbestillingsforsikring via en rejseudbyder eller andre steder. Så undgår du at dobbeltforsikre dig.

Tjek dette, inden du køber rejseforsikring

Dækker afbestillingsforsikring ferie i Danmark?

Lejer du sommerhus, eller tager du på vandrehjem, badehotel eller kroferie hjemme i Danmark? Så dækker afbestillingsforsikringen som udgangspunkt ligesom, hvis du var i udlandet.

Din afbestillingsforsikring dækker ofte kun, hvis du har booket et vist antal overnatninger. Og du er ikke dækket, hvis du bor privat – for eksempel, hvis du har lånt et sommerhus af en bekendt.

Afbestillingsforsikringen dækker normalt ikke, hvis du aflyser din ferie, alene fordi du ikke ønsker at tage af sted, eksempelvis fordi du er nervøs for at blive smittet med coronavirus.

Overvej dette, inden du køber afbestillingsforsikring

Forsikringer som afbestillingsforsikring giver bedst mening, når de dækker store beløb. Spørg derfor altid dig selv om følgende, inden du køber en afbestillingsforsikring

  • Kan forsikringen betale sig? Hvor dyr er rejsen i forhold til, hvor meget du betaler for afbestillingsforsikringen?
  • Hvor stor er risikoen for, at du får brug for afbestillingsforsikringen? Og hvor stort kan dit samlede tab i værste fald maksimalt blive? Hold det op mod udgifterne til rejsen.
  • Rejser du ofte? Så overvej, om det kan betale sig at købe en årsrejseforsikring med afbestillingsforsikring i stedet for at købe en afbestillingsforsikring til hver rejse. Så er alle dine rejser i løbet af 1 år dækket mod uforudsete hændelser.

Forbrugerrådet Tænk mener: Forsikringsselskaberne bør hjælpe ved coronavirus

"Rejse- og afbestillingsforsikringen dækker ikke nødvendigvis ens i forhold til corona. Men vi mener generelt, at forsikringsselskaberne bør sætte en høj standard for dækning i denne usædvanlige og særlige situation, uanset deres normale vilkår.

Forbrugerne har en forventning om, at de er dækket, når Regeringen og sundhedsmyndighederne melder så markant ud om coronavirus.

Det handler ikke kun om den enkelte forbrugers økonomi, men om et fælles samfundsansvar for at komme godt igennem epidemien og ikke at udsætte andre unødigt for smitterisiko."

Jakob Steenstrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk