Sådan kontakter du Facebook
Din Facebook-profil er blevet hacket, deaktiveret eller noget helt tredje, og du vil ringe til Facebook. Det kan du ikke, men du har andre muligheder. Få hjælp her.
Har du forsøgt at komme i kontakt med Facebook eller Meta, som firmaet bag hedder?
Det kan være, at din Facebook-side er blevet overtaget af svindlere, som har ændret din kode, så du ikke længere kan komme ind på din profil.
Eller måske har Facebook lukket din profil, fordi nogen har klaget over den, men du har ikke brudt Facebooks regler og vil gerne have profilen åbnet igen.
Vi har samlet dine (begrænsede) muligheder for at kontakte Facebook her.
Ringe eller skrive en mail til Facebook?
Nej. Facebook har ikke et telefonnummer eller en mailadresse, hvor du kan få fat på en supportmedarbejder.
Kontakte Facebook via hjemmesiden?
Ja. Facebook har forskellige formularer, hvor du kan kontakte dem direkte.
Du finder typisk formularerne under Hjælp / Support. Du kan også finde links til nogle af de vigtigste formularer her.
Deaktiveret konto
Er din konto blevet deaktiveret, så få hjælp af Facebook via deres formular.
Hacket konto
Hvis du opdager eller mistænker, at din Facebook-konto er blevet hacket, kan du kontakte Facebook for at få kontrollen med din profil tilbage.
Slette profil på afdødt familiemedlem?
Facebook har en formular, der kan bruges til at få fjernet en afdød persons konto, eller få kontoen ændret til et mindesmærke.
Anmelde ulovligt indhold på Facebook?
Ser du et Facebook-opslag med ulovligt indhold, skal du klikke på de tre prikker over opslaget og vælge ”Anmeld opslag”.
Hvis du opdager, at Facebook ikke har fjernet det ulovlige indhold, kan du klage til DSA-tilsynet.
Forbrugerrådet Tænk mener: Det skal være nemt at anmelde ulovligt indhold og komme i kontakt med Facebook
”Forbrugerne har længe oplevet, at det var svært at komme i kontakt med Facebook og rent faktisk få et meningsfuldt svar fra platformen, hvis ulovligt indhold florerer på deres platform.
Nye regler fra EU gør, at Facebook og andre platforme nu har et ansvar for det ulovlige eller skadelige indhold, der ligger på deres platform, og de har pligt til at nedtage det, hvis de bliver gjort bekendt med, at det ligger der. Det skal være nemt at anmelde ulovligt indhold, og man har krav på, at få en kvittering for sin henvendelse samt hvad de beslutter at gøre.
Er man uenig i beslutningen, skal man kunne klage til en intern klagefunktion. Synes man herefter stadig ikke, at ens anmeldelse bliver behandlet korrekt, har man mulighed for at klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der er tilsynsmyndighed for at reglerne bliver overholdt.”
- Ida Daarbak Reislev, jurist i Forbrugerrådet Tænk
Opkald fra svindlere: Undgå at blive snydt i telefonen
Svindlere kan ringe for at lokke personlige oplysninger ud af dig eller snyde dig til at ringe op til et dyrt udenlandsk nummer. Se, hvordan du undgår svindlen.
Derfor bliver vi afhængige af vores telefon
Din mobil er designet til, at du bruger meget mere tid på den, end du har lyst til. Det kan skabe afhængighed og have store konsekvenser, påpeger eksperter.
Lad os skabe en tryg digital verden sammen
Techgiganter kontrollerer vores digitale infrastruktur. Nye, skærpede krav til deres forretningsmodeller er nødvendige for at sikre forbrugernes tryghed online.