Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

"Rimelig tid” efter købeloven

Købeloven siger, at en erhvervsdrivende har pligt til at løse de problemer, som viser sig ved en vare i de første 2 år efter købet, indenfor rimelig tid. Læs her, hvad der menes med udtrykket.
Af Mie Velebilova Sloth Carlsen
2. Juli 2016
Hvad er rimelig tid efter købeloven
Foto: Colorbox

Rimelig tid i købeloven = et par uger

”Rimelig tid” er den tid, en forhandler ifølge købeloven må bruge på at løse et problem, som viser sig ved en vare inden for de første 2 år efter købet. Rimelig tid beregnes fra det tidspunkt, hvor du henvender dig til forhandleren.

Hvor længe ”rimelig tid” er, findes der ingen eksakt definition på. Men som udgangspunkt vil et par uger ofte være den rimelige tid, en forbruger højest bør vente på, at varen kommer i orden igen.

Kan i nogle tilfælde være kortere eller længere

Kortere eller længere end et par uger kan i nogle tilfælde være "rimelig tid". Det afhænger blandt andet af, hvad der er galt med varen, hvor besværligt det er for dig at undvære den, og om sælger har lånt dig en anden vare.

Eksempler, hvor det kan være rimeligt, at forhandleren har længere tid:

  • Du bruger ikke varen hver dag, og kan undvære den uden de store problemer.
  • Fejlen er svær at identificere, fordi den er periodisk, og kun optræder af og til.
  • Varen er speciel og kræver særlige reservedele, som er svære at skaffe hjem.
  • Forhandleren stiller en lånegenstand til rådighed for dig, mens du venter.
  • Det er et teknisk kompliceret produkt, som er svært at undersøge og reparere.

Eksempler, hvor forhandleren har kortere tid:

  • Varen er helt ny.
  • Du har svært ved at undvære genstanden i det daglige, fx en mobiltelefon eller en computer, der skal bruges til eksamen.
  • Det er en simpel genstand, eller problemet er nemt at lokalisere og løse.

Pengene tilbage, hvis rimelig tid overskrides

Du kan hæve handlen og få dine penge retur eller få et nedslag i prisen, hvis forhandleren ikke løser problemet inden for rimelig tid.

Klag til Forbrugerklagenævnet, hvis forhandleren insisterer på at løse problemet, selvom den rimelige tid er overskredet.

Læs, hvordan du klager til Forbrugerklagenævnet

Hent også den gratis app til mobiltelefoner Kend din Købelov i Appstore eller Google Play