Køb brugt af private: Her er dine rettigheder
Køber du brugt tøj, iPhones, babyudstyr, biler eller andet af en privat sælger? Så kan du spare penge. Men hvis handlen går galt, har du meget få rettigheder.
Køber du brugte varer, kan du gøre et godt kup og spare mange penge.
Men køber du af en privat sælger, er du dårligt beskyttet, hvis handlen går galt. Derfor skal du se dig godt for, før du køber brugt af private.
Reklamationsret? Måske
Tjek altid varens stand grundigt. Hvis du kan undersøge varen fysisk, er det lettere for dig at vurdere, om varen er i den stand, som du forventer.
Køber du varer af en privatperson, har du som udgangspunkt to års reklamationsret, hvis varen har fejl eller mangler, ligesom når du køber varer af en virksomhed.
Reklamationsretten gælder, hvis I ikke har aftalt andet.
Private sælgere kan afskrive sig reklamationsretten ved at aftale med dig, at varen er "købt som beset", ”købt uden reklamationsret” eller lignende. Hvis du køber en vare "som beset" af en privat sælger, kan du som udgangspunkt ikke klage til sælgeren, hvis varen ikke virker, når du kommer hjem.
Få altid skriftlig dokumentation fra sælger på, om du har reklamationsret, når du handler med en privat.
Fortrydelsesret? Måske
Køber du varer over nettet i EU, er du normalt sikret 14 dages fortrydelsesret.
Køber du en vare af en privatperson, har du ingen fortrydelsesret, medmindre I har indgået en særskilt aftale om det.
Pengene tilbage? Sikkert ikke
Køber du en vare af en privat sælger, har du meget få muligheder for at få dine penge tilbage, hvis varen ikke er som den skal være.
Banken kan ikke tilbageføre dine penge til dig, hvis du har brugt MobilePay eller bankoverførsel til betaling. Du må altså selv dække tabet, hvis du ikke får varen, eller der er et problem med varen. Dette gælder også, hvis du betaler kontant.
Handler du med en privat sælger via en platform, hvor du kan bruge deres betalingssystem som fx Reshopper, kan virksomheden bag websitet muligvis hjælpe dig med at få pengene tilbage.
Tjek sælgeren: Privat eller virksomhed?
Det er en god ide at tjekke, hvem sælger er. Dine rettigheder afhænger nemlig af, om sælger er privat eller en virksomhed.
En sælger kan reelt godt være en erhvervsdrivende, selvom det ligner det er en privat sælger. Private kan blive regnet som virksomheder, hvis de flere gange sælger samme type varer. Sælger behøver ikke have et CVR-nummer eller være momsregistreret for at blive betragtet som en virksomhed.
Hvis en privat sælger bliver regnet som en virksomhed, er du dækket af købelovens rettigheder om reklamationsret, eventuelt returret, og du kan klage over dit køb til Forbrugerklagenævnet.
Hvis du køber en vare af en privat sælger via en online markedsplatform som fx Reshopper eller Trendsales, hvor du bruger deres betalingssystem til at afslutte handlen, har du som udgangspunkt to års reklamationsret.
Få sælgerens kontaktoplysninger, så du kan komme i kontakt med sælgeren, hvis der er et problem med din vare.
Læs betingelserne for online platforme
Hvis du køber en vare af en privat sælger via en online markedsplads som fx Reshopper eller Trendsales, hvor du bruger deres betalingssystem til at afslutte handlen, har du som udgangspunkt to års reklamationsret.
Platformene giver dig muligvis ekstra rettigheder, hvis du har problemer med varen. Læs derfor betingelserne, før du handler.
Klage? Du har få muligheder
Hvis du er utilfreds med dit køb, skal du kontakte sælgeren og forsøge at finde en løsning. Men vil sælger ikke hjælpe dig, har du ikke mange muligheder for at få hjælp.
Har du ikke fået din vare og er sælger forsvundet, kan du gå til politiet. Men det vil imidlertid sjældent betyde, at du får pengene eller varen igen.
Er varen gået i stykker eller vil du fortryde dit køb, og vil sælger ikke hjælpe dig? Så er din eneste mulighed at starte et civilt søgsmål. Forbrugerklagenævnet kan ikke hjælpe dig.
Lægger du sag an mod sælger, kan det blive dyrt og tidskrævende. Du skal overveje, om det er umagen og udgiften værd, før du bruger tid og penge på det.
Forbrugerrådet Tænks rådgivning rådgiver kun om situationer, hvor du har købt en vare af en virksomhed eller butik. Vi kan desværre ikke hjælpe dig i sager, hvor du har handlet med private.
Kundeservice: Hvad har du krav på?
Lange svartider, besværlige hjemmesider og ubehandlede reklamationer. Som forbruger kan virksomhedernes kundeservice være frustrerende, men spørgsmålet er, hvad du egentlig kan forvente, hvad du har krav på, og hvordan du kan klage?
Jeg har fået en opkrævning for opsigelse af abonnement: Hvad er mine rettigheder?
Godt nyt for forbrugere, der vil trække virksomheder i retten
Nu er det blevet lettere for forbrugere at lægge sag an mod erhvervsdrivende ved beløb på op til 100.000 kroner.