Batteri til elcykler gået i stykker efter 1 år | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Batteriet til elcyklen gik i stykker inden for 1 år

Karina Andersen kunne hverken få batteriet til sin elcykel repareret eller udskiftet til et nyt, da det gik i stykker efter 11 måneder.

Anette Birch · Foto: Thomas Dahl · 9. august 2021
Batterier går i stykker på et år for elcykler

Da Karina Andersens elcykelbatteri gik i stykker efter 11 måneder, fik hun at vide, at hun kunne købe et nyt batteri. Amladcykler.dk, der havde solgt hende cyklen, ville hverken reparere det eller udskifte det til et nyt, da der var trængt vand ind.

“Det blev jeg ret provokeret af. Cyklen er kun blevet brugt til småture og har ellers stået i et cykelskur. Hvordan kan det være mit problem, at der er trængt vand ind, når jeg ellers passer på den? Jeg er jo ikke kørt i havnen med den,” siger 45-årige Karina Andersen, der bor på Amager og arbejder som pædagog.

Købte batteritjek

Karina Andersen opdagede, at batteriet var gået i stykker, da hun sidst i februar kom hjem fra en cykeltur og skulle til at oplade det.

Hun havde, som hun plejede at gøre, taget batteriet ind og var begyndt at oplade det. Men der skete ikke noget, så hun ringede til forhandleren og købte på dennes anbefaling et batteritjek til cirka 400 kroner.

Forhandleren henviste imidlertid Karina Andersen til at købe et nyt batteri, da det nuværende ikke kunne repareres. Der var trængt vand ind, hvilket kan være sket, fordi beskyttelseshætten er faldet af, batteriet har siddet i cyklen permanent, eller cyklen ikke har været dækket til.

Batteri, der holder 1 år

Det gamle batteri var blevet destrueret, og Karina Andersen fik heller ikke lov til at se batteritjekket. Hun har nu bragt sagen for Mæglingsteamet for Forbrugerklager, og tager den videre til Forbrugerklagenævnet, hvis der ikke findes en løsning der.

“Jeg synes ikke, at det kan være rigtigt. Jeg sidder tilbage med en cykel, der ikke kan køre, og jeg vil ikke bruge 3.000 kroner på et batteri, som kun holder i et år. Så jeg sidder tilbage med følelsen af, at det er bedre at sælge cyklen,” siger Karina Andersen.

Oprindelig mangel

Jakob Steenstrup, der er jurist hos Forbrugerrådet Tænk, forklarer, at hvis batteriet går i stykker inden for to år efter købet, kan det være omfattet af reklamationsretten.

Forbrugeren kan så kræve at få repareret eller ombyttet batteriet til et nyt. Det er en forudsætning, at der er tale om en oprindelig mangel, det vil sige, at fejlen eller årsagen til den var til stede, da forbrugeren købte cyklen.

Vil du læse hele artiklen om elcykler?

Login her eller få adgang til denne artikel og hele tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?