Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Indpakningen overbeviser dig om, at drikken er sund

Producenterne forsøger med farverig grafik og forenklede budskaber om gode egenskaber at få os til at købe drikke, fordi de ser sunde ud.
Af Regner Hansen
17. Maj 2021
indpakningen_overbeviser_dig_om_at_drikken_er_sund
Foto: Morten Andersen

Drikke med ord som ‘defence’, ‘shield’ og ‘protect’ og løfter om at bidrage til at beskytte cellerne mod oxidativt stress og støtte af immunforsvaret.

Det er nogle af de virkemidler på emballagen af smoothies, juicer og vitamindrikke, som skal overbevise dig om, at drikkene er naturlige og ligefrem sunde.

Viktor Smith er lektor på CBS, og han forsker blandt andet i, hvordan vi som forbrugere lader os guide af input på pakningen, når vi køber forbrugsvarer. Han siger, at producenter skruer op for reklamen, så vi for eksempel tror, at et produkt er sundere, end det i virkeligheden er, for at opnå en hurtig påvirkning af dig som forbruger.

Viktor Smith oplyser, at vi som forbrugere langt overvejende træffer beslutningen om at købe eller lade være på tre-fire sekunder, når vi står over for varen i supermarkedet.

"Vi kigger sjældent ordentligt efter, men handler på impulser. Det er disse impulser, som producenterne forsøger at stimulere med signaler på etiketten. Der bliver brugt markante farver og kontraster og noget hurtigt genkendeligt og attraktivt på billeder og i tekst. Der skal kun være få informationer. Hensigten er at få os til at handle uden at undersøge produktet nærmere," siger han.

Udnytter psykologiske mekanismer

Viktor Smith forklarer, at det er et samspil mellem flere forbrugerpsykologiske mekanismer, som producenterne udnytter i markedsføringen. Her er nogle af dem:

  • Glorie-effekten: Hvis en drik forekommer sund, for eksempel ved at fremhæve indholdet af vitaminer eller antioxidanter…

Få fuld adgang til taenk.dk

Bliv medlem for 54 kr./måneden:

  • Find de bedste produkter

  • Undgå at blive snydt

  • Få mere end 150 uvildige test

  • Modtag medlemsmagasin

  • Få hjælp før, under og efter køb