Undgå at blive snydt, når du bestiller catering
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Catering: Undgå at blive snydt, når du bestiller mad

Kan du få pengene tilbage for maden, hvis festen er aflyst? Og hvad skal du gøre, hvis maden er dårlig eller ikke kommer? Få styr på dine rettigheder, når du bestiller mad udefra.

Foto: Getty Images · 10. november 2022
Opstillet catering buffet med pindemadder, champagne, kage og andre lækkerier

Inviterer du mange gæster til julefrokost, nytår, bryllup, fødselsdag eller et andet festligt arrangement, kan det være en stor opgave at stå for mad og drikke til gæsterne selv.

Derfor vælger mange at bestille udefra gennem fx et cateringfirma.

Mad og drikke skal være i orden og leve op til den standard, du har aftalt med firmaet. Men hvad skal du gøre, hvis maden slet ikke dukker op, eller den ikke smager, som den skal?

Få hjælp her. 

Undersøg forskellige cateringfirmaer grundigt

Mange cateringfirmaer reklamerer på internettet med at have fremragende festmad. Men hvordan ved du, om firmaet faktisk er godt? Mad udefra er tilmed ofte dyrt. Derfor skal du være grundig, når du undersøger hvilket cateringfirma, der skal levere maden til din fest.

Spørg efter anbefalinger hos venner og bekendte, eller kig efter anmeldelser og anbefalinger online, så du får en fornemmelse for, hvad der virker godt og troværdigt. Husk, at du skal være kritisk overfor brugeranmeldelser på nettet. Anmeldelserne viser ikke objektivt, om en virksomhed er god eller dårlig.

Prøvesmag gerne mad og drikke

Firmaerne er gode til at få mad og drikkevarer til at se indbydende ud på billeder på deres hjemmesider. Men maden er ikke altid så lækker i virkeligheden, som den ser ud på billeder.

Udvælg derfor et par firmaer, og lav en aftale med firmaet om at prøvesmage menuen, vinen eller barsortimentet, inden du bestiller. Så er du sikker på at få mad, der smager, som du vil have den. Og så undgår du, at der er uoverensstemmelse mellem dine og firmaets forventninger.

Tjek firmaets hygiejne med smiley-ordningen

Fødevarestyrelsen kontrollerer hygiejnen hos virksomheder, der sælger mad. Det gælder også for cateringfirmaer. Med smiley-ordningen kan du let tjekke om virksomheden har godt styr på fødevarereglerne og har god hygiejne.

Se efter smileyen på virksomhedens hjemmeside. Du kan som regel finde smileyen og de seneste kontrolrapporter på forsiden af virksomhedens hjemmeside. Er smileyen glad, har Fødevarestyrelsen vurderet, at virksomheden har styr på regler om hygiejne og fødevaresikkerhed.

Du kan også finde Fødevarestyrelsens kontrolrapporter på det firma, du overvejer at bestille fra, på smiley-ordningens egen hjemmeside.

Lav en aftale på skrift

Bestiller du mad udefra, skal du lave en skriftlig aftale med firmaet. Den binder leverandøren fast på at overholde de betingelser, I har aftalt. En skriftlig aftale kan du også bruge som dokumentation, hvis din mad og drikke mod forventning ikke bliver leveret.

Få for eksempel leverandøren til at sende dig en e-mail med detaljerne for jeres aftale og læs betingelserne grundigt.

Lejer du fadølsanlæg, service eller andet, skal du være opmærksom på, om firmaet fraskriver sig ansvaret for eventuelle skader, der opstår under din fest. Det betyder, at du har ansvaret for at erstatte ting, der er gået i stykker.

Husk, at aftalen er bindende, med mindre andet er aftalt. Lav derfor ikke flere aftaler med forskellige cateringfirmaer for at helgardere dig.

Returner overskydende drikkevarer

Nogle gange kan du returnere uåbnet vin, vand, øl og lignende i butikken, hvor du har købt drikkevarerne. Leverandøren tager ofte også overskydende fustager fra fadølsanlæg tilbage, hvis du har bestilt for meget.

Men forhør dig i butikken eller spørg leverandøren på forhånd, om du kan returnere varerne og få nogle af dine penge tilbage, hvis du køber for meget. Få aftalen skrevet ind i en skriftlig aftale med leverandøren, så du har dokumentation.

Er der noget, der ikke er i orden?

Dokumenter manglerne

Er der noget, der ikke er i orden, er det vigtigt, at du dokumenterer manglerne og med det samme og hurtigst muligt tager kontakt til firmaet. Det er bedst, hvis de får mulighed for med det samme at udbedre manglerne, hvis de har glemt noget. Derfor er det også en god ide, straks maden er ankommet, at tjekke, om alt er, som det skal være, selv om maden måske først skal serveres nogle timer senere. 

Udebliver maden?

Dukker maden slet ikke op, eller er maden voldsomt forsinket? Så kan du bestille mad fra et andet spisested og i mange tilfælde få dækket prisforskellen, hvis det bliver dyrere. Du har pligt til at vælge et alternativ, der gør prisforskellen så lille som muligt. Hvis maden helt er udeblevet, kan du få pengene retur, hvis du har forudbetalt eller lagt et depositum. 

Sådan klager du

Du skal altid starte med at klage til firmaet, og det vil typisk være bedst at gøre det, straks du opdager, at der er noget galt, så firmaet har fået mulighed for at udbedre manglen med det samme. Det vil også stille dig bedre, hvis du skal bringe klagen videre. 

Kan du ikke nå til enighed med leverandøren af maden, har du mulighed for at klage til Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme. Her vil det typisk være nemmere at få anerkendt mangler i form af mad, der mangler i forhold til jeres aftale, end det vil være at få tilkendt en erstatning, fordi maden ikke levede op til forventningerne rent kvalitetsmæssigt.

Det koster  170 kroner i gebyr at klage. Får du medhold eller delvist medhold i klagen, får du pengene tilbage.