Kan firmaet nægte at acceptere min afbestilling?
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Medlemmerne spørger: Kan firmaet nægte at acceptere min afbestilling?

· 17. oktober 2022

SPØRGSMÅL FRA ET MEDLEM | Jeg har et problem med en sofa, hvor leveringen er udskudt to gange, fra uge 18-20 til først uge 20-21 – og så for nylig til uge 27-28. Jeg valgte at afbestille sofaen den 16. maj og har fået svar fra forretningen om, at de ikke vil acceptere afbestillingen.

Deres begrundelse er, at der kun er sket en udsættelse, de tæller ikke den første leveringstid med – den, hvor de, dagen før jeg bestiller, skriver, ”forventet levering er lige nu 10 uger så omkring uge 18-20”, samt at sofaen er en specialopgave på grund af stoffet, selv om  sammensætningen af stoffer (lys ryg og mørkt sæde) er fundet på forhandlerens hjemmeside. Kan butikken nægte at acceptere min afbestilling af sofaen?

–  Laila Rasmussen, Brønshøj

SVAR | Efter købeloven gælder, at hvis virksomheden ikke leverer din vare eller tjenesteydelse til det aftalte tidspunkt, er den forsinket. Virksomheden har som udgangspunkt 30 dage til at levere en vare, efter at du har købt varen, medmindre andet er aftalt.

Vil du læse mere nu?

Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.

Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.

Allerede medlem?