Kosmetik: Sådan klager du over bivirkninger
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Kosmetik: Sådan klager du over bivirkninger

Shampoo, hårfarve, neglelak og makeup kan få din hud til at klø og slå ud. Vidste du, at du faktisk kan klage, hvis du oplever det? Få hjælp til at gøre det her.

Niels Søndergaard · Foto: Getty Images
Allergisk reaktion overfor makeup

Kløe, rødme, hævelser, knopper, blærer og sår kan du godt opleve, efter at du har brugt shampoo, makeup eller hårfarve. Men vidste du også, at du kan klage over det?

Det er vigtigt, at du klager

Det er Miljøstyrelsen, som håndterer klager over kosmetik.

Når du klager, bliver Miljøstyrelsen og producenterne klar over, at der et problem, som de skal gøre noget ved.

På den måde kan du være med til at sørge for, at der fremover er sikrere produkter på hylderne.

Indberetninger er derfor vigtige, da de giver Miljøstyrelsen mulighed for at kigge nærmere på produktet.

Sådan klager du

  • Har du fået bivirkninger af en creme, noget makeup eller en shampoo, skal du holde op med at bruge produktet med det samme.
  • Dokumentér gerne bivirkningerne. Tag fx et billede af dit udslæt, rødmen eller sårene, hvis du har synlige allergiske reaktioner.
  • Overvej at gå til lægen og få undersøgt dine symptomer. Husk at medbringe produktet eller emballagen fra produktet, så lægen kan spore sig ind på, hvilken ingrediens i produktet du har reageret på.
  • Udfyld en klage. Du kan oprette en klage over et kosmetisk produkt på Miljøstyrelsens hjemmeside. Du kan vælge at vedlægge billeder og et evt. udskrift fra din lægejournal i klagen. Men det er ikke strengt nødvendigt, hvis du ikke har det tilgængeligt.
  • Fortæl producenten om din oplevelse. Find virksomhedens adresse på emballagen til produktet. Virksomheder, der markedsfører kosmetiske produkter, har pligt til at registrere og opbevare oplysninger om uønskede virkninger fra kosmetik.