Prøvepakke på kosttilskud blev til dyrt abonnement
Helle Nybo troede, hun bestilte en enkelt pakke med kosttilskud fra virksomheden Norwegian Lab, men i virkeligheden var hun røget i en abonnementsfælde, hvor virksomheden fortsatte med at sende kosttilskud.
”Jeg døjede med dårlig søvn, så da jeg så en reklame på nettet for et kosttilskud fra Norwegian Lab, der påstod, at man kunne falde i søvn af det, så bestilte jeg det. Da prøvepakken ankom, blev der først trukket de aftalte 79 kroner for den, og derefter trak virksomheden faktisk det samme beløb igen. Jeg afprøvede produktet, men det havde ikke den ønskede virkning, så jeg ville egentlig returnere produktet og ønskede i hvert fald ikke flere produkter af samme slags, og det skrev jeg også til Norwegian Lab, inden for to dage efter at jeg havde modtaget prøvepakken,” fortæller 80-årige Helle Nybo fra Gentofte.
Det fik dog ikke virksomheden Norwegian Lab til at stoppe med at sende kosttilskud til Helle Nybo. Kort efter modtog hun nemlig to pakker piller sammen med en regning på 1.300 kroner.
”Jeg er aldrig blevet præsenteret for den pris, det ville jeg aldrig betale for sådan et produkt. Derfor afleverede jeg hurtigt de to pakker uåbnede på deres kontor i København sammen med et brev med trusler om Forbrugerrådet Tænk ind gennem deres brevsprække. Sidenhen er jeg blevet trukket to gange 1.269 kroner, som jeg har bedt min bank om at tilbageføre og blokere kortet. Jeg føler mig bare lidt dum over at være faldet for sådan en reklame, og det er jo svært at tage kampen op. Det er jo virksomheden, som har magten, for de kan bare blive ved med at sende produkter og opkrævninger,” fortæller Helle Nybo.
Flere henvendelser om Norwegian Lab
Helle Nybos tilfælde er langtfra enestående. På anmeldersitet Trustpilot, hvor Norwegian Lab har en score på 3,6 ud af 5, skriver flere brugere, at de føler sig snydt af virksomheden.
Brugeren R71 skriver eksempelvis: ”Bestilte 1 måneds prøvepakke på Craveless (et slankeprodukt, red.), opsagde derefter abonnementet, men har lige modtaget piller til 4 mdr. og en regning på 1.316,- Snyd og bedrag!”
Brugeren Thomas E. skriver ligeledes: ”Hold jer langt væk. De er ikke interesseret i mennesker kun penge! Min veninde tog deres ’tilbud’ med prøvepakken til 79 kroner. og endte i sidste ende op med en regning på over 3.000 kroner.”
Forbrugerrådet Tænk har også modtaget flere henvendelser fra forbrugere, der er blevet fanget i en abonnementsfælde hos Norwegian Lab.
Rykkere og inkassovarsler
”Folk tror, de bare køber en enkeltstående vare, men i virkeligheden følger der et abonnement med, som man ikke har bedt om, og som på forskellige måder er forsøgt skjult for forbrugerne i købsflowet. Mange synes, det er flovt, men det er det altså ikke – man har ikke nødvendigvis været uforsigtig eller ikke kigget sig nok for, det er simpelthen forretningsmodellen fra de her virksomheder, som handler om at manipulere med forbrugerne,” siger seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk Marie Frank-Nielsen og fortsætter:
”Det er ubehageligt at være røget i sådan en abonnementsfælde og måske modtage rykkere eller endda inkassovarsler fra virksomheden, men det er vigtigt, at man reagerer hurtigt. Meddel virksomheden skriftligt så hurtigt som muligt, at du ikke mener, at I har indgået en abonnementsaftale, og at du ikke ønsker at betale."
Mange synes, det er flovt, men det er det altså ikke – man har ikke nødvendigvis været uforsigtig eller ikke kigget sig nok for, det er simpelthen forretningsmodellen fra de her virksomheder. Marie Frank-Nielsen
"Hvis de trækker penge fra din konto, skal du protestere skriftligt og eventuelt få banken til at gøre indsigelse, hvis virksomheden ikke tilbagefører pengene til dig. Bliver du truet med inkasso, skal du også kontakte virksomheden og eventuelt inkassovirksomheden og meddele, at du ikke mener, at du skylder pengene. Det er også altid en god idé at kontakte Forbrugerombudsmanden, der samler disse sager til bunke og kan undersøge virksomhedernes praksis nærmere.”
Virksomheden Norwegian Lab er flere gange blevet kontaktet i forbindelse med denne artikel, for at den kunne få mulighed for at give deres version af sagen, men virksomheden er ikke vendt tilbage på henvendelserne.
Nye regler for tilbudspriser
Nu kan de erhvervsdrivende ikke længere lave kortvarige tilbudskampagner, uden at det påvirker normalprisen.
Reklametrykket på vores børn er ude af kontrol
Børn bombarderes med reklamer for usunde fødevarer - særligt fra influencere. Umiddelbart kan det se ud som om, at branchens frivillige aftale har spillet fallit, mener direktør i Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll.