Flypassagerer døjer med aflyste afgange
Flere passagerer klager over aflyste flyafgange, der medfører dyre ombookninger. Der kan være tale om en bevidst strategi, hvor der sælges billetter til afgange, der ikke eksisterer.
Mange flere flyafgange er blevet aflyst i andet halvår 2021 sammenlignet med tiden før corona. Mange af aflysningerne er varslet mere end 14 dage før afrejsen, og det betyder, at de flyrejsende har skullet betale gebyrer for at få ombooket flyrejsen.
Det viser tal fra Flypenge.dk, et privat dansk selskab, der hjælper passagerer med at få økonomisk kompensation for bl.a. aflysninger. Tendensen bekræftes af Forbruger Europa, der vejleder forbrugere om rettigheder i forbindelse med bl.a. flyrejser. Årsagen til stigningen i de mange aflysninger i 2021 er uvis, men Flypenge.dk peger på, at der kan være tale om en bevidst strategi, der går ud på at udbyde flere flyrejser, end der er efterspørgsel på.
Selv peger flyselskabet Pegasus – det eneste selskab, der er vendt tilbage på Forbrugerrådet Tænks henvendelse – på de løbende ændringer i rejserestriktionerne fra land til land som følge af corona.
Dyre ombookningsgebyrer
Det gør en stor forskel for den rejsende, om en flyrejse bliver aflyst mere eller mindre end 14 dage før afrejsen. Er der længere end 14 dage til afgangen, er flyselskabet ikke forpligtet til at kompensere for de udgifter, den rejsende kan have i forbindelse med ombookningen af rejsen.
Det betyder, at flyselskabet eller formidlingsbureauet kan opkræve et gebyr – typisk på flere hundrede kroner – hos den rejsende i forbindelse med en ombookning. Det er, hvad mange af de henvendelser, som Flypenge.dk har fået, handler om. Mange vælger at betale et gebyr for at få ombooket flyrejsen, når den oprindelige flyrejse er blevet aflyst. Det gælder især passagerer, der har købt flyrejser med mellemlandinger.
”Hvis du har købt en flyrejse med mellemlandinger, og en af rejserne bliver aflyst, er du jo nærmest nødt til at finde en anden løsning, også selv om det betyder, at du skal betale et ombookningsgebyr til flyselskabet. Hvis du pludselig mangler et ben på rejsen, har du ikke rigtig noget valg,” forklarer Dekan Salar, direktør i Flypenge.dk. Alternativet kan jo være helt at droppe flyrejsen med det resultat, at der er smidt mange ud ad vinduet.
Færre passagerer til flere fly
Dekan Salar fra Flypenge.dk, kalder forholdet mellem de færre passagerer og flere fly for en ”omvendt overbookning”. Hun mener, at mange flere aflysninger mere end 14 dage før afrejse er en bevidst strategi fra selskabernes side for at kunne kræve ombookningsgebyrer af de rejsende.
”Selskaberne sætter flere afgange og ruter til salg, end de kan sælge, og så aflyser de dem, der er mindst rentable, og håber, at passagerne køber dyrere flyafgange eller betaler ombookningsgebyrer,” siger hun. Dekan Salar understreger, at der er tale om en påstand, der ikke kan bevises.
Selskaberne sætter flere afgange og ruter til salg, end de kan sælge, og så aflyser de dem, der er mindst rentable Dekan Salar Direktør, Flypenge.dk
”Der er ingen tvivl om, at der nu er mange flere flyafgange i udbud, end der afvikles. Vi kan dog ikke føre statistik på selskabernes interne bevæggrunde for at gøre det, men det virker, som om der er tale om en bevidst måde at sælge mere uden at risikere en regning,” siger Dekan Salar og henviser til, at flyselskaberne netop kan undgå at skulle kompensere flypassagernes meromkostninger, når aflysningen sker mere end 14 dage før afrejsen.
I perioden mellem den 1. juli 2021 og den 31. august 2021 modtog Flypenge.dk 380 sager, der alene vedrører aflysninger af flyafgange mere end 14 dage før afrejsen. Flypenge.dk oplyser, at det tilsvarende tal i 2019 – altså før corona satte flytrafikken og meget andet i stå – var på cirka 60 henvendelser.
”Det lader til, at der udbydes langt flere flyrejser end tidligere, men at der realiseres cirka det samme antal flyvninger som før,” forklarer Dekan Salar. Flyhjælp – et selskab, der i stil med Flypenge.dk bl.a. hjælper passagerer med at få kompensation for aflyste flyrejser – supplerer, at der i efteråret 2021 har været færre passagerer til flere fly. Ifølge tal fra Flyhjælp var der i oktober 2021 46 procent færre passagerer, der var ude at flyve, sammenlignet med oktober 2019, men kun 30 procent færre flyvninger.
”Det vil sige, at der er kommet et øget antal flyvninger, hvor antallet af passagerer stadig hænger lidt bagved. Flyselskaberne har derfor flere fly ude at flyve sammenlignet med antallet af passagerer, hvilket betyder mindre fyldte fly,” forklarer Frederik Hedegaard, pressechef i Flyhjælp.
Trafikstyrelsen kan genkende billedet af, at der sker aflysninger af flyrejser mere end 14 dage før planlagt afgang, men Trafikstyrelsen kan dog ikke sige, om dette hænger sammen med overbookning eller overkapacitet fra flyselskabernes side.
Flyafgange, der aldrig har eksisteret
Lars Arent, leder af Forbruger Europa, bekræfter tendensen med den store stigning i antal aflysninger mere end 14 dage før afrejsen.
”Vi genkender problematikken fra vores hotline. Der er faktisk en del, der ringer ind i øjeblikket, og som netop er frustrerede over aflysninger og samtidige tilbud om dyrere flybilletter og eller gebyrbetalinger. Problemet har været større i efteråret end tidligere. Det er påfaldende. Når aflysningerne sker i så god tid, er de jo ikke omfattet af flyforordningens regler, og det giver typisk udfordringer for de rejsende, der jo gerne vil afsted og så må finde et dyrere alternativ. Og det har helt åbenbart større konsekvenser for rejsende, der har købt connecting flights,” siger Lars Arent, der ikke ønsker at udtale sig om, hvorvidt der er tale om en bevidst strategi fra flyselskabernes side.
”Vi har haft nogle konkrete eksempler, hvor vi har tænkt, om de flyafgange, der har været solgt via billetformidlere, overhovedet nogensinde har eksisteret,” siger Lars Arent og tilføjer, at det er svært at dokumentere.
Der er faktisk en del, der ringer ind i øjeblikket, og som netop er frustrerede over aflysninger og samtidige tilbud om dyrere flybilletter og eller gebyrbetalinger. Lars Arent Leder, Forbruger Europa
Vibeke Myrtue Jensen, miljø- og transportpolitisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk, kalder de mange aflysninger for en ”uheldig udvikling, der kan stille forbrugerne i en meget uheldig situation”.
”Det er klart, at virksomhederne kun skal sælge varer, der eksisterer, og hvis der er tale om, at det er noget, der bevidst foregår for at tvinge forbrugerne til at betale gebyrer, så vil jeg mene, at der er tale om svindel,” siger Vibeke Myrtue Jensen.