Sæsonens grøntsager vinder på smagen | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Sæsonens grøntsager vinder på smagen

Tomater, æbler og det meste frugt og grønt kan du finde i supermarkedet året rundt. Men i en spørgeskemaundersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk fortæller sæsonkøberne, at maden smager bedre, når den er i sæson.

David Bergeon · Foto: Getty Images · 8. oktober 2015
Friske gulerødder lige hevet op ad jorden

Kigger især efter sæson-frugt

Forbrugerrådet Tænk lavede i maj 2015 en undersøgelse om danskernes køb af fødevarer. Undersøgelsen viser, at 66 procent mener, at det er vigtigt eller forholdsvis vigtigt, at fødevarerne er i sæson.

Frugt og grønt er de vigtigste varer, som får danskerne til at prioritere sæsonvarer højere. Undersøgelsen viser, at 20 procent af deltagerne siger, at de i høj grad tænker over hvad der er i sæson, når de køber frugt og grønt, mens 52 procent siger, at de i nogen grad tænker over det.

Samlet set er det altså 72 procent, der vægter, at varen er i sæson, når de handler frugt og grønt.

Køber sæsonvarer for smagens skyld

Smagen er den vigtigste årsag til, at respondenterne køber frugt og grønt i sæson. Hele 81 procent svarer, at det er på grund af smagen, at sæsonvarerne ender i deres indkøbskurv.

Oprindelseslandet er den næstmest populære årsag til, at de adspurgte køber sæsonvarer. 71 procent af de adspurgte bruger nemlig begrundelsen, at de gerne vil købe danske varer.

Især ældre prioriterer, at frugt og grønt er i sæson. 33 procent af personerne over 60 år ser i høj grad efter sæsonvarer. Det gælder kun 2 procent af dem, der er under 25 år.

Udseendet er vigtigst

Farve og friskhed er vigtigt, når danskerne skal vælge madvarer. I Forbrugerrådet Tænks undersøgelse svarer hele 98 procent, at det er meget vigtigt eller forholdsvis vigtigt, at madvaren ser indbydende og frisk ud.

Prisen og det, at man kan se, hvor fødevaren kommer fra, er det næstvigtigste, når danskerne skal fylde indkøbskurven. 85 procent af respondenterne fortæller, at prisen er vigtig eller meget vigtig, når de køber fødevarer, mens 83 % mener, at det er vigtigt eller meget vigtigt, at de kan se, hvor fødevaren kommer fra.

Sådan har vi undersøgt danskernes køb af fødevarer

Undersøgelsen er lavet som et spørgeskema, der er sendt ud til medlemmer af Forbrugerpanelet.

Forbrugerpanelet er sammensat som et Web-Panel. Forbrugerpanelets respondenter er tilfældigt udvalgt via telefoninterviews af en ekstern leverandør af dataindsamlinger, og repræsenterer et bredt udsnit af den danske befolkning. 

I denne undersøgelse har 1.131 respondenter besvaret spørgeundersøgelsen helt eller delvist. Svarprocenten er 33 %. Svarene er efterfølgende vægtet i forhold til køn og alder.