Et klimamærke er på vej til din mad | Forbrugerrådet Tænk Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Et klimamærke er på vej til din mad

Fødevareminister Rasmus Prehn har nedsat en arbejdsgruppe, der inden jul skal komme med et bud på, hvordan et dansk klimamærke til mad kunne se ud. Forbrugerrådet Tænk er med i arbejdet.

Christina Vejsgaard · Foto: Annette Sønderby · 22. april 2022
Kvinde kigger på indholdsliste på muslipose i supermarked

Hjælpen er på vej til forbrugere, der gerne vil tage hensyn til klimaet, når de køber ind til aftensmaden. Fødevareminister Rasmus Prehn har annonceret, at Danmark skal have et klimamærke til madvarer.

Mærket skal gøre det nemmere for forbrugerne at gennemskue klimaaftrykket af de varer, de finder på supermarkedets hylder.

”Nu samler vi de vigtigste spillere, og sætter arbejdet i gang. Inden jul skal de komme med deres skarpeste bud på, hvordan et dansk klimamærke kan se ud, så vi kan blive det første land i verden, der får et statskontrolleret klimamærke. Vi stiller os allerforrest på den globale scene, og viser vejen frem i den grønne omstilling,” siger fødevareminister Rasmus Prehn i en pressemeddelelse.

Tal fra vidensorganisationen Madkulturen viser, at seks ud af ti gerne vil spise mere klimavenligt. Men der kan være langt fra intentioner til mål. I en undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk lavede i 2021, fortalte tre ud af fire forbrugere, at de har svært ved at gennemskue, hvilket klimaaftryk mad har. Derfor er formand Anja Philip glad for, at der nu er et klimamærke på vej.

”Et godt mærke kan være en stor hjælp for forbrugerne, når der skal træffes hurtige beslutninger i supermarkedet. Vi ser et stort potentiale i et klimamærke på fødevarer, der gør det nemt og enkelt at sammenligne klimaaftrykket fra forskellige typer af varer. Men det er vigtigt, at mærket bliver udformet rigtigt, så det ikke ender med at blive vildledende i stedet,” siger Anja Philip.

Forbrugerrådet Tænk har fået en plads i den arbejdsgruppe, der skal udarbejde et bud på, hvordan det danske klimamærke skal se ud. I arbejdsgruppen sidder blandt andre også Salling Group, COOP, Landbrug & Fødevarer og Danmarks Naturfredningsforening.