Er kundeklubber en fordel for forbrugeren eller butikken?
Danske forbrugere elsker et godt tilbud, men i disse år rykker supermarkedernes rabatter i høj grad ind i digitale kundeklubber som personlige priser. Det kan gøre det svært at gennemskue, hvad normalprisen egentlig er. Samtidig er spørgsmålet, om det virkelig er en god handel for forbrugeren, når det gode tilbud både skal betales for med Dankort og data.
De gode tilbud i supermarkederne rykker i højere og højere grad online – ikke kun som digitale tilbudsaviser, men også som kundeklubber og loyalitetsprogrammer. For at få glæde af rabatter og fordele, skal man være medlem af en kundeklub og installere en app på sin smartphone. Og de gode tilbud bliver i mange tilfælde til personaliserede priser. Det vil sige, at prisen på en vare i supermarkedet er personlig og baseres på din købsadfærd.
Vil du læse mere nu?
Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Nu skal maden klimamærkes
Når du står foran køledisken i supermarkedet, skal det være nemt at finde ud af, hvilket klimaaftryk fx roastbeef, leverpostej og hummus sætter. Det er tanken bag det kommende klimamærke på fødevarer.
Dét mener vi er vigtigt for klimamærket
Når det nye klimamærke skal udformes, kommer diskussionen bl.a. til at handle om, hvorvidt mærkningen skal være på produktniveau eller på varemærkeniveau. Forbrugerrådet Tænk er ikke i tvivl.
Er økologiske fødevarer altid klimavenlige?
Eksperter er uenige om, hvorvidt økologiske fødevarer er klimavenlige, men den uenighed kan vi godt pakke sammen. Hvis vi ønsker at handle klimavenligt, så er planter svaret – uanset om vi vælger økologi eller ej.