Dét mener vi er vigtigt for klimamærket
Når det nye klimamærke skal udformes, kommer diskussionen bl.a. til at handle om, hvorvidt mærkningen skal være på produktniveau eller på varemærkeniveau. Forbrugerrådet Tænk er ikke i tvivl.
Fødevareministeriet har nedsat et udvalg, der inden jul 2022 skal have retningslinjerne for et nyt, statskontrolleret klimamærke på fødevarer på plads.
Når man skal blive enige om udformningen af et klimamærke, kommer diskussionen bl.a. til at handle om, hvorvidt du skal kunne sammenligne leverpostej og hummus – en mærkning på produktniveau – eller om du også skal kunne sammenligne forskellige producenters udgave af en leverpostej – en mærkning på varemærkeniveau.
Tak, fordi du læser med
Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.
Forbrugerne fortjener en forklaring på de dyre dagligvarer
Selv en kort tur i supermarkedet kan efterhånden føles som en større udskrivning. Vi vil have undersøgt de høje priser på mad til bunds.
Projekter skal skabe mindre klimabelastende mad- og indkøbsvaner
Med fondsstøttede projekter hjælper Forbrugerrådet Tænk børnefamilier, børn og unge med at skabe mindre klimabelastende mad- og indkøbsvaner. Her kan du læse om de forskellige projekter, som vi har fået fondsstøtte til siden 2016.
6 kriterier, som klimamærkning af fødevarer skal opfylde
Vores undersøgelse viser, at det haster med at få udarbejdet et klimamærke, som forbrugerne kan navigere efter i indkøbssituationen.