Her er én grund til, at koncertbilletter er så dyre
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Dynamiske priser kan gøre koncerter dyrere

Venter du længe nok, kan du komme til at betale meget mere for koncertbilletterne med de store internationale navne.

Morten Steiniche · Foto: Getty Images · 11. august 2023
To unge kvinder til koncert

Når Madonna måske kommer til Danmark til efteråret, er det med at sikre dig en billet hurtigst muligt, for venter du til sidste øjeblik, kan du risikere, at de tilbageværende billetter er steget voldsomt i pris – i hvert fald hvis det kun er de såkaldte Official Platinum-billetter, som er tilbage.

Og trods det VIP-klingende navn får du ikke noget ekstra med i købet, når det er en Official Platinum-billet, du downloader til mobilen. Det er en billet som så mange andre, blot dyrere.

Du får ikke mere med de dyrere koncertbilletter

På Ticketmasters hjemmeside forklares det om prisen på Official Platinum-billetterne, at den er dynamisk og løbende bliver reguleret – jo større efterspørgsel, jo dyrere bliver billetterne altså. Ticketmaster skriver også om billetterne, at de ”giver fans muligheden for at købe de mest eftertragtede billetter til (...) en markedsdrevet pris”, og i en mail bekræfter vicekommunikationschef for Ticketmaster International Katie Roberts, at billetterne ”ikke indeholder noget ekstra”.

”Det er mærkeligt at skrive, at fansene får mulighed for at købe dyrere koncertbilletter, når der ikke følger noget ekstra med den højere pris. Det giver ikke rigtig mening,” siger jurist Marie Frank-Nielsen fra Forbrugerrådet Tænk.

Officiel sortbørshandel

Det er nyt i Danmark med de såkaldt dynamiske priser på koncertbilletter, men ifølge konstitueret chefredaktør på Gaffa Ole Rosenstand Svidt er det ikke så meget anderledes end førhen, hvor priserne på eftertragtede koncerter også kunne stige, når der var tæt på at være udsolgt.

Men hvor det tidligere var sortbørspriserne på de koncertbilletter, som blev handlet af private uden for spillestedet, som steg, er det i dag arrangørerne selv, som sætter priserne op, når det er gunstigt at gøre det.

Det her er blot officiel sortbørshandel, hvor pengene for de dyrere koncertbilletter dog går til artisterne og koncertarrangørerne, men resultatet for fansene er det samme, nemlig alt for høje billetpriser. Ole Rosenstand Svidt Chefredaktør på Gaffa

”Det her er blot officiel sortbørshandel, hvor pengene for de dyrere koncertbilletter dog går til artisterne og koncertarrangørerne, men resultatet for fansene er det samme, nemlig alt for høje billetpriser. Jeg synes, det er forkasteligt med billetter med priser, som baseres på dynamisk prissætning, fordi koncertbilletter i forvejen er så dyre. Så jeg håber egentlig bare, at koncertarrangørerne ender med at brænde inde med disse billetter, så de er nødt til at sælge dem til normale priser,” siger han.

Højere priser på koncertbilletter

Prisen for en billet til fx Madonna-koncerten (som i skrivende stund måske ikke afholdes pga. sygdom) i Royal Arena svinger fra nogle få hundrede kroner til flere tusind kroner. Nogle billetter med store internationale navne er dyre, fordi de sælges med et særligt VIP-treatment, fx mad eller særlig gode pladser, men nogle billetter er altså kun dyre, fordi koncertarrangøren forbeholder sig retten til at justere priserne op på nogle af de endnu ikke solgte billetter. Spørgsmålet er, om de dynamiske priser kan være med til at presse det generelle prisniveau på koncertbilletter endnu højere op.

Madonna

Det er, hvad Ole Rosenstand Svidt fra Gaffa frygter. Esben Marcher, direktør i Dansk Live – interesseorganisation for festivaler og spillesteder i Danmark – er dog ikke så sikker.

”Billetmarkedet er meget diverst, og hvordan publikum tager imod nye tilbud inden for billetter, er meget forskelligt fra koncert til koncert. En koncert med en artist, der sjældent spiller koncerter herhjemme, kan for mange publikummere være meget attraktiv, og rent markedsdrevne priser kan måske teoretisk påvirke den generelle prissætning på billetter, men det danske billetmarked er traditionelt baseret på faste priser, og det er kun et fåtal af steder, hvor dette tilbud bliver brugt, så jeg tvivler på, at det er det, der får priserne til at udvikle sig,” siger Esben Marcher.

Dynamiske priser og prisspiral

Ole Rosenstand Svidt håber, at fans ikke hopper på de billetter, som stiger markant i pris, men ved også godt, at det kan være svært.

”Billetsalget til de helt store koncerter går ofte i gang et år før, men så går tiden, og pludselig opdager man, at det er i morgen, at Bruce Springsteen spiller i Parken, og når man så tjekker, om der er billetter tilbage, ja så er der måske kun dem til over 2.000 kroner, som man så ender med at betale, fordi man er desperat,” siger han.

Hver måned har Gaffa en artikel om koncerter med tilgængelige billetter, men her har musikbladet valgt netop ikke at anbefale koncerter, hvor alle billetterne på nær billetter med dynamiske priser er solgt.

”Vi ønsker simpelthen ikke at medvirke til den prisspiral, som de dynamiske priser medvirker til,” siger den konstituerede Gaffa-chefredaktør.