Brugerne betaler med data: Flere medier kræver login
Flere medier og digitale indholdstjenester kræver, at du skal logge ind for at få adgang til indholdet, men selvom et login ofte giver fordele til brugerne, er der også en bagside ved udviklingen, siger eksperter.

Fra den 30. september skal du logge ind for at kunne se on demand-programmer – dvs. programmer, som ikke sendes live – på DR’s streamingtjeneste DRTV.
Ifølge DR selv skyldes det et ønske om at løfte brugeroplevelsen. Og DR er ikke det eneste medie eller den eneste digitale tjeneste, som er gået den vej, og beder brugerne om at oprette en profil for at få adgang til indholdet, også selvom du ikke er betalende abonnent. Det er der flere grunde til.
”Det handler bl.a. om at kunne give brugerne en bedre service. Når en bruger er logget ind, er det muligt at tilbyde personaliseret indhold, altså indhold, som er målrettet den enkelte bruger,” forklarer Morten Hjelholt, lektor på IT-Universitetet.
Kendt forretningsmodel baseret på data
Når DR ønsker, at brugerne skal logge ind for at se on demand-programmerne, er det fx for at kunne give den enkelte bruger relevant indhold, som er baseret på, hvad brugeren tidligere har set – på samme måde som du er vant til fra Netflix.
Hvis du fx helst vil se nyheder, når du logger ind, er det programmer i nyhedsgenren, som du først og fremmest får forslag til.
Tak, fordi du læser med
Som medlem får du adgang til alle test og artikler på tænk.dk for
58 kr. / måned
Ved køb af 12 måneders medlemskab til 695 kr.

Gode råd til bedre online sikkerhed
Hacking, identitetstyveri, spammails, stjålne kontooplysninger og afpresning. Få vores gode råd til bedre internetsikkerhed her.

Antivirus til Mac: Har du brug for det?
Virus-angreb på Apple-computere er et stigende problem. Er antivirusprogrammer til din Mac en god idé? Vi har testet dem.

Antivirus: Sådan beskytter du din computer
Antivirus, sikkerhedspakke, ransomware, phishing. Der er meget at holde styr på for at beskytte din computer. Her får du svar på de vigtigste spørgsmål.