Brugerne betaler med data: Flere medier kræver login
Flere medier og digitale indholdstjenester kræver, at du skal logge ind for at få adgang til indholdet, men selvom et login ofte giver fordele til brugerne, er der også en bagside ved udviklingen, siger eksperter.
Fra den 30. september skal du logge ind for at kunne se on demand-programmer – dvs. programmer, som ikke sendes live – på DR’s streamingtjeneste DRTV.
Ifølge DR selv skyldes det et ønske om at løfte brugeroplevelsen. Og DR er ikke det eneste medie eller den eneste digitale tjeneste, som er gået den vej, og beder brugerne om at oprette en profil for at få adgang til indholdet, også selvom du ikke er betalende abonnent. Det er der flere grunde til.
”Det handler bl.a. om at kunne give brugerne en bedre service. Når en bruger er logget ind, er det muligt at tilbyde personaliseret indhold, altså indhold, som er målrettet den enkelte bruger,” forklarer Morten Hjelholt, lektor på IT-Universitetet.
Kendt forretningsmodel baseret på data
Når DR ønsker, at brugerne skal logge ind for at se on demand-programmerne, er det fx for at kunne give den enkelte bruger relevant indhold, som er baseret på, hvad brugeren tidligere har set – på samme måde som du er vant til fra Netflix.
Hvis du fx helst vil se nyheder, når du logger ind, er det programmer i nyhedsgenren, som du først og fremmest får forslag til.
Vil du læse mere nu?
Få adgang til alle test og artikler på tænk.dk for kun 65 kr. om måneden.
Spar 10 % og få adgang i et helt år for kun 695 kr.
Opkald fra svindlere: Undgå at blive snydt i telefonen
Svindlere kan ringe for at lokke personlige oplysninger ud af dig eller snyde dig til at ringe op til et dyrt udenlandsk nummer. Se, hvordan du undgår svindlen.
Derfor bliver vi afhængige af vores telefon
Din mobil er designet til, at du bruger meget mere tid på den, end du har lyst til. Det kan skabe afhængighed og have store konsekvenser, påpeger eksperter.
Lad os skabe en tryg digital verden sammen
Techgiganter kontrollerer vores digitale infrastruktur. Nye, skærpede krav til deres forretningsmodeller er nødvendige for at sikre forbrugernes tryghed online.