Det er for let at overse varsling om prisstigning fra elselskaber
Det er ikke altid, at elselskaberne er tydelige og klare i kommunikationen, når priserne stiger.
Kasper Skriver fra Trekroner kontaktede Forbrugerrådet Tænk, da det gik op for ham, at en mail fra elselskabet Vindstød indeholdt et ”skjult budskab om, at prisen på strøm blev sat op”, som han formulerer det.
”Mailen indeholdt jo flere forskellige informationer, så i første omgang opdagede jeg ikke, at der også blev nævnt en prisstigning,” siger han.
Forbrugerpolitisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk Christian Sand har set mailen, og han kan godt forstå, at informationen om prisstigningen let kan overses.
“Det er en meget informationsmættet og ikke særlig forbrugervenlig mail, hvor det bestemt kræver sit at få læst indholdet igennem,” siger han.
Kasper Skriver modtager mailen fra Vindstød den 30. september sidste år, og i emnefeltet – overskriften i mailprogrammets indbakke – står der følgende tekst:
Lovpligtig varsling af prisændring hos Energinet (staten) på nettarif transmission, systemtarif, balancetarif produktion, sænkelse af elafgift, ændring i tarif hos lokale netselskaber, stigning i spottillæg på dit elkøb og abonnement og statens hjælpepakke på elområdet (147641).
“Hvis du læser godt efter, står der, at der er en stigning i spottillægget på elkøbet og abonnement, hvilket er en kringlet måde at sige, at strømmen bliver dyrere,” siger Christian Sand.
Gemmer prisstigningen til side 3
Selve mailen indeholder næsten fire tætskrevne sider, hvor detaljerne omkring prisstigningen først behandles under punkt 4 på side 3. På side 1 er der dog en slags indholdsfortegnelse, der viser, hvad “denne mail fortæller om”, men den kommer efter et længere afsnit, der starter med ordene “Dette er en mail med information om lovbestemte ændringer samt øvrige forhold vedr. levering af el.”
“Det væsentligste for forbrugerne i denne mail er, at prisen på strømmen stiger. Når Vindstød lægger prisstigningen ind som punkt nummer fire ud af syv vidner det om, at selskabet enten ikke fokuserer på, hvad der er vigtigst at vide for forbrugerne eller muligvis forsøger at dække over prisstigningen. Hvis et elselskab vil ændre i forbrugerens pris og kontrakt, skal det ifølge elleveringsbekendtgørelsen leve op til nogle betingelser. Fx skal varslet være i et klart og forståeligt sprog,” siger Christian Sand.
Når Vindstød lægger prisstigningen ind som punkt nummer fire ud af syv vidner det om, at selskabet enten ikke fokuserer på, hvad der er vigtigst at vide for forbrugerne eller muligvis forsøger at dække over prisstigningen. Christian Sand Forbrugerpolitisk rådgiver
Han finder det desuden kritisabelt, at Vindstød under punktet med prisstigningen kun skriver, hvad prisen hæves med, og ikke hvad udgangspunktet var.
“Her burde elselskabet nævne, hvad prisen er før og efter ændringen af spottillægget, så forbrugeren får et reelt overblik over, hvad prisstigningen samlet set betyder i kroner og øre. Det er igen ikke en forbrugervenlig måde at kommunikere på, når forbrugeren skal gøre sig anstrengelser for at blive klar over, hvad det her egentlig betyder,” siger Christian Sand.
Elselskabets svar på kritikken
Morten Nielsen, administrerende direktør i Vindstød A/S, stiller sig uforstående overfor kritikken. Han afviser, at Vindstød forsøger at skjule noget og forklarer i stedet den informationsmættede mail med, at der er mange ting, som elselskaberne er forpligtet til at varsle.
“Det er lovpligtigt, at vi skal varsle ændringer i statens og netselskabernes tariffer. Derfor er valget lidt, om vi skal udsende én samlet mail eller 4-5 adskilte mails på én gang. Vi valgte det første og har sørget for tydeligt at skrive, hvad det er, der sker,” siger han.
På spørgsmålet, om han selv ville læse et emnefelt med 35 ord, svarer han bekræftende, men erkender dog, at kommunikationen kan blive lidt vanskelig, når der er så meget, “man er forpligtet til at varsle”.
“Udfordringen er de her lovgivningsmæssige krav, som betyder, at der skal mange informationer ud,” siger Morten Nielsen.
Han mener heller ikke, at det vil give mening at gøre opmærksom på, hvad prisstigninger er fra og til, da “kunder har forskellige forbrugsmønstre og derfor sparer nogle penge, hvor andre stiger i pris,” som han siger.
Prisstigninger skal varsles klar og tydeligt
Christian Sand giver dog ikke meget for direktørens forklaringer:
“Elektricitet er et basalt forsyningsprodukt, som ikke kan vælges fra. Derfor kræver området god forbrugerbeskyttelse med tydelige varslinger om ændringer i priser eller vilkår.”
Og selv ville Kasper Skriver have foretrukket, at det var kommet en mail kun med budskabet om prisstigningen.
“Det ville ikke have været svært for Vindstød at gøre prisstigningen tydeligere for forbrugeren, fx ved at sende en særskilt mail med prisstigningen,” siger han.
Forbrugerombudsmanden har tidligere indskærpet, hvordan elselskabernes prisændringer skal varsles klart og forståeligt, og er der ikke tale om klar kommunikation, når prisændringer varsles, kan det være i strid med i markedsføringsloven. Kasper Skrivers sag har dog ikke været forbi Forbrugerombudsmanden.
Det skal du være opmærksom på, hvis du modtager en mail fra dit elselskab
Ankenævnet på Energiområdet får flere og flere henvendelser fra forbrugere, der oplever, at elselskabet foretager ugunstige ændringer i kontraktbetingelserne, fx prisstigninger. Her er, hvad du skal holde øje med, når dit elselskab kontakter dig.
- Er der ændret i prisen?
- Er der ændret i kontraktvilkårene?
- Er de væsentlige ændringer varslet mindst tre måneder i forvejen? Hvis ikke, kan varslet være ugyldigt.
- Vær opmærksom på, at du skal have ret til at opsige kontrakten, inden ændringen træder i kraft, hvis du ikke accepterer ændringerne, og at du skal oplyses om dette i varslingen.
Elmarkedet er 'det vilde vesten': Det mener vi, der skal gøres nu
Elmarkedet minder om det vilde vesten, hvor nogle useriøse selskaber udnytter forbrugerne uden reelle konsekvenser. Der skal handling til nu, så vi kan sikre tryghed og gennemsigtighed.
Test afslører igen useriøst elmarked
En tredjedel af alle elaftaler dumper i ny test, og det understreger endnu engang behovet for, at politikerne sætter højere krav til elselskaber og indfører hårdere straffe ved lovbrud, lyder det fra seniorrådgiver i Forbrugerrådet Tænk.
Hvert tredje elselskab dumper i ny test
Der kan være flere tusinde kroner at spare mellem den dyreste og den billigste elaftale, viser ny test. Samtidig dumper hele 29 produkter fra 20 forskellige elselskaber. Heldigvis viser testen også, at der er kommet flere gode produkter på markedet.