Sådan får vi flere til at bruge den kollektive transport
En årsbillet til den kollektive transport kan få flere til at droppe bilen og vælge den kollektive transport i stedet.
Danskerne skal kunne købe en årsbillet til en rimelig pris til al kollektiv trafik. Det foreslår Forbrugerrådet Tænk. En årsbillet vil nemlig trække flere folk fra bilerne og over i den kollektive trafik, hvilket vil gavne klimaet og miljøet.
Ideen om årsbillet til den kollektive trafik kommer fra bl.a. Tyskland og Østrig. I Tyskland tog myndighederne initiativ til at flytte folk over i den kollektive transport ved forsøgsvis at tilbyde månedsbilletter til den kollektive trafik til en pris på 9 euro – cirka 67 kroner – i juni, juli og august måned i år.
Billetterne var gyldige til busser, sporvogne, metro, regionaltog og lokalbaner i hele landet i den kalendermåned, de var købt.
52 millioner billetter
Formålet med forsøget var at reducere klimabelastningen og trængslen på vejene ved at flytte folk fra bilerne og over i den kollektive trafik. Salget eksploderede med 52 millioner månedsbilletter, og hver femte kunde viste sig at være ny i den kollektive trafik.
Forsøget var – på trods af overfyldte tog og utilfredshed hos bl.a. pendlerne – en så stor succes, at den tyske regering herefter besluttede at finde penge til at indføre et permanent billetprodukt, der skal gøre det attraktivt at rejse med kollektiv transport.
I Østrig har man i år solgt en såkaldt KlimaTicket, som er en årsbillet gældende til al kollektiv trafik. Også her har årsbilletten været en succes. Halvdelen af dem, der har købt årsbilletter, havde ikke årskort i forvejen. Måske har prisen været tillokkende. Prisen på en almindelig årsbillet til al kollektiv trafik i hele Østrig er 8.145 kroner svarende til 680 kroner per måned.
Mange danskere vil gerne lade bilen stå
Passagerpulsen på Forbrugerrådet Tænk har spurgt danskerne, om en årsbillet til den kollektive trafik vil få dem til at benytte den kollektive trafik oftere end i dag. Fem procent – svarende til 200.000 personer – siger, at de med en årsbillet vil reducere eller stoppe med at bruge deres egen bil i hverdagen.
“Der er derfor god grund til at antage, at en årsbillet til den kollektive trafik i Danmark har et stort potentiale til at hjælpe folk med at lade bilen stå i garagen og bruge den kollektive trafik i stedet for,” siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk og fortsætter:
“Den kollektive transport er en vigtig del af den grønne omstilling; hvis flere benytter den kollektive trafik i stedet for at tage bilen, kan vi spare miljøet for udledning af CO2. Og derudover kan samfundet spare nogle af de 77 millioner kroner i spildte arbejdstimer, som trængslen på vejen årligt koster,” siger Anja Philip.
Verden styrer mod en kemikaliekrise
Der er nu så mange uønskede og farlige kemikalier i verden, at hverken jorden eller vores kroppe længere kan omsætte og uskadeliggøre dem. Hvis vi ikke handler nu, styrer verden mod en kemikaliekrise med helt uoverskuelige konsekvenser. Det siger både forskere og NGO’er.
Vi vil hellere købe energibesparende komfur end ændre indholdet på panden
Danskerne undervurderer effekten af de mest klimavenlige adfærdsændringer og overvurderer effekten af de mindre klimavenlige. Det viser en ny analyse.
Klimaforandringerne vil ændre vores forbrug
Klima- og biodiversitetskrisen kommer til at føre til forandringer i forbruget. Spørgsmålet er blot hvordan og hvor meget.