Konkurrencen fungerer ikke på realkreditmarkedet, og det koster boligejere dyrt

Renter, gebyrer og andre omkostninger til den finansielle sektor er noget af det, der har allerstørst betydning for vores privatøkonomi som forbrugere. Derfor kan det mærkes hos mange boligejere, at renterne nu stiger hurtigt, samtidig med at realkreditten fortsat opkræver de højeste bidragssatser nogensinde.
For boligejere kan det betyde, at man nu betaler flere tusind kroner mere om måneden i renter og gebyrer end for blot få år siden, og de fortsat skyhøje bidragssatser har da også fået konkurrencemyndighederne til at undre sig.
Gebyrernes himmelflugt er blevet begrundet med, at de danske realkreditselskaber skulle leve op til nye kapitalkrav fra EU og derfor skulle fylde pengetanken op. Men man kan ikke blive ved med at fylde en tank op. På et tidspunkt løber den over. Og i en analyse fra februar i år konkluderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen da også, at realkreditinstitutterne nu lever op til både de eksisterende og de kendte fremadrettede kapitalkrav, og at behovet for at opkræve så høje bidragssatser til polstring derfor ikke længere er til stede.
Finans Danmarks reaktion har været, at analysens konklusioner bygger på ”en misforståelse” – et argument, som interesseorganisationen tidligere har brugt, når myndighederne har påpeget, at konkurrencen ikke fungerer optimalt på det finansielle område.
For boligejere kan det betyde, at man nu betaler flere tusind kroner mere om måneden i renter og gebyrer end for blot få år siden. Anja Philip Formand for Forbrugerrådet Tænk
Men flere uafhængige økonomer er enige i, at begrundelsen for at opkræve de høje bidragssatser er væk, så spørgsmålet er, hvor misforståelsen ligger?
I dag kanaliseres stort set alle forbrugere hen i det realkreditinstitut, som deres bank ejer eller samarbejder med. Samtidig er det så dyrt for forbrugeren at skifte realkreditselskab, at det ikke kan betale sig for selskaberne at sænke bidragssatserne, da de ikke kan regne med, at det tiltrækker nye kunder. Derfor foreslår vi i Forbrugerrådet Tænk bl.a., at hvis et realkreditselskab sænker bidragssatserne, og en forbruger derfor gerne vil skifte til det realkreditselskab, skal forbrugerens omkostninger til at skifte betales af forbrugerens nuværende realkreditselskab. Det vil øge kampen om kunderne.
Erhvervsminister Morten Bødskov (S) har som opfølgning på analysen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bedt realkreditselskaberne om en forklaring på, at bidragssatserne ikke bliver sat ned. Set fra vores stol er forklaringen ligetil: Konkurrencen fungerer ikke.
Det skal der laves om på, og derfor håber vi, at ministeren vil lade sig inspirere af vores forslag og arbejde for at styrke konkurrencen på realkreditmarkedet.
Med venlig hilsen
Anja Philip, formand

Kun nye kunder får gavn af rentenedsættelser
Bankerne sænker gerne renten på nye boliglån for at lokke kunder i butikken, mens loyale kunder med eksisterende lån ikke får glæde af en lavere rente. Det er ikke rimeligt, mener Forbrugerrådet Tænks cheføkonom. Der er dog noget, du selv kan gøre.

Lån til nybyg spænder ben for den grønne omstilling
På hjemmesiden skilter Sparekassen Sjælland-Fyn med sine grønne ambitioner, men til et informationsmøde om nybyggeri blev de klima- og miljøvenlige alternativer ikke nævnt med et ord.

Sådan forhandler du en god aftale med din bank
Bankrådgiveren kan virke som en autoritet, men rådgiveren er også bankens sælger. Hvordan forhandler du den bedste aftale med din bank? Få hjælp her.