Elmarkedet er 'det vilde vesten': Det mener vi, der skal gøres nu
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Elmarkedet er 'det vilde vesten': Det mener vi, der skal gøres nu

Elmarkedet minder om det vilde vesten, hvor nogle useriøse selskaber udnytter forbrugerne uden reelle konsekvenser. Der skal handling til nu, så vi kan sikre tryghed og gennemsigtighed.

· 19. november 2024
Direktør i Forbrugerrådet Tænk Winni Grosbøll

Når man taler om ’det vilde vesten’, handler det normalt om en periode i USA’s historie – en periode, som, ud over guldgravere og nybyggere, mest er kendt for, at lovløshed herskede, og banditter havde frit spil. 

Desværre er ’det vilde vesten’ også et dækkende udtryk for det danske elmarked, for selvom der findes mange gode og seriøse elselskaber, er der på elmarkedet desværre alt, alt for mange ’banditter’, der i dag langt hen ad vejen har frit spil til at snyde og vildlede forbrugerne. 

Det afslører vores seneste test af elselskaber, hvor vi atter en gang dumper cirka hver tredje elaftale. Det er en dumpeprocent, der er helt uhørt sammenlignet med andre brancher, og vi ser horrible eksempler på, at elselskaber har krævet for høje beløb op hos for brugerne og ikke betaler dem tilbage, at elselskaber overfører elkunder fra andre selskaber til sig selv uden kundernes vidende, og at elselskaber skjuler store dele af prisen for forbrugerne på alenlange gebyrlister. 

Når der findes så mange useriøse elselskaber, skyldes det, at der kan være hurtige penge at tjene, og at det i dag er alt for nemt at starte et elselskab op. Det bekræftes af, at mange af de selskaber, som dumper i vores test, er nye selskaber. 

Samtidig er der noget helt skævt i, at flere af de selskaber, som er afsløret i grove overtrædelser, fx at de uretmæssigt har beholdt forbrugernes penge, blot bliver mødt med en løftet pegefinger fra myndighederne. Winni Grosbøll

Derfor foreslår vi i Forbrugerrådet Tænk, at man politisk stiller skrappere krav og hæver adgangsbarrieren, så ikke alle og enhver kan starte et elselskab. 

Samtidig er der noget helt skævt i, at flere af de selskaber, som er afsløret i grove overtrædelser, fx at de uretmæssigt har beholdt forbrugernes penge, blot bliver mødt med en løftet pegefinger fra myndighederne. 

Her mener vi, at der er brug for, at straffen står mål med overtrædelserne – især fordi det i høj grad er de samme selskaber, som bryder regler og snyder forbrugerne igen og igen. 

I ’det vilde vesten’ var det byens sherif, der havde til opgave at stille banditterne til regnskab. På elmarkedet har problemerne nu stået på i flere år, uden at nogen, i overført betydning, har iført sig sherifstjernen for at komme forbrugerne til undsætning. 

Men nu sker der noget. Her i efteråret har klima- og energiminister Lars Aagaard meldt ud, at han er på vej med et udspil, der skal beskytte forbrugerne mod useriøse og skruppelløse elselskaber. 

Det er vi glade for og ser frem til. Strøm er et basalt produkt, som vi som forbrugere har brug for og er helt afhængige af. Derfor skal elmarkedet være et sted, hvor der er orden i sagerne, og hvor det er nemt og trygt at vælge selskab. Det skal ikke være ’det vilde vesten’. 

– Winni Grosbøll, direktør, Forbrugerrådet Tænk