Sociale medier skal ikke have lov til at stjæle tiden fra børn og unge
Gå til hovedindhold

Få adgang til hele tænk.dk

Bliv medlem

Sociale medier skal ikke have lov til at stjæle tiden fra børn og unge

Børn og unge betaler en høj pris for deres tid på sociale medier – ikke kun med deres dyrebare tid, men også med deres mentale trivsel. Nu er det nok. Se, hvad vi mener, der skal gøres.

Lindi Elisabeth Winkel · Foto: Getty Images · 18. december 2024
Barn alene med mobiltelefon

Børn og unge vil være der, hvor deres venner er. Og de er på de sociale medier. 

Det er de, fordi det er svært at vælge at være et andet sted. Hver gang de klikker sig ind på et socialt medie, klikker de sig samtidig ind i en verden skræddersyet til lige præcist dem af nogle af verdens førende adfærdsforskere og designere, som har ét mål for øje: Fasthold brugerens opmærksomhed, så de er så lang tid som muligt på platformen. 

Og det virker. Ifølge en rapport fra Børns Vilkår vil børn i syvende klasse hellere bruge deres tid sammen med mobilen end deres venner og familie uden for skærmen og hvert andet barn er på sociale medier, før de fylder ti år.

Det er en ulige kamp, som techgiganterne lige nu vinder. Vores børn og unge betaler ved kasse ét med deres tid, opmærksomhed og trivsel. Senest har en rapport fra Syddansk Universitet vist, hvilken negativ betydning sociale medier kan have for børn og unges søvn. Et andet studie viste, at blot to uger uden smartphones reducerede symptomer på angst, tristhed og depression.

Men det fylder ikke i techgiganternes forrretingsmodel. De sociale medier er produkter, og børn er fremtidens forbrugere. For techvirksomheder som Meta, der ejer både Facebook og Instagram, giver det derfor god mening for forretningen, når børn og unge bruger deres tid på mobilen. Det giver techgiganterne mulighed for at vise dem reklamer og indsamle og sælge værdifulde data. Der er penge at tjene.  

Så Meta og andre techgiganter søger for kun at vise indhold, som netop dit barn gerne vil se. De designer deres platforme, så brugeren kan ”scrolle” i al evighed – der er altid flere små videoer eller billeder, som rammer dit barn lige der, hvor det kan mærkes. Der er også andre tricks i værktøjskassen – tag fx Snapchats ‘streaks’, der opfordrer til at bruge appen hver dag. 

Det er en effektiv og giftig cocktail: Fastholdelsesmekanismer er tidsslugere, som gør det svært at lægge skærmen fra sig. Senest har retsdokumenter afsløret, at det sociale medie TikTok selv har undersøgt, hvor mange videoer, du skal se på deres platform den første uge efter, du har downloadet appen, for at det bliver svært at slippe platformen igen. Der er tale om helt bevidste designvalg, som stjæler børn og unges tid – for den er penge værd. 

Men vi mener faktisk, at den tid er så værdifuld, at den ikke er til salg. 

Lige nu kan virksomhederne stort set agere, som de vil, uden at myndighederne kan gribe ind. Derfor bliver vi nødt til at stække deres forretningsmodel.

Derfor foreslår Forbrugerrådet Tænk:

  • At EU indfører et forbud mod algoritmesystemer, der er indrettet til fastholdelse af brugere under 18 år. Det betyder, at vi fx mener, at der skal indføres et forbud mod infinity-scroll, streaks, like-funktioner, notifikationer og automatiske play-funktioner. Derudover opfordrer vi de sociale medieplatforme til at indføre en tidsnotifikation som standardindstilling for brugere under 18 år.
  • At der indføres en aldersgrænse på 16 år og krav om forældresamtykke for brugere under 16 år på sociale medier. Aldersverificeringen på sociale medier skal ske gennem et sikkert og effektivt værktøj, der er anonymiseret for at beskytte brugernes data bedst muligt. 

Lad os skabe en tryg digital verden sammen

Vi kæmper for en verden, hvor forbrugerbeskyttelsen er i orden, fordi techgiganterne overholder reglerne, behandler os ordentligt og tager det samfundsansvar, der følger med, når man ejer og kontrollerer den digitale infrastruktur i vores samfund. Derfor har vi samlet 20 forslag til en tryg digital verden.

Se alle 20 forslag her