Børn skal ikke bombarderes med usunde reklamer
I Forbrugerrådet Tænk har vi netop præsenteret politikerne for et konkret forslag til, hvordan man kan stramme markedsføringsloven, så den beskytter børn mod at blive bombarderet med reklamer for usunde fødevarer.
Danske børn møder mangt og meget i deres færden på sociale medier: Fra sjove kattevideoer til virale danse og såkaldte challenges.
Men i denne færden bombarderes danske børn også med markedsføring af usunde fødevarer.
En ny undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse viser, at to børn blev eksponeret for hele 78 og 63 reklamer for usunde fødevarer i løbet af blot to timer på deres egne sociale medier. Dette er svarende til over en reklame hvert andet minut – eller omkring 25.000 reklamer for usunde fødevarer om året.
Det er voldsomme tal, og nok også overraskende for mange, som der først og fremmest er skadelige, fordi forskning viser, at der er en klar sammenhæng mellem børneovervægt og eksponering af markedsføring for usunde fødevarer. Og fordi det er veldokumenteret, at det er svært for børn at gennemskue og forstå reklamer, når markedsføringen – som den er på de sociale medier – er pakket ind i underholdning.
Den politiske debat om reklamer for usunde fødevarer rettet mod børn er ikke ny. Tilbage i 2008 lancerede branchen deres bud på en løsning: Et selvregulerende Forum for Fødevarereklamer. Men mens Forummet måske har ryddet op i reklamer for usunde fødevarer i forbindelse med børneprogrammer på TV, så har det fejlet i forhold til markedsføring på sociale medier. Og som undersøgelsen fra Kræftens Bekæmpelse med al tydelighed viser, så fylder reklamerne alt for meget på vores børns mobiler og tablets.
Her kommer branchens egen selvregulering derfor desværre til kort. Ikke en eneste sag har de taget op på egen hånd, også selvom der ikke ligefrem har manglet eksempler på overtrædelser.
Da vi i Forbrugerrådet Tænk for nylig gennemgik forskellige sociale medier, fandt vi hurtigt en række reklamer for usunde fødevarer, som efter vores vurdering, er rettet mod børn og er klokkeklare eksempler på overtrædelser af Forummets egne regler.
Når Forummet i løbet af årene ikke har taget nogle sager op, er det altså ikke fordi, at de ikke findes – men fordi, at Forummet ikke proaktivt holder øje med, at deres egne regler overholdes.
Danskerne er desuden enige i, at der skal ske noget. En undersøgelse foretaget af Forbrugerrådet Tænk i oktober 2024 viste, at 74% af befolkningen mener, at det skal være helt forbudt at markedsføre usunde fødevarer til børn under 18 år.
I Forbrugerrådet Tænk har vi netop præsenteret politikerne for et konkret forslag til, hvordan man kan stramme markedsføringsloven, så den beskytter børn mod at blive bombarderet med reklamer for usunde fødevarer.
For der er ingen tvivl om, at reklametrykket på vores børn er ude af kontrol.
Medlemmer af Forbrugerrådet Tænk gør en forskel
I Forbrugerrådet Tænk kæmper vi hver dag for forbrugernes rettigheder og for et mere fair og gennemskueligt marked. Den kamp er kun mulig, fordi tusinder af medlemmer står bag os. Når vi taler forbrugernes sag over for politikere og beslutningstagere eller i medierne, giver det vægt bag ordene.
Vil du være med?Black Friday: Bliv klar til udsalg
Når der er udsalg, kan du købe fladskærme, smartphones, vaskemaskiner, tøj, tasker, sko og møbler billigt eller med stor rabat. Men prisen er ikke det eneste du skal se på, når du køber et nyt produkt.
Tilbud: Hvornår er prisen i butikken og på nettet lovlig?
Tilbud er kun tilbud, når du sparer penge i forhold til, hvad varen normalt koster. Få styr på reglerne for tilbud og markedsføring her.
Derfor får du mindre for pengene i supermarkedet
Da inflationen steg, skrumpede vores fødevarer, så prisen for fx en bakke leverpostej kunne forblive den samme. Men producenterne gør sjældent tydeligt opmærksom på, at du kommer hjem med mindre indhold end før, eller at de har skruet ned for de dyre ingredienser.