Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Social

Titel

Mad: Sådan klager du

Lugter stegen råddent? Er dine ris dårlige? Eller er beskrivelsen på din juice vildledende? Sådan klager du over mad, der ikke er i orden.
Af Andreas Straarup
2. Februar 2018
klag over daarlig mad
Foto: Getty Images

Dårlig mad kan du klage over

Mad kan lugte dårligt, når du pakker det ud af emballagen. Orme eller andre fremmedlegemer kan have fundet vej ind i posen med ris og gøre den uspiselig, eller du kan være blevet syg, efter at have spist bestemte madvarer.

Salgsgas, vildledende varebeskrivelser eller mærkning på pakken kan have snydt dig til at vælge mad, der ikke er, som du havde forventet.   

Få hjælp til at klage her, hvis du har købt mad, der ikke var i orden.  

Test dig selv: Er du blevet snydt af salgsgas?

Klag hurtigst muligt

Klager du for eksempel over rådne grøntsager eller kød, der lugter dårligt, skal du hurtigst muligt henvende dig til butikken, hvor du har købt maden.

Butikken må godt afvise din klage. Men du kan styrke din sag ved at medbringe madvaren eller fotos, så du har dokumentation for at varen var dårlig. Husk også din kvittering.

Skriftlig dokumentation for klageprocessen er god at have, så send en mail, før du går hen for at klage.

Butikker har egne retningslinjer

Kompensation har du som udgangspunkt ikke krav på, hvis du klager over mad - også selv om der er noget galt med en madvare.

Butikker vil dog ofte have deres egne retningslinjer for, hvornår de giver penge tilbage eller bytter madvarer.

Spørg derfor i din lokale dagligvareforretning, hvad deres regler er for at returnere varer, og henvend dig der, hvis du har fået dårlig mad med hjem.

Fødevarestyrelsen kan gribe ind

Afviser butikken din henvendelse, kan du klage til Fødevarestyrelsen. For eksempel, hvis du har fået eller købt dårlig mad, eller hvis du oplever, at supermarkedet opbevarer maden forkert.    

Fødevarestyrelsen kan gribe ind over for brud på reglerne. Fødevarestyrelsen vil typisk sende en tilsynsførende til butikken, som vil sørge for at få rettet op på problemet.   

Billeder eller anden form for dokumentation skal du huske, når du klager til Fødevarestyrelsen.

Se, hvad du kan klage over på Fødevarestyrelsens hjemmeside

Sygdom på grund af en madvare

Mistænker du et produkt for at have gjort dig syg, skal du udfylde en særlig formular, som du kan finde på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Kontakt Fødevarestyrelsen, hvis du er blevet syg efter at have spist en madvare

Fødevarestyrelsen kan tilbagekalde varer

Fødevarestyrelsen kan tilbagekalde madvarer, for eksempel hvis der bliver fundet sygdomsbakterier i den, eller fordi der er udeklarerede ingredienser i.

Tilbagekalder Fødevarestyrelsen en vare, skal du blot returnere den, hvor du har købt den.

Se tilbagekaldte fødevarer hos Fødevarestyrelsen

Klag over mængden i pakken

Hakket oksekød og andre pakker, der indeholder mad, kan veje mindre end nettovægten på pakken.

Oplever du, at vægten ikke svarer til det, der står på pakken, kan det godt være lovligt. Det kan det, fordi producenterne bruger Gennemsnitsprincippet.

Gennemsnitsprincippet betyder, at et parti af en vare i gennemsnit skal indeholde mindst den mængde, som står på pakkerne. Enkelte pakker kan altså godt veje mindre.

Se grænserne for Gennemsnitsprincippet på Fødevarestyrelsen hjemmeside

Producenter kan vildlede med salgsgas

Nogle producenter bruger smarte tricks, når de skal lokke dig til at købe deres varer.

Billeder af sportsfolk kan give indtryk af sundhed, og ord som friskbagt og hjemmelavet kan få dig til at tro, at en madvare er frisk, selv om den kommer fra en fabrik og er flere dage gammel.

Producenten må ikke skrive på et produkt, at det er hjemmelavet, hvis store dele eller hele produktet er lavet på fabrik.  

Reglerne for, hvad producenterne må skrive på pakken om mad er vage. Om information eller billeder på emballagen er vildledende, bliver vurderet fra produkt til produkt.

Forkerte oplysninger på emballage og vildledende reklamer for mad kan du anmelde til Fødevarestyrelsen.

Anmeld forkert information og markedsføring af mad til Fødevarestyrelsen

Regler for information på madvarer

Producenterne skal overordnet give dig mulighed for at træffe et informeret valg, når du køber mad.

Er du i tvivl om, hvad producenter må skrive på emballagen, kan du søge efter regler for specifikke madvarer i Fødevarestyrelsens mærkningsvejledning.

Søg i Fødevarestyrelsens mærkningsvejledning her

Del din historie om salgsgas med os

Forbrugerrådet Tænk kæmper for en mere fair markedsføring af mad, og vi hører derfor også gerne fra dig, hvis du finder salgsgas på emballagen eller anden form for vildledende oplysninger i forbindelse med mad.

Tip os: Er du blevet snydt af salgsgas?