Chokolade: Hvordan vælger du mest ansvarligt? | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Chokolade: Sådan vælger du etisk og miljøvenligt

Mærker, der påstår, at chokolade er ansvarligt produceret, er der mange af. Men hvad betyder mærkerne - og kan du stole på dem?

Signe Funch Madsen · 16. november 2020
Pakker med chokolade fra flere mærker der har forskellige etiske eller miljøvenlige mærker på.

Hvordan vælger du din chokolade?

Børnearbejde, brug af kemikalier og skovrydning er nogle af de problemer, der er med chokoladeproduktion.

Chokolade, der er ansvarligt produceret, kan være svær at finde frem til. Der findes mange mærker, der hævder, at kakaoen i chokolade er produceret ansvarligt - både når det gælder hensyn til mennesker og miljø.

Men hvad betyder forskellige mærker på chokolade – og kan du stole på dem? Få hjælp her.

Mærker vejleder dig

Mærkningsordninger for kakao findes der overordnet 2 typer af – uafhængige certificeringsorganisationer og chokoladeproducenters egne mærker.

Her er en række eksempler på de ordninger, du kan støde på, når du køber chokolade.

Uafhængige certificeringer er det bedste valg

Fairtrade, Rainforrest Alliance og UTZ er de 3 mest udbredte uafhængige certificeringer af kakao. Kaffe og te er også typiske produkter, du finder mærkerne på.

Mærkerne støtter bæredygtigt landbrug i hele verden. Men UTZ og Rainforrest Alliance har ikke lige så omfattende krav, som Fairtrade. Vi anbefaler derfor primært Fairtrade-mærket. 

Uafhængige certificeringer

  • Fairtrade har som mål at sikre kakaobønderne bedre priser og anstændige arbejdsvilkår, hvor der også tages hensyn til miljøet.

    Certificeringen garanterer en mindstepris på kakaoen, uanset om verdensmarkedsprisen er lavere.

    Fairtrade udbetaler også et tillæg til prisen på kakaoen, som går til, at bønderne i fællesskab kan udvikle deres produktion og lokalsamfund.

    Børnearbejde er ikke tilladt på Fairtrade-certificerede kakaofarme, og organisationen Fairtrade arbejder for at udrydde børnearbejde.

    Mærket kan dog ikke garantere, at din chokolade er lavet uden børnearbejde.

  • Rainforest Alliance har som hovedmål at beskytte skovene og ønsker desuden at forbedre levevilkårene for bønderne, fremme menneskerettigheder og imødegå klimaændringerne.

    Produkter med mærket Rainforest Alliance kan godt indeholde ingredienser fra gårde og skove, som ikke er Rainforest Alliance-certificerede. Det vil sige, at dele af produkterne ikke lever op til Rainforest Alliances krav.

    logo rainforest alliance
  • UTZ, som er blevet en del af Rainforest Alliance, har som hovedmål at fremme bedre landbrugsmetoder, arbejdsvilkår for bønderne og bedre naturbeskyttelse.

    UTZ kræver transparens om produkter gennem hele produktionskæden. 

    UTZ-mærkningen har ikke lige så høje standarder som Fairtrade. Blandt andet har UTZ ikke en garanteret minimumspris på kakao som Fairtrade.

Chokoladeproducenternes egne mærker er ingen garanti

En række store chokoladeproducenter har deres egne mærkningsordninger.

Chokoladeproducenternes egne mærker er ikke underlagt nogen ekstern kontrol. Og kravene til mærkerne er ofte uigennemsigtige. Derfor er der ingen garanti for, at chokolade med disse mærker er ansvarligt produceret.

Her er, hvordan producenterne selv præsenterer deres programmer:

Producenternes egne mærker

  • Nestlé Cocoa Plan har som mål at forbedre kakaobøndernes liv. Det sker gennem faglig oplæring, uddeling af kakaotræer med højere udbytte, fremme af ligestilling mellem køn og håndtering af tilfælde af børnearbejde.

  • Cocoa Horizons drives af Barry Callebaut, som er en af verdens største chokoladeproducenter. Målet er at forbedre levefoden for kakaobønder ved at opbygge selvbærende lokalsamfund, som beskytter naturen og børnene.

  • CocoaAction drives af World Cocoa Foundation, en verdensomspændende organisation for en vifte af aktører i kakao- og chokoladesektoren.

    Målet er en bæredygtig fremstilling, hvor "bønder opnår velstand, lokalsamfund får øget indflydelse, menneskerettigheder respekteres, og miljøet bevares". Blandt medlemmerne af programmet er Mars, Inc., Ferrero og Hershey.

  • Cocoa Life er chokoladeproducenten Mondelēz' bæredygtighedsprogram. Hovedmålet er at hjælpe bønderne til at blive mere produktive, sætte lokalsamfund i stand til at forbedre deres levevilkår gennem innovation samt beskytte og genoprette jord med kakaotræer.

    Blandt Mondelēz' chokolademærker er Marabou, Freia, Toblerone og Milka. 

  • Cocoa & Forests Initiative drives i et samarbejde mellem kakao- og chokoladevirksomheder og regeringerne i Elfenbenskysten og Ghana. Hovedmålet med programmet er at bremse afskovning og genoprette områder med skov.

Økologi beskytter miljøet

Økologimærker findes der mange af. De 2 mest almindelige er det danske røde Ø-mærke og EU’s mærke, der er grønt med et blad af hvide stjerner.

Økologimærket chokolade er lavet med kakao, der er dyrket med strenge krav til, hvilke sprøjtemidler der må bruges.

Miljøet omkring kakaoplantagerne bliver skånet, når du støtter økologisk chokoladeproduktion. Samtidig kommer plantagearbejdernes helbred ikke i fare, fordi de ikke skal sprøjte skrappe kemikalier ud i plantagen.

Tjek producenterne selv

De uafhængige certificeringer af chokolade hjælper dig godt på vej, hvis du vil vælge bæredygtigt chokolade. Du kan også selv tjekke forholdene hos de forskellige firmaer, der producerer chokolade, inden du vælger chokolade i supermarkedet.

Tjek chokolademærkernes hjemmeside, inden du tager i supermarkedet, og vælg chokolade fra de producenter, der har en produktion, du kan stå inde for.

Forbrugerrådet Tænk mener: Det skal være nemt at finde ansvarlig chokolade

"Chokolade, kaffe og bananer, som du køber i supermarkedet, skal ikke være med til at skade miljøet eller krænke arbejdsrettigheder.

Forbrugerrådet Tænk mener, at du skal kunne købe ind med god samvittighed, og at producenter og forhandlere skal sørge for at fjerne varer, der ikke er anstændigt eller ansvarligt produceret. Derfor er vi med til at udvikle verdens første internationale standard for bæredygtig produktion, herunder kakaoproduktion.

Derudover arbejder vi for at fremme dialogen om etisk handel i samarbejde med organisationen Dansk Initiativ for Etisk Handel".

Vibeke Myrtue Jensen, miljøpolitisk rådgiver