Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Det er dyrt at følge danske fodboldhold på tv

Det koster adskillige hundrede kroner om måneden at følge et dansk superligahold, der også er med i de europæiske turneringer.
Af Morten Steiniche
15. November 2021
Fodbold fodboldspillere superligakamp
Foto: Ritzau Scanpix

Hvis du er interesseret i fodbold og gerne vil følge nogle af de største danske superligahold, kan det blive en dyr fornøjelse.

Kampene er nemlig spredt ud på flere forskellige kanaler og udbydere, så du kan blive nødt til at betale for flere abonnementer for at se alle dit favoritholds kampe.

Se vores test af fladskærme

Flere udbydere

Det løber især op, hvis du vil se alle kampene på tv med hold som Brøndby IF, F.C. København, FC Midtjylland og Randers FC.

Her vises kampene i Superligaen hos to forskellige udbydere, og de europæiske kampe hos en tredje udbyder.

Og så er det endda ikke længere muligt at få adgang til alle kampene ved at abonnere på den store tv-pakke fra YouSee, fordi Discovery+ ikke længere indgår i nogen af YouSees forskellige tv-pakker.

Dyrt at være fodboldfan

Så selv med den store YouSee-pakke er du nødt til at købe adgang til endnu en udbyder, hvis du vil se alle hjemmeholdets superligakampe – og også gerne vil se kampene med herrelandsholdet.

“Kampene er spredt ud over forskellige kanaler, og det løber altså op. Der er mange mennesker, der ikke har råd til at have abonnementer på alle de kanaler. Det er blevet rigtig dyrt at være fodboldfan,” siger FCK-fan Kasper Larsen.

danske superligahold
Hvis du vil se alle hjemmeholdets kampe i Superligaen og ude i Europa: 747 kr. pr måned

Her vises kampene med de danske superligahold

Viaplay (blandt andet TV3+): Viser nogle af superligakampene.

Abonnement på Viaplay med adgang til fodbold: 449 kr. om måneden.

Discovery+ (blandt andet Canal 9 og Kanal 5): Viser nogle af superligakampene og herrelandsholdskampe.

Abonnement på Discovery+: 129 kroner om måneden.

TV 2 Play Favorit + Sport: Viser kampe i Europa League og Conference League, hvor fire danske hold deltager.

Abonnement på TV 2 Play: 169 kr. om måneden.

Samlet pris: 747 kr. om måneden, hvis du vil se alle hjemmeholdets kampe i Superligaen og ude i Europa.

Konkurrence presser prisen op

Så længe man politisk ikke vil pålægge tv-distributørerne at give forbrugerne frit valg af tv-kanaler, er der ikke rigtig noget at gøre ved det, forklarer Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk:

“Man har lavet det her system, hvor rettighederne til de forskellige kampe er blevet delt op. Fordelen er, at det giver en større konkurrence mellem tv-distributørerne. Desværre giver det også højere priser. Men de højere priser burde – hvis der havde været frit kanalvalg – kun ramme dem, der gerne vil se det hele.”

Alternativet kunne være endnu dyrere

Ifølge Martin Salamon optræder de 12 superligaklubber i en form for kartel.

“Klubberne er jo gået sammen om at sælge tv-rettighederne til forskellige udbydere, og kartellet modvirkes kun delvist af den tvungne opdeling,” forklarer cheføkonomen.

“Alternativet havde været meget værre, nemlig at der kun havde været en enkelt udbyder, der havde vist alle kampene. Så havde abonnementsprisen måske været meget højere, end den er i dag,” uddyber Martin Salamon.

Han mener også, at den øgede konkurrence har medført, at dækningen af fodbold er blevet langt bedre og mere omfattende.

Flere kampe på skærmen

Kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Søren Bo Rasmussen hæfter sig også ved, at konkurrencen på markedet har ført til, at der i dag er et langt større udbud af fodboldkampe i fjernsynet og online, end der nogensinde før har været.

“Det er til gunst for forbrugerne, at der er så meget fodbold at se. Man skal ikke ret mange år tilbage, før der ikke var ret meget fodbold i fjernsynet. På den måde er det blevet bedre. Men det er også rigtigt, at det er blevet dyrere at se fodbold,” siger han.

“Man må så afveje som forbruger, om det er det ekstra værd at se alt og betale noget mere, eller om det var bedre i gamle dage, hvor der ikke var så meget at se,” fortsætter han.

Konkurrence

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil ikke blande sig i, hvem der viser kampene.

“Du får mig ikke til at sige, at konkurrencen fungerer perfekt på området, men der er ingen tvivl om, at konkurrencen har ført til, at vi har fået et meget større udbud. Forbrugerne har i dag mange flere kampe at vælge imellem, og det er typisk det større udvalg, som konkurrencen også fører med sig. Men jeg kan da også godt se, at priserne kan opleves som høje, men hvis det er de priser, som forbrugerne vil betale, så er det jo de priser, der er,” siger Søren Bo Rasmussen.