Forbrugerrådet Tænk

Få testresultater, anbefalinger og hjælp til køb

Bliv medlem

Titel

Undgå chokregninger fra dit barns mobil

Smartphones og børn - den kombinationen kan være en dyr affære, og der er risiko for, at det er dig som forælder, der kommer til at hænge på regningen. Her finder du gode råd til, hvordan du sikrer dig på forhånd, så du forhindrer chokregninger.
Af Mie Velebilova Sloth Carlsen
25. August 2014
Undgå chokregninger fra dit barns mobil
Foto: Thinkstock

Begræns skaden

Når børn og unge bruger smartphones, kan det ikke undgås, at der går noget galt en gang imellem. Men ved at tage dine forholdsregler, kan du begrænse skaderne mest muligt.

Vælg abonnement der passer til barnets forbrug

Find abonnementstypen, der passer til dit barns forventede forbrug, og som har en god sikring mod overskridelser.

Med taletidskort kan der kun bruges op til en vis grænse, hvorefter der skal sættes penge ind. Hvis du vælger automatisk optankning, er der ingen grænse.

Med "pakker" har du et inkluderet forbrug, men kan tale eller bruge internet ud over det, der er i pakken.

Nogle abonnementer sænker datahastigheden, når du har nået pakkegrænsen.

Indsæt saldokontrol og vælg begrænsninger

Indsæt saldokontrol på abonnementet og vælg, hvilke begrænsninger der skal beskytte dit barn.

Opkald til udlandet og overtakserede sms'er kan du for eksempel sætte en grænse for.

Det forhindrer ikke bare barnet i ubegrænset overforbrug, men kan også begrænse andres misbrug af telefonen og svindel-sms'er, hvis telefonen bliver tabt.

Tal åbent om forbruget

Tal åbent med dit barn om tele- og internetforbrug. Både omfang, regning og indhold er vigtigt at få vendt jævnligt.

Det gør det nemmere for både dit barn og dig selv at være på forkant med nye faldgruber, når barnet bevæger sig ud på nye områder.

Problemer med regninger, mistænksomt indhold eller tab af telefonen, kan være svært for dit barn at fortælle. Derfor er det vigtigt for dit barn, at det føler sig tryg ved at henvende sig til dig.