Skal du til tandlæge? Her er dine rettigheder
Hvad koster det at gå til tandlægen? Kan du få tilskud til behandlingen? Vil du klage? Få styr på dine rettigheder her.
I Danmark kan du frit vælge tandlæge. Derfor kan du også vælge at skifte tandlæge, hvis du flytter, er utilfreds med behandlingen hos din nuværende tandlæge eller kan finde samme behandling til en bedre pris hos en anden tandlæge.
Ikke alle tandlægepriser er faste
Prisen på mindre behandlinger hos tandlægen er faste. Det gælder fx røntgenbiller og eftersyn.
Kroner, broer og implantater er blandt de behandlinger, der ikke har en fast pris – de kan altså variere fra tandlæge til tandlæge.
Når det drejer sig om større behandlinger, skal din tandlæge oplyse dig om prisen. Priserne skal også fremgå på sundhed.dk, tandlægens hjemmeside eller udleveres som pjece eller lignende.
Du har ret til skriftligt prisoverslag
Du kan altid bede om et prisoverslag, men hvis prisen på tandlægens behandling overstiger 2.500 kr. i egenbetaling, har du ret til at få et skriftligt prisoverslag.
Ændrer din behandling sig, og har det væsentlig indflydelse på prisen, skal din tandlæge tilbyde et revideret, skriftligt prisoverslag.
Hold øje med gebyrer på det skriftlige prisoverslag – og på din regning i øvrigt. Det er forbudt at opkræve et gebyr for værnemidler.
Tilskud til tandlæge i udlandet
Tandlægepriser kan være lavere i udlandet. Vælger du at blive behandlet i et andet EU-land, kan du få tilskud til din behandling efter de samme takster som herhjemme.
Tilskuddet dækker dog kun de samme behandlinger, som du ville få tilskud til herhjemme. Du kan derfor ikke få tilskud til eksempelvis tandproteser eller kroner.
Du skal acceptere behandlingen
Tandlægen må ikke gå i gang med at behandle dig, uden at have informeret dig om behandlingen og fået dit samtykke. Det gælder uanset behandlingen.
Derudover skal din tandlæge indføre behandlingen i din journal. Du kan altid få din journal – du har ret til fuld aktindsigt.
Jeg har fået en faktura, men intet bestilt. Hvad er mine rettigheder?
Parkeringsselskab sender 120 forbrugere direkte til inkasso
Over hundrede forbrugere har fået inkassoskrivelser fra parkeringsselskabet Europark, uden først at have modtaget p-bøder og rykkere. Opfordringen fra Forbrugerrådet Tænk er klar.
Kundeservice: Hvad har du krav på?
Lange svartider, besværlige hjemmesider og ubehandlede reklamationer. Som forbruger kan virksomhedernes kundeservice være frustrerende, men spørgsmålet er, hvad du egentlig kan forvente, hvad du har krav på, og hvordan du kan klage?