Lenes hurtige bilvurdering kostede pludselig 880 kroner
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Lenes hurtige bilvurdering kostede pludselig 880 kroner

En mail, der så ud til at komme fra FDM Statistik, fangede Lene Lebecks opmærksomhed. Men den hurtige bilvurdering endte med trusler om inkasso.

Christina Vejsgaard · Foto: Tina Nielsen, Reproflex Scandinavia A/S · 13. juli 2022
Portrætfoto af Lene Lebeck

Imagecredit: Tina Nielsen, Reproflex Scandinavia A/S

Lene Lebeck fra Kolding havde i et stykke tid tænkt over, om hun snart skulle skifte sin BMW fra 2013 ud med en nyere bil, eller om hun skulle se markedet an nogle år endnu. Derfor fangede det hendes interesse, da der i juni 2022 tikkede en mail ind med emnelinjen ”Interessen for brugte biler er fortsat massiv”.

Mailen, der så ud til at komme fra FDM Statistik, forklarede at prisen på brugte biler var høj og på vej op. Nederst i mailen stod, at Lene med evaluatorer.dk-beregneren nemt kunne regne ud, hvad hendes bil var værd.

screenshot af fupmail
Mailen, der så ud til at komme fra "FDM Statistik", fik lokket Lene Lebeck til at bestille en bilvurdering, der kom med en ubehagelig overraskelse.

”Jeg tænker, at det er jo fint lige at stikke en finger i jorden og få noget mere information om, hvad min bil kunne være værd. Det kunne måske hjælpe mig med at finde ud af, om jeg skal skifte nu eller vente,” siger Lene Lebeck.

Den beslutning kom hun dog hurtigt til at fortryde. Efter at hun har tastet sine informationer ind, får Lene Lebeck en mail med en bekræftelse om, at hendes ansøgning er registreret, og at hun vil få besked så snart rapporten er klar. Mailen denne gang fra evaluatorer.dk.

”Det synes jeg ikke lige, var det, jeg fik sagt ja til,” siger Lene Lebeck, der havde forventet en hurtig beregning fra netop FDM – ikke en grundigere vurdering.

Urealistisk høj vurdering og inkassotrussel

Vurderingen af bilen kommer allerede dagen efter og igen ringede alarmklokkerne hos Lene Lebeck. Vurderingen var meget højere end forventet, og 200.000 kroner over den vurdering, hun senere har fået fra BMW.

Vedhæftet mailen var også en overraskelse i form af en faktura på 880 kroner.

”Jeg når at tænke, at jeg har jo selv klikket på linket, jeg har også fået en ydelse og at jeg har været dum nok til ikke at undersøge, hvad det egentlig var, jeg klikkede på,” siger Lene Lebeck.

Samtidig står der på fakturaen, at sagen ville blive overdraget til inkasso, hvis regningen ikke blev betalt indenfor fristen på 14 dage.

”Det er skrevet på en måde, hvor man tænker åh-åh, det må jeg skynde mig at få betalt,” siger hun.

Hun sætter derfor regningen til betaling. Men oplevelsen bliver ved med at nage hende, og derfor kontakter hun allerede dagen efter sin bank og Forbrugerrådet Tænks rådgivning.

Rådgivning bekræftede mistanken om fusk

Begge steder får hun at vide, at hun ikke skal betale regningen, fordi forretningsmodellen tidligere er blevet dømt som ulovlig. Forbrugerombudsmanden har også i 2022 advaret om lignende sider.

Derfor får Lene Lebeck bankens hjælp til at stoppe betalingen. Derefter skriver hun til virksomheden, at hun ikke har tænkt sig at betale. Men selv om hun nåede at stoppe betalingen, er Lene Lebeck irriteret over at være gået i fælden.

”Jeg gør ekstremt meget for at være så påpasselig med, hvad jeg klikker på og bruger nettet til. Jeg er irriteret over, at jeg blev fanget, og at andre gør det og betaler. Det er skræmmende, og ingen har lyst til at blive sendt til inkasso,” siger Lene Lebeck.

Hendes råd til alle andre, der skulle være gået i fælden, er at bede om hjælp og tage kampen op i stedet for bare at betale.

”Få noget god hjælp, for det har jeg gjort, og det har hjulpet mig videre til, at jeg er overbevist om, at jeg ikke skal betale denne her faktura.”

Jeg når at tænke, at jeg har jo selv klikket på linket, jeg har også fået en ydelse og at jeg har været dum nok til ikke at undersøge, hvad det egentlig var, jeg klikkede på. Lene Lebeck