Købte dansk mode, men modtog billigt skrammel
Nielsen Mode er gået konkurs, og Larsen Mode holder ophørsudsalg. Internettet vrimler med webshops med dansklydende navne, der lokker med tilbud på kvalitetstøj. I virkeligheden er der tale om systematisk svindel.
”Jeg køber normalt ikke tøj på nettet, men lige den her kjole så bare så sød ud, at den måtte jeg eje. Den så vid og luftig ud og var i 100 procent bomuld – og så var den fra en dansk butik,” fortæller Birgit Jordt Adsersen fra Farum.
Kjolen, hun købte, var på tilbud, fordi butikken ved navn Larsen Mode København holdt ophørsudsalg. Det var i hvert fald, hvad der stod i den annonce, hun så på Facebook. Men da kjolen kom knap tre uger senere, kunne Birgit Jordt Adsersen se, at pakken var sendt fra Kina. Kjolen var ikke i nærheden af den forventede kvalitet. Den var hverken vid eller lavet af bomuld, men i et stift materiale og uden nogen som helst mærker om materialet eller med vaskeanvisninger, og Birgit Jordt Adsersen indså, at hun var blevet snydt.
”Hvis jeg havde set en annonce fra Temu, så ville jeg vide, at det var noget billigt skrammel. Det er jeg blevet advaret mod, og jeg ved, at det tager 100 år og en madpakke at modtage varen, og at produktet kan være farligt og dårligt. Men det her er lusket, for jeg forventer jo ikke det samme fra en virksomhed med et dansk navn,” fortæller Birgit Jordt Adsersen.
Larsens, Jensens og Madsens webshops
Hjemmesiden, som Birgit Jordt Adsersen købte kjolen på, findes ikke længere. Til gengæld dukker nye webshops med lignende navne konstant op – Larsen Odense, Jensen Mode, Madsen Mode og Olsen Mode København. Tilsyneladende eksisterer hjemmesiderne, indtil de bliver anmeldt eller har fået nok dårlige anmeldelser på Trustpilot, hvorefter de bliver slettet og erstattet med en ny, der ligner dem på en prik.
Og selvom Birgit Jordt Adsersen og andre kunder modtager et produkt, er der stadig tale om fusk, fortæller Ulla Malling, der er projektchef i En tryg digital hverdag i Forbrugerrådet Tænk, og uddyber:
”Svindlerne spiller helt bevidst på kundernes følelser og lyver fx om, at der er tale om et ophørsudsalg hos en butik, hvor ejeren går på pension efter mange års virksomhed. Det får dig til at tro, at du kan gøre et godt køb og samtidig hjælpe den søde butiksejer af med hendes varelager, og så er alle glade. Men det hele er løgn.”
embed_birgit_jordt_adsersen
Birgit Jordt Adsersen
Birgit Jordt Adsersen kontaktede kundeservice via den mailadresse, hun fandt på hjemmesiden. De svar, hun fik tilbage, gav dog ikke ret meget mening, var på en blanding af dansk og engelsk og så ud til at være computergenererede. Hun følte sig holdt for nar og vil nu advare andre om at begå den samme fejltagelse.
”Jeg blev så indigneret over, at man fupper folk på den her måde. Tænk, hvis man næsten ingen penge har, og man sparer sammen til den her lækre bomuldskjole, og så får man sådan noget lort tilsendt. Det er ikke okay,” siger Birgit Jordt Adsersen.
Klik ikke på Facebook-annoncer
Ud over at modtage en vare i en dårlig kvalitet kan du også risikere, at svindlerne bruger metoden til at indsamle dine kortoplysninger, som de potentielt kan bruge senere i andre svindelnumre.
Derfor bliver du nødt til at være meget varsom, når du handler på nettet – ikke mindst, når du ser annoncer på Facebook og Instagram, siger Ulla Malling. Her ser hun nemlig rigtig mange eksempler på fupreklamer som den, Birgit Jordt Adsersen klikkede på.
”Det er let at blive forført af en reklame for en kjole eller et par nye gummistøvler, når du scroller på sociale medier. Men hvis du får annoncen præsenteret på fx Facebook, så lad være med at klikke på den. Søg i stedet efter butikken via Google, og se, hvad der kommer frem. Facebook-annoncen er designet til at få dig til at klikke ’køb’ med det samme – så du bliver nødt til selv at standse op, så du har tid til at undersøge, om den er god nok. Det er en god idé at lægge nogle forhindringer for dig selv, så tingene ikke går så stærkt,” siger Ulla Malling.
Hvis du opdager, at der er tale om svindel, kan du anmelde hjemmesiden – enten til politiet eller til den platform, hvor annoncen figurerer.
”Det er ikke sikkert, hverken politiet eller Facebook kan gøre noget ved det, men om ikke andet vil det give dem et bedre indblik i problemets omfang. Der er også noget solidarisk i at gøre, hvad man kan, for at andre ikke bliver snydt,” siger Ulla Malling.
Tjek, før du klikker ’køb’
Hvis du forelsker dig i en vare fra en hjemmeside, du ikke kender i forvejen, er det en god idé at foretage et baggrundstjek af webshoppen, før du gennemfører købet. Du risikerer at modtage en forkert vare eller slet ikke at modtage noget, og i værste tilfælde risikerer du, at dine betalingsoplysninger bliver gemt og misbrugt igen senere.
-
Kig efter et CVR-nummer, kontaktinformationer og en fysisk adresse på hjemmesiden. Hvis de ting er til stede, er der større sandsynlighed for, at butikken er reel.
-
Tjek webshoppen efter på Trustpilot – hvordan har andre anmeldt den?
-
Kig efter e-mærket, der er en dansk certificeringsordning af webshops.
Dukker varen aldrig op?
Hvis du har købt en vare over nettet, som aldrig bliver leveret, kan du kontakte din bank og få den til at kreditere det beløb, der er blevet trukket. Er der tale om svindel, kan du politianmelde webshoppen.
Der er stadig farlige produkter på Temu
Trods gentagne advarsler om farlige produkter solgt via Temu fortsætter platformen med at tilbyde lignende varer. Europa-Kommissionen har åbnet en undersøgelse for at vurdere, om Temu overtræder lovgivningen på området.
Pakkepost: Sådan løser du problemer med forsendelsen
Danskerne handler mere og mere på nettet, og det betyder mere pakkepost. Hvad gør du, hvis din pakke ikke bliver leveret til den rigtige adresse, er ødelagt, eller ikke kommer indenfor den aftalte leveringstid?
Online shopping: Undgå at blive snydt på nettet
Nethandel gør det nemt at købe varer fra hele verden. Men digitale svindlere kan sidde klar bag skærmen. Få hjælp til at handle sikkert på nettet.