Nye regler for tilbudspriser
Nu kan de erhvervsdrivende ikke længere lave kortvarige tilbudskampagner, uden at det påvirker normalprisen.
Reglerne for, hvilke priser den erhvervsdrivende må henvise til som normalprisen, når en vare sættes på tilbud, er blevet justeret. De nye retningslinjer for prismarkedsføring er udarbejdet af Forbrugerombudsmanden efter forhandlinger med bl.a. Forbrugerrådet Tænk.
Med de nye ændringer skal en vare have haft den samme pris i mindst 30 dage, før prisen må bruges som sammenligning ved en prisnedsættelse. Ellers skal den erhvervsdrivende henvise til den laveste pris, som varen har haft den seneste måned. Samtidig er perioden for, hvor længe en vare må være på tilbud, blevet ændret fra 14 dage til nu 10 dage.
Normalprisen
Ændringerne gør bl.a. op med den situation, at varer med jævne mellemrum sættes på kampagnetilbud, uden at normalprisen ændres.
Med de nye regler er det nu sådan, at hvis et tv til 3.500 kr. for eksempel sælges på tilbud til 2.500 kr. i nogle dage i slutningen af november ifm. Black Friday og igen sættes på juletilbud i december måned - mindre end 30 dage efter - så er det altså prisen på de 2.500 kr., som den erhvervsdrivende skal oplyse som normalprisen.
Nye regler af stor betydning
Jakob Steenstrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, har siddet med ved forhandlingsbordet hos Forbrugerombudsmanden. Ifølge ham er reglerne af stor betydning for, at forbrugerne får retvisende information om priser og besparelser.
“Vi er tilfredse med resultatet af de reviderede retningslinjer, som dog ikke får betydning for, hvordan man som forbruger skal forholde sig i indkøbssituationen. Forbrugere bør nu - som hidtil - kunne gå ud fra, at reglerne overholdes af de erhvervsdrivende, og at de eksempelvis ikke vildledes af før- og nu-priser, som ikke har hold i virkeligheden,” siger han.
For varer, der forældes hurtigt, fx fødevarer og afskårne blomster, gælder der særlige regler. Her skal en vare have haft en normalpris i mindst 14 dage, før tilbudsprisen kan sammenlignes med denne pris, og samtidig må varen må højst være på tilbud i fem dage.
Prøvepakke på kosttilskud blev til dyrt abonnement
Helle Nybo troede, hun bestilte en enkelt pakke med kosttilskud fra virksomheden Norwegian Lab, men i virkeligheden var hun røget i en abonnementsfælde, hvor virksomheden fortsatte med at sende kosttilskud.
Reklametrykket på vores børn er ude af kontrol
Børn bombarderes med reklamer for usunde fødevarer - særligt fra influencere. Umiddelbart kan det se ud som om, at branchens frivillige aftale har spillet fallit, mener direktør i Forbrugerrådet Tænk, Winni Grosbøll.