Forbrugerrådet Tænk beklager fejlagtigt udsendte mails
En mail om produkter, som dumper i test, blev ved en fejl sendt ud til en gruppe forbrugere, som ikke har bedt om at modtage sådanne mails. Forbrugerrådet Tænk beklager fejlen og skærper procedurerne, så det ikke kan ske fremadrettet.
Tirsdag 26. oktober modtog mange forbrugere en mail fra Forbrugerrådet Tænk. Den handlede om de produkter, som i løbet af året er dumpet, når de er blevet testet – enten på grund af dårlig holdbarhed, uønsket kemi eller sikkerhedsfejl.
Ved en fejl blev denne mail dog også sendt til en gruppe forbrugere, som har bedt om ikke at modtage mails fra Forbrugerrådet Tænk. Desuden er mailen sendt til nogle forbrugere, hvis mail havde været opbevaret for længe i systemet i henhold til vores egne retningslinjer og derfor burde have været slettet.
”Der er sket en meget beklagelig fejl, hvor vi har udsendt mails til forbrugere, som har bedt om ikke at modtage kommunikation fra os. Det er jeg rigtig ked af. Vi skærper nu vores procedurer for at sikre os, at sådan en fejl ikke kan gentage sig i fremtiden,” siger Esben Geist, kommunikationschef i Forbrugerrådet Tænk.
Forbrugerrådet Tænk vil nu gennemgå medlemssystemet og sikre sig, at den slags fejl ikke kan opstå i fremtiden.
Har du spørgsmål til Forbrugerrådet Tænk om sagen, kan du kontakte os på tlf. 77 41 77 41 eller kommunikationschef Esben Geist på egg@fbr.dk

Over halvdelen af elselskaber oplyser ikke prisen viser ny forbrugertest
Kun et fåtal af elselskaber oplyser den fulde pris på produktet. Det viser Forbrugerrådet Tænks første test af elselskaber, som samtidig dumper fem selskaber. ”Vi har ikke tidligere testet et så kompliceret og uigennemskueligt marked, hvor priser er noget, man skal søge langt og længe efter” udtaler direktør Mads Reinholdt.

Eksplosiv stigning i klager over energiselskaber
Et stigende fokus på elmarkedet har afsløret en række alvorlige udfordringer for forbrugerne og fået antallet af sager i Ankenævnet på Energiområdet til at stige drastisk. Forbrugerrådet Tænk, der også har oplevet en stor stigning i henvendelser om energi fra forbrugere, kommer nu med nyt politisk udspil, hvor man blandt andet foreslår tydeliggørelse af elpriser, hårdere straffe for vildledende markedsføring og strengere krav til at oprette elselskab.

Klimamærkning af fødevarer skal opfylde disse 6 kriterier
Det indebærer blandt andet, at ansvaret for mærket skal ligge hos myndighederne, og at både de gode og de dårlige klimavalg skal mærkes