Uoverskuelige priser med parkeringsapps | Forbrugerrådet Tænk
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Uoverskuelige priser med parkeringsapps

Flere parkeringsapps holder igen med informationerne om, hvad de opkræver i gebyr hos bilisterne, før parkeringen går i gang.

Morten Steiniche · Foto: Benjamin Media · 15. februar 2021
Parkeringsapps

Bruger du en parkeringsapp til at betale for din parkering, kan det være svært på forhånd at finde ud af, hvad den samlede pris for parkeringen bliver. 

Parkeringsselskabet bag appen opkræver nemlig et gebyr ud over parkeringstaksten til kommunen, og hos flere af parkeringsudbyderne er det svært at se størrelsen af dette gebyr, inden du går i gang med parkeringen. I andre tilfælde skal du opgive for eksempel dit mobilnummer, før gebyret afsløres.

Svært at sammenligne pris for parkering på forhånd

Forbrugerrådet Tænk har undersøgt apps hos 7 forskellige p-selskaber som Easypark, ParkPark, Parkman, ParkOne, Apcoa Flow og OK Park. Kun 3 udbydere gør i appen klart og tydeligt opmærksom på, hvad firmaet opkræver i gebyr, før du bliver bedt om at opgive personlige oplysninger eller starter en konkret parkering.

Det gør det svært at sammenligne priserne for at bruge de forskellige parkeringsapps, før du vælger at bruge en konkret app til at parkere med.

Én parkeringsudbyder lægger oplysningen om parkeringsgebyret i de juridisk formulerede vilkår, en anden oplyser først om gebyret, når forbrugeren har oplyst sit mobilnummer, og andre løfter først sløret for gebyrets størrelse, når forbrugeren går i gang med selve parkeringen.

Det er ikke i orden

Alle udbydere ender med på et eller andet tidspunkt i processen at have oplyst om størrelsen af det gebyr, de opkræver hos kunden. Men prisen bør oplyses, inden parkeringen går i gang, og inden kunden overhovedet skal til at indtaste personlige oplysninger, så det er muligt at sammenligne priserne. Det mener både Forbrugerrådet Tænk og FDM.

"Priserne er uigennemskuelige for bilisterne. Det er ikke i orden. Priserne skal være så gennemskuelige som muligt," lyder det fra Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.

Han bakkes op af Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

"Det er helt horribelt, at prisstrukturen kan være så uigennemskuelig. Og det er ærgerligt, fordi det jo er så smart, at man med de her parkeringsapps kan nøjes med at parkere lige præcis det stykke tid, man har brug for," siger Morten Bruun Pedersen.

"Men hvor skal vi skrive det?"

På appsene fra ParkOne og Plot Park er det ikke muligt at få størrelsen af gebyret oplyst på appen, før du opretter dig som bruger eller går i gang med selve parkeringen. Det går ikke, siger Morten Bruun Pedersen.

"Nej, for når du vil købe noget, så er du nødt til at få at vide, hvad prisen er, på forhånd."

ParkOne oplyser ganske vist om størrelsen af gebyret på firmaets hjemmeside, men altså ikke på appen, før du starter en parkering, og firmaet oplyser heller ikke om størrelsen af gebyret i App Store eller Google Play, hvor appen kan downloades.

"Det er fair nok, at du siger, at du gerne vil vide, hvad det koster at bruge ParkOne," erkender Christian Forrestal, it- og produktchef i ParkOne.

"Men kommunikationen med brugerne er enormt svær, især når det kommer til parkering. Derfor er vi nødt til at gøre det så enkelt og have så få ting som muligt i appen, der kan forvirre folk."

Men på hjemmesiden er I jo ret tydelige med den oplysning, så hvorfor kan I ikke være lige så tydelige med den oplysning på forsiden af appen?

"Det kunne vi også godt skrive, men hvor skulle vi skrive det? Når du kommer ind på vores app, kommer du jo ind på et kort, så det er jo også en designovervejelse," siger it- og produktchefen.

Det virker dog komisk, at I som en digital virksomhed med en flot designet hjemmeside og app ikke også kan finde ud af, hvor I skal skrive prisen på appen. Hvordan kan det være, at kreativiteten lige pludselig slipper op, når det handler om en så vigtig forbrugeroplysning?

"Ja... Vi arbejder meget på at gøre vores app så sikker som mulig. Når du starter en parkering hos os, så får du et hav af advarsler. Du får en advarsel, hvis din gps er upræcis, hvis du er i nærheden af en anden zone, og så videre. Det skal være en tryg parkering. Det er der, hvor vores fokus ligger. Ja, jeg ville ønske, jeg havde et bedre svar til dig," siger Christian Forrestal og tilføjer:

"Det er virkelig ikke, fordi vi har noget at skjule. Men jo mere information vi putter i appen, jo mere forvirrede bliver folk. Parkering er virkelig noget, der kan gøre folk nervøse, og vi arbejder på at gøre det så trygt for dem som overhovedet muligt."

Betal 15 procent af ... hvad?

Også parkeringsudbyderen EasyPark holder igen med oplysningen om størrelsen af gebyret på appen. Den oplysning fremkommer først, når du har indtastet dit mobilnummer. Herefter kommer der et skærmbillede på mobilen, hvor fordelene ved at bruge EasyPark fremhæves. Nedenunder – og med noget mindre skrift – står der: "EasyPark tager kun 15%, dog minimum 4 kr."

"Hvorfor skal forbrugeren overhovedet oplyse sit mobilnummer for at få at vide, hvad ydelsen koster? Og selve gebyrinformationen er jo nærmest uforståelig. 15 procent af hvad? Der refereres her til et grundlag, som forbrugeren ikke kender og sikkert heller ikke kan forholde sig til i parkeringssituationen. Prisinformationer bør altid være lettilgængelige og tydelige. Det er de bestemt ikke hos EasyPark," lyder kritikken fra Morten Bruun Pedersen.

Foreholdt kritikken siger Bernd Reul, direktør for EasyPark Danmark, at bilisten kan stoppe registreringen når som helst.

"Derudover sker der jo ikke noget, før kunden så måtte lave den første parkering, som skal betales, og der beregnes en samlet pris," siger han.

Ikke godt nok

Det er ikke godt nok, siger Morten Bruun Pedersen, der efterlyser en klar information om gebyret, uden at forbrugeren først skal oplyse mobilnummeret.

Bernd Reul kan dog “godt se din pointe i”, at gebyroplysningerne om de 15 procent kan virke indforstået.

"Så det er oplagt at se på, om/hvordan vi kan tilføje, at det er 'procent af parkeringsafgiften'."

Som en kommentar til den lille skrift med gebyrinformationerne tilføjer EasyParks danske direktør:

"I forhold til design af vores app og siderne kan der være mange forskellige holdninger. Jeg vil videregive dit input til produkt-/udviklingsteamet i hovedkontoret i Stockholm, som løbende arbejder på at gøre appen bedre og nemmere at bruge."

En procentdel af parkeringstaksten

Morten Bruun Pedersen efterlyser også, at parkeringsudbyderne på forsiderne af deres apps kommer med eksempler på, hvad parkeringen kan ende med at koste forbrugeren.

Hos flere af parkeringsudbyderne er gebyret nemlig ikke et fast beløb, men en procentdel af parkeringstaksten, som lægges oveni. Det gælder ud over EasyPark også OK Parkering, Plot Park og ParkMan.

"Uden et eksempel kan det være svært for mange forbrugere at regne ud, hvad gebyret til parkeringsudbyderen kan løbe op i. Og det bør klart fremgå – som det altså ikke gør hos EasyPark – at gebyret lægges oven i parkeringstaksten til kommunen," siger han.

Hos Parkpark er parkeringsformidlingen fastsat til 1 krone, men derudover afrundes der nærmeste hele kvarter for visse parkeringspladser. Det betyder, at du risikerer at betale for 1-14 minutters yderligere parkering, end den tid, du reelt har parkeret. 

Prisen for parkering med Parkpark bliver derfor svær at forudse, fordi den afhænger af, om du skal betale tillæg på den pågældende parkeringsplads, og hvor tæt du er på at stoppe parkeringen på nærmeste hele kvarter. 

Skynder sig at lave det om

Hos parkeringsudbyderen Apcoa Flow er informationen om det ekstra gebyr for parkeringen lagt i et menupunkt på hjemmesiden kaldet vilkår og betingelser i en længere tekst, der står med meget småt.

Heller ikke parkeringsudbyderen ParkPark oplyser på forhånd om gebyrprisen på appen, men efter Forbrugerrådet Tænks henvendelse går der et par dage, og så har ParkPark gjort gebyrinformationen tilgængelig på forsiden af appen. ParkPark og ParkOne, der ligeledes vælger at rette ind efter Forbrugerrådet Tænks henvendelse, oplyser om gebyret i teksten om appen i App Store og Google Play, som appen kan downloades fra.

Efter Forbrugerrådet Tænks henvendelse retter Apcoa Flow sin hjemmeside til, så gebyrinformationen nu fremgår klart og tydeligt. Når man installerer Apcoa Flows app, accepterer man vilkår og betingelser, som består af et 18 A4-sider langt dokument med juridiske formuleringer, hvor gebyret står omtalt på side 9.

Tydeligør prisen

"Vi ser på at gøre det mere synligt i Apcoa Flow. Det er vi dog nødt til at have nogle udviklere til at se på. Jeg kan ikke love, hvornår vi har dette tilrettet," siger Dan Kirk, marketing- og udviklingschef i Apcoa Flow, som tilføjer, at når man først har accepteret vilkårene og installeret appen, bliver man oplyst om gebyret, før man starter en parkering.

Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk siger, at Apcoa Flow burde få tydeliggjort prisen for at bruge appen, når man installerer den.

"Hvis man er stolt af den ydelse, man laver, så gemmer man ikke priserne væk på den måde," siger Morten Bruun Pedersen.

Det kan ikke være så svært at oplyse kunder om pris

Han efterlyser politisk handling, og  mener, at politikerne bør tænke på, at de private firmaer tjener penge på at sælge ydelser for det offentlige, når det drejer sig om for eksempel kommunale parkeringspladser. Derfor bør politikerne – i Københavns Kommune og andre kommuner – selvfølgelig sikre, at de her udbydere, som de har indgået kontrakter med, også overholder reglerne for god markedsføring.

"Selv om det er småpenge, bilisterne opkræves i gebyr fra parkeringsudbyderne pr. parkering, så er parkering jo netop noget af det, der virkelig kan sætte sindene i kog, hvis vi føler, at vi bliver snydt," siger Morten Bruun Pedersen og tilføjer:

"Det er et område, der i den grad trænger til at blive ryddet op i."

Også Dennis Lange fra FDM håber, at parkeringsudbyderne vil blive bedre til at informere om de gebyrer, som de opkræver fra kunderne.

"Det kan ikke være så svært at informere kunderne om, hvad det koster i gebyrer at bruge deres apps," siger han.

Gebyrer med P-apps

Tjek gebyrerne på de forskellige p-apps her og sammenlign priser og information om gebyrer:

Parkeringsapps

  • Hvad koster det at bruge appen? 15 % af parkeringstaksten, min. 4 kr.

    Pristilgængelighed på web: Gebyret til udbyderen vises ikke på forsiden, men under fanebladet ‘Hjælp’.

    Pristilgængelighed i app: Størrelsen på gebyret vises først, når mobilnummer er oplyst, og med småt. Formuleringen om gebyr er ikke tydelig. EasyPark oplyser ikke om gebyret i teksten i App Store eller Google Play, hvor appen kan downloades.

    Hvad betaler du minimum til appudbyderen per parkering? 4 kr.

    Hvad koster 1 time til en timepris for parkering på 20 kr? 24 kr.

    Hvad koster 3 timer til en timepris for parkering på 40 kr? 138 kr.

  • Hvad koster det at bruge appen? 1 kr. samt tillæg for oprunding til nærmeste kvarter på udvalgte parkeringspladser. 

    Pristilgængelighed på web: Størrelsen på gebyret nævnes meget tydeligt på forsiden.

    Pristilgængelighed i app: Efter Forbrugerrådet Tænks henvendelse ændrer ParkPark i teksten på forsiden af appen, hvor størrelsen af gebyret nu tydeligt fremgår. Før Forbrugerrådet Tænks henvendelse var det ikke muligt at se størrelsen på gebyret til udbyderen, før forbrugeren havde forudbetalt minimum 50 kroner til udbyderen. ParkPark oplyser også om størrelsen af gebyret i App Store og Google Play, hvor appen kan downloades.

    Hvad betaler du minimum til appudbyderen per parkering? 1 kr 

    Hvad koster 1 time til en timepris for parkering på 20 kr? 21 kr + evt. afrunding til nærmeste kvarter

    Hvad koster 3 timer til en timepris for parkering på 40 kr? 121 kr + evt. afrunding til nærmeste kvarter

  • Hvad koster det at bruge appen? 10 % af parkeringstaksten + 3 kr.

    Pristilgængelighed på web: Størrelsen på priser og gebyrer nævnes under punktet "Sådan virker det". 

    Pristilgængelighed i app: Størrelsen af gebyret oplyses ikke i App Store eller Google Play, hvor appen kan downloades. Gebyret oplyses under punktet ‘Support’ i appen.

    Hvad betaler du minimum til appudbyderen per parkering? 3 kr

    Hvad koster 1 time til en timepris for parkering på 20 kr? 25 kr

    Hvad koster 3 timer til en timepris for parkering på 40 kr? 135 kr

  • Hvad koster det at bruge appen? 4 kr.

    Pristilgængelighed på web: Størrelsen på gebyret nævnes meget tydeligt på forsiden.

    Pristilgængelighed i app: Størrelsen af gebyret fremgår efter Forbrugerrådet Tænks henvendelse tydeligt i App Store og Google Play, hvor appen kan downloades.

    Hvad betaler du minimum til appudbyderen per parkering? 4 kr

    Hvad koster 1 time til en timepris for parkering på 20 kr? 24 kr

    Hvad koster 3 timer til en timepris for parkering på 40 kr? 124 kr

  • Hvad koster det at bruge appen? 5 % af parkeringstaksten, min. 3,90 kr.

    Pristilgængelighed på web: Størrelsen af gebyret vises ikke på forsiden, men under vilkårene og i en længere juridisk tekst.

    Pristilgængelighed i app: Størrelsen på gebyret til udbyderen vises ikke, før der påbegyndes en parkering. Størrelsen af gebyret oplyses ikke i App Store eller Google Play, hvor appen kan downloades.

    Hvad betaler du minimum til appudbyderen per parkering? 3,90 kr

    Hvad koster 1 time til en timepris for parkering på 20 kr? 23,90 kr

    Hvad koster 3 timer til en timepris for parkering på 40 kr? 126 kr

  • Hvad koster det at bruge appen? 2,50 kr.

    Pristilgængelighed på web: Efter Forbrugerrådet Tænks henvendelse bliver størrelsen på gebyret nu nævnt tydeligt på forsiden.

    Pristilgængelighed i app: Størrelsen af gebyr står nævnt under juridiske vilkår og betingelser, der accepteres ved installering af appen. I teksten til appen på App Store og Google Play nævnes gebyret ikke.

    Hvad betaler du minimum til appudbyderen per parkering? 2,50 kr

    Hvad koster 1 time til en timepris for parkering på 20 kr? 22,50 kr

    Hvad koster 3 timer til en timepris for parkering på 40 kr? 122,50 kr

  • Hvad koster det at bruge appen? 15 % af parkeringstaksten, min. 4 kr.

    Pristilgængelighed på web: Størrelsen af gebyret nævnes i et tydeligt menupunkt på siden (‘Hvad koster det at parkere med OK Parkering?’)

    Pristilgængelighed i app: Størrelsen af gebyret nævnes i appens FAQ. I teksten til appen på App Store og Google Play nævnes gebyret ikke.

    Hvad betaler du minimum til appudbyderen per parkering? 4 kr

    Hvad koster 1 time til en timepris for parkering på 20 kr? 24 kr

    Hvad koster 3 timer til en timepris for parkering på 40 kr? 138 kr

Parkering: Hvad nu, hvis appen tager fejl?

Parkeringsappsene er praktiske. De giver nemlig bilisterne mulighed for at købe lige præcis det tidsrum til parkeringen, som der er behov for, og typisk kan man både afkorte og forlænge parkeringen fra sin mobiltelefon. Men pas på med at stole blindt på parkeringsappen.

Selv om du har købt parkering med en app, er det nemlig ikke altid, at det er det korrekte sted, du har købt parkering til. Det skyldes, at mobilens gps kan tage fejl. Så det, du har købt parkering til, er måske en anden gade rundt om hjørnet, og så vanker der en afgift, hvis parkeringsvagterne kommer forbi.

Parkeret det forkerte sted

Det ved de alt om hos Parkeringsklagenævnet, hvor blandt andet Forbrugerrådet Tænk og FDM er med til at behandle nogle af de mange klager over parkeringsafgifter, der netop er udstedt til bilister, der troede, at parkeringsappsenes gps-lokationer var til at stole på.

"Ja, det er desværre et velkendt problem, at man kan få parkeret på det forkerte sted, fordi man stoler på appen," siger Dennis Lange, som er chefkonsulent i FDM.

"Rent teknisk er det ikke appsene, der er problemet. Det er den indbyggede gps i telefonen, der som system har visse begrænsninger, og det slår igennem, uanset om du bruger en parkeringsapp eller en almindelig korttjeneste. Men forskellen er selvfølgelig, at det kan koste dig en parkeringsafgift med parkeringsappen."

Bilistens eget ansvar?

2 domme i Landsretten har slået fast, at hvis områdekoden er tilpas tydelig på parkeringsskiltet, så er det bilistens eget ansvar, hvis appen tager fejl. Den ene sag er dog anket til Højesteret, som endnu ikke har truffet en afgørelse. Så hvad skal du som bilist stille op, hvis du vil være sikker på, at den parkering, du køber via en app, nu også er et parkeringskøb til den rigtige parkeringsplads på den rigtige gade?

"Ja, så skal du dobbelttjekke, om den områdekode, som appens gps foreslår, nu også er den samme som den, der er anført på skiltningen i området," siger Dennis Lange.

Hos FDM er holdningen den, at bilisterne bør kunne stole på appsene. Men siden det ikke er muligt, så bør appsene i hvert fald give bilisterne besked på, at de skal tjekke, om gps-positioneringen nu også stemmer.

"Det ved vi, at nogle apps gør, men det er mit indtryk, at det slet ikke er alle apps, som er i mål på den konto," siger Dennis Lange.

Det skal du gøre, hvis du får en uberettiget parkeringsbøde

Hvis du får en parkeringsbøde, som du mener er uberettiget, så kan du klage til Parkeringsklagenævnet, som tager sig af klager over parkeringsafgifter.