Elbiler: Undgå høje udgifter til dæk | Forbrugerrådet Tænk: Vi tænker, før du handler Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Sådan undgår du høje udgifter til dæk på elbilen

Har du en elbil, kan du risikere at skulle skifte dæk hurtigere, end hvis du havde haft en benzin- eller dieseldrevet bil. Bliv klogere på, hvorfor.

Lars Nøhr Andresen · Foto: Getty Images · 23. august 2021
Undgå høje udgifter til dæk på elbilen

Du kan ikke undgå at skulle skifte dæk på bilen på et eller andet tidspunkt – uanset hvad du kører i. Det koster penge, og nye dæk gavner heller ikke ligefrem miljøet.

Elbil og dækslid

Har du en elbil, kan du dog risikere, at skiftet skal ske endnu hurtigere, end hvis du havde haft en benzin- eller dieseldrevet bil. Det skyldes, dels at elbiler på grund af batteriernes vægt er tungere end tilsvarende fossilbiler, dels at elbilerne kan levere en høj acceleration.

”Indikationer fra dækimportørerne peger på, at der er omkring 20 procent større slid på dækkene til elbiler sammenlignet med almindelige biler,” siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark.

En undersøgelse foretaget af et tysk motormagasin i 2020 slog fast, at elbiler slider helt op til 30 procent mere på dækkene end benzinbiler.

Så længe holder et dæk

Ifølge FDM kan et normalt dæk typisk køre 35.000 kilometer, før det er slidt ned. Men hvis du kører bilen aggressivt, holder det måske kun til 20.000 kilometer.

Hurtig acceleration slider hårdt på dækkene

Jo tungere en bil er, desto mere slider det på dækkene.

Elbiler er på grund af batteriernes vægt generelt tungere end tilsvarende biler med forbrændingsmotor. Men der er alligevel forskel på, om du kører i en stor elbil eller i en mindre, fortæller Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør hos FDM.

”Der, hvor vi ser de store forskelle i dækslid, er ved tunge elbiler med særlig kraftige motorer. Der har vi set masser af eksempler på øget dækslid. Men det er ikke mit indtryk, at elbiler generelt slider mere på dækkene, så man kan ikke sige det som en tommelfingerregel, at elbiler altid har et højere dækslid,” siger han.

Det er ikke vægten i sig selv, der er problemet, mener FDM’s biltekniske redaktør.

”Nej, for når det kommer til stykket, så har acceleration meget større betydning for dæksliddet, end vægten har,” siger Søren W. Rasmussen.

Trykket på speederen

Alle, der ejer en elbil – eller har prøvet at køre i en – ved, at du ikke skal trykke ret meget på speederpedalen, før bilen sætter afsted i et ryk, som de fleste ikke oplever magen til i en benzin- eller dieselbil. Og det slider på dækkene.

”Elbilerne er så momentstærke, at man får påvirkninger, der slider på dækket. Der er simpelthen flere kræfter, der skal tæmmes, og det kan afspejles i et hurtigere dækslid,” lyder det fra Søren W. Rasmussen.

Og det er – når alt kommer til alt – ikke bilen i sig selv, men først og fremmest føreren af bilen, der forårsager et ekstraordinært slid på dækkene.

”Det er den måde, bilen bliver kørt på. Hurtig acceleration, kørsel med høj hastighed i sving og kraftige opbremsninger er virkelig noget, der slider på dækkene,” forklarer Volker Nitz fra Dækbranchen Danmark.

Kør korrekt, og minimér dæksliddet

• Sørg for at have en jævn acceleration, når du sætter bilen i gang.

• Nedsæt hastigheden, og sørg for ikke at køre for hurtigt gennem sving.

• Sørg også for at lave en lidt længere opbremsning. Lav eventuelt en motoropbremsning, hvor du blot slipper speederen, så den bruger motorkraften til at bremse bilen.

Der skal ikke så meget til

Og det er ikke engang et spørgsmål om, at dækkene skal hvine og ryge, før du slider på dem.

”Nej, nej, du behøver slet ikke at køre ræs. Der skal meget mindre til, før du slider på dækkene,” siger Volker Nitz. Derfor handler det om – for alle bilejere, men måske især for elbilejere – at lære at køre, så sliddet på dækkene bliver så lille som muligt.

Få dine dæk til at holde længere

Skift mellem vinter- og sommerdæk

Du kan minimere sliddet på dækkene ved at skifte mellem vinter- og sommerdæk. Sommerdæk er lavet til at arbejde i varme temperaturer, og vinterdæk i kolde temperaturer, og med de forkerte dæk forøger du simpelthen sliddet. Det forklarer Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark. Derudover er der også en sikkerhedsmæssig grund til at skifte mellem vinter- og sommerdæk. Et korrekt vejgreb giver en kortere bremselængde.

Tjek lufttrykket i dækkene

Det er også vigtigt med det korrekte lufttryk i dækkene. På et dæk med for lidt luft i er der nemlig en større dækflade, der rører ved vejen, og dermed ruller dækket tungere og slides hurtigere. Derudover kræver det også mere energi – strøm fra batteriet eller brændstof – at køre et dæk rundt med for lidt luft i.

Få hjulindstillingen tjekket

En forkert indstilling af hjulene forårsager også et hurtigere slid på dækkene, så se regelmæssigt efter, om bilens dæk er slidt jævnt. Du kan selv tjekke hjulindstillingen, eller du kan få værkstedet til at gøre det, når du alligevel får skiftet dine vinter- eller sommerdæk.