Sådan undgår du høje udgifter til dæk på elbilen
Har du en elbil, kan du risikere at skulle skifte dæk hurtigere, end hvis du havde haft en benzin- eller dieseldrevet bil. Bliv klogere på, hvorfor.
Du kan ikke undgå at skulle skifte dæk på bilen på et eller andet tidspunkt – uanset hvad du kører i. Det koster penge, og nye dæk gavner heller ikke ligefrem miljøet.
Elbil og dækslid
Har du en elbil, kan du dog risikere, at skiftet skal ske endnu hurtigere, end hvis du havde haft en benzin- eller dieseldrevet bil. Det skyldes, dels at elbiler på grund af batteriernes vægt er tungere end tilsvarende fossilbiler, dels at elbilerne kan levere en høj acceleration.
”Indikationer fra dækimportørerne peger på, at der er omkring 20 procent større slid på dækkene til elbiler sammenlignet med almindelige biler,” siger Volker Nitz, direktør i Dækbranchen Danmark.
En undersøgelse foretaget af et tysk motormagasin i 2020 slog fast, at elbiler slider helt op til 30 procent mere på dækkene end benzinbiler.
Hurtig acceleration slider hårdt på dækkene
Jo tungere en bil er, desto mere slider det på dækkene.
Elbiler er på grund af batteriernes vægt generelt tungere end tilsvarende biler med forbrændingsmotor. Men der er alligevel forskel på, om du kører i en stor elbil eller i en mindre, fortæller Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør hos FDM.
”Der, hvor vi ser de store forskelle i dækslid, er ved tunge elbiler med særlig kraftige motorer. Der har vi set masser af eksempler på øget dækslid. Men det er ikke mit indtryk, at elbiler generelt slider mere på dækkene, så man kan ikke sige det som en tommelfingerregel, at elbiler altid har et højere dækslid,” siger han.
Det er ikke vægten i sig selv, der er problemet, mener FDM’s biltekniske redaktør.
”Nej, for når det kommer til stykket, så har acceleration meget større betydning for dæksliddet, end vægten har,” siger Søren W. Rasmussen.
Trykket på speederen
Alle, der ejer en elbil – eller har prøvet at køre i en – ved, at du ikke skal trykke ret meget på speederpedalen, før bilen sætter afsted i et ryk, som de fleste ikke oplever magen til i en benzin- eller dieselbil. Og det slider på dækkene.
”Elbilerne er så momentstærke, at man får påvirkninger, der slider på dækket. Der er simpelthen flere kræfter, der skal tæmmes, og det kan afspejles i et hurtigere dækslid,” lyder det fra Søren W. Rasmussen.
Og det er – når alt kommer til alt – ikke bilen i sig selv, men først og fremmest føreren af bilen, der forårsager et ekstraordinært slid på dækkene.
”Det er den måde, bilen bliver kørt på. Hurtig acceleration, kørsel med høj hastighed i sving og kraftige opbremsninger er virkelig noget, der slider på dækkene,” forklarer Volker Nitz fra Dækbranchen Danmark.
Der skal ikke så meget til
Og det er ikke engang et spørgsmål om, at dækkene skal hvine og ryge, før du slider på dem.
”Nej, nej, du behøver slet ikke at køre ræs. Der skal meget mindre til, før du slider på dækkene,” siger Volker Nitz. Derfor handler det om – for alle bilejere, men måske især for elbilejere – at lære at køre, så sliddet på dækkene bliver så lille som muligt.
Her er de bedste og billigste lån til elbil
Banker tilbyder billån til elbiler, "grønne billån", til særligt favorable priser, og vores test viser, at der kan være op mod 100.000 kr. spare ved at vælge det billigste lån til elbilen.
Populære SUV’er er skidt for den grønne omstilling
Over halvdelen af alle solgte nye biler i Danmark er de tungere SUV’er, som kører knap så langt på literen. Også el-SUV’erne er mindre gode for klimaet sammenlignet med de almindelige – og lettere – elbiler
Mette er stavnsbundet til sin ladeboks
Med en elbil kan du få refusion for en del af elafgiften for den strøm, du bruger til at lade bilen op – men kun hvis du har en serviceaftale med fx et elselskab, der skal søge om refusionen for dig. Det erfarede Mette Christophersen på den bitre måde, da hun købte en ladeboks fra Tesla, som ingen elselskaber kan servicere.