Opladning af elbil: Mette er stavnsbundet til sin ladeboks
Gå til hovedindhold

Få adgang til alt indhold på tænk.dk, medlemsmagasinet og meget mere.

Bliv medlem

Mette er stavnsbundet til sin ladeboks

Med en elbil kan du få refusion for en del af elafgiften for den strøm, du bruger til at lade bilen op – men kun hvis du har en serviceaftale med fx et elselskab, der skal søge om refusionen for dig. Det erfarede Mette Christophersen på den bitre måde, da hun købte en ladeboks fra Tesla, som ingen elselskaber kan servicere.

Sally Jensen · Foto: Karin Majland · 6. marts 2024
Mette Christophersen

Da Mette Christophersen sidste forår skulle have ny bil, faldt valget på en Tesla. Det var første gang, hun skulle have en elbil, så da hun havde bestilt bilen, gik hun i gang med at tjekke de forskellige løsninger for opladning.

Efter at have læst på forskellige hjemmesider konkluderede hun, at den bedste løsning til hendes behov ville være at købe en ladeboks, som kunne blive sat op foran hendes hus.

Hun valgte en ladeboks fra Tesla – ikke alene passede den til bilen og var pæn, men den kan også selv tjekke elpriser og lade bilen op, når strømmen er billigst. Selvom det ville blive en udgift på cirka 10.000 kroner at købe en ladeboks og få den sat op, tænkte Mette Christophersen altså, at den ville være en fornuftig investering på sigt.

Ingen refusion af elafgift

Hvad hun ikke vidste, var dog, at hun med lige netop en Tesla-ladeboks går glip af den refusion af elafgiften, man er berettiget til, når man har en elbil.

Ladebokse fra Tesla har nemlig ikke en såkaldt MID-godkendt måler, som aflæser strømforbruget og er lovpligtig for at få refusion for sin el i Danmark. Det stod dog ingen steder på Teslas hjemmeside.

For at få refusion for elafgiften skal man i øvrigt have en serviceaftale med en operatør, som skal aflæse ladeboksen og søge om refusion på kundens vegne. Mange anskaffer sig derfor en ladeboks gennem deres elselskab, som også tilbyder at servicere ladeboksen. Hvis først man har en ladeboks og en serviceaftale med sit elselskab, kan det dog blive meget dyrt at skifte til en ny udbyder.

De fleste operatører kræver nemlig, at man køber en helt ny ladeboks af dem, før man kan oprette en serviceaftale – og dermed få adgang til refusionen af elafgiften. 

Det vil sige, at selv hvis jeg havde købt en ladeboks og oprettet en serviceaftale gennem mit elselskab, så ville jeg risikere at være stavnsbundet til den ladeboks. Mette Christophersen

Det er ikke muligt hos alle elselskaber, at du kan beholde din serviceaftale med fx et andet elselskab, hvis du bliver kunde hos dem.

Hos andre elselskaber er det lige omvendt: Her kan du ikke oprette en serviceaftale, hvis ikke du også køber din el fra dem.

“Det vil sige, at selv hvis jeg havde købt en ladeboks og oprettet en serviceaftale gennem mit elselskab, så ville jeg risikere at være stavnsbundet til den ladeboks. Hvis jeg et halvt år senere fandt ud af, at jeg kunne få billigere strøm hos et andet selskab, så kunne jeg ende i en situation, hvor jeg skulle vælge mellem at miste muligheden for refusion for elafgiften eller at købe en helt ny ladeboks og betale flere tusind kroner igen,” fortæller Mette Christophersen.

Krav om indbyttet måler

"Det er et krav, at private ladebokse skal have en indbygget måler, for at strømmen kan aflæses korrekt af en operatør. Der er derfor ikke mulighed for refusion af elafgift for Mette Christophersen eller andre ejere af ladebokse fra Tesla. Det er ligeledes ikke muligt at tilkøbe en særskilt godkendt måler og sætte den op ved siden af ladeboksen," fortæller chefkonsulent hos FDM Ilyas Dogru.

10.000 kr. smidt ud ad vinduet

Fordi Mette Christophersen allerede havde sat sin ladeboks op, var det ikke muligt at returnere den til Tesla, da hun fandt ud af, at ingen ladeoperatører kan servicere den. Hun opfordrede Tesla til at gøre danske købere opmærksomme på, at man ikke kan få refusion af elafgiften med deres ladere, men de har ikke tilføjet oplysningen på deres hjemmeside.

“Jeg synes jo, at jeg for en gangs skyld har sat mig ind i det og undersøgt markedet. Jeg har læst om mulighederne på flere forskellige hjemmesider og tastet mine oplysninger ind i forskellige beregnere og fik en klar fornemmelse af, hvad der var det rigtige valg – og så først ved det allersidste skridt i processen løb jeg panden mod en mur. Ingen steder undervejs har der stået, at jeg ikke kan få refusion med min konkrete ladeboks.”

Mette Christophersen

Mette Christophersen har langt til arbejde og kører cirka 24.000 kilometer om året. Derfor bruger hun en del strøm til bilen. Med de 94 øre/kWh, man kan få refunderet, går hun glip af omkring 4.000 kroner om året.

Til gengæld ville hun skulle modregne mellem 800 og 1.200 kroner årligt til elselskabet for den serviceaftale, der er nødvendig for at få refusionen fra elselskabet, og som hun ikke betaler i dag.

“Jeg sidder tilbage med følelsen af, at jeg har smidt 10.000 kroner ud ad vinduet. Hvis jeg købte en ny ladeboks hos et elselskab, ville det stadig tage lang tid at tjene det ind i refusion, jeg har mistet på min nuværende lader, og selv hvis jeg valgte en anden løsning og lejede en ladeboks med abonnementsbetaling, ville det ikke kunne komme til at svare sig økonomisk. Nu har jeg valgt det billigste elselskab, uden mulighed for refusion, og så er jeg faktisk for sur lige i øjeblikket til at gøre mere ved det. Men gode råd til, hvordan jeg kan få refusion med min Tesla-lader, modtages gerne!”

Hvad siger Tesla?

Vi har ligesom Mette Christophersen rakt ud til Tesla og spurgt, om de vil overveje at gøre deres danske kunder opmærksomme på, at de ikke har mulighed for refusion af elafgiften med en Tesla-lader. Tesla er ikke vendt tilbage på vores henvendelse. 

Markedet for opladning er uigennemsigtigt

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgav i december 2023 en analyse af markedet for opladning af elbiler. De konkluderer, at konkurrencen på markedet ikke er velfungerende, og at markedet er uoverskueligt for kunderne.

Det er besværligt at skifte mellem de forskellige udbydere af ladebokse og at skifte elselskab, når først man har en ladeboks, samt at finde de laveste priser. Derudover er der for meget, den enkelte kunde skal sætte sig ind i for at kunne træffe det bedste valg. 

Forbrugerrådet Tænk bakker op om analysen og er enige i, at der er betydelig plads til forbedringer på markedet, siger Christian Sand, forbrugerpolitisk rådgiver hos Forbrugerrådet Tænk.

“Man vil gerne fra politisk side have, at flere bilejere skifter til elbil, men det ønske hænger ikke særlig godt sammen med, at markedet for opladning er så ufleksibelt, og priserne er uigennemsigtige. Vi skal have et opladningsmarked, der fungerer på forbrugernes præmisser, og hvor det er let at tage stilling og vælge blandt de forskellige produkter. Det er ikke tilfældet i dag,” siger han. 

Betaler du 70 procent for meget for at oplade din elbil?

Analysen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser også, at knap halvdelen af de elbilsejere, som har deres egen private ladeboks, betaler mere, end de behøvede, hvis de havde valgt den billigste løsning til deres individuelle ladebehov.

I gennemsnit betaler de 70 procent “for meget”, viser analysen. Endnu et udtryk for, at priserne er for uoverskuelige, siger Christian Sand og uddyber:

“Med benzin- og dieselbiler kører du ud til en tankstation, hvor du kan se meget tydeligt, hvad prisen er pr. liter, og så kan du tage stilling til, om det er en fair pris. Men med private ladebokse til elbiler er priserne pludselig rykket hjem til dig og blevet en del af din privatøkonomi og dit generelle strømforbrug – og det bliver endnu mere indviklet af regler som eksempelvis, at du så kan få refusion for elafgiften, men kun hvis du har den rette ladeboks, og hvis du i øvrigt ikke opvarmer dit hjem med el, fordi du så allerede får en reduceret elafgift. Det er et alt for stort regnestykke, den enkelte forbruger skal sidde med.”

Vi har et fuldstændig uigennemskueligt marked, der hæmmer konkurrencen og ikke fungerer optimalt for forbrugerne. Christian Sand Forbrugerpolitisk rådgiver i Forbrugerrådet Tænk

Derfor håber man i Forbrugerrådet Tænk, at analysen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil føre til politisk handling på området.

”Vi har et fuldstændig uigennemskueligt marked, der hæmmer konkurrencen og ikke fungerer optimalt for forbrugerne. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har nogle helt konkrete anbefalinger til, hvad man kan gøre fremadrettet for at skabe et velfungerende marked for forbrugeren og den grønne omstilling, og de anbefalinger bakker vi op om. Fx foreslår de, at refusionsordningen afskaffes, og at der skal være bedre muligheder for at beholde sin ladeboks, selvom man skifter serviceaftale,” siger Christian Sand.

Vær opmærksom på reglerne for opladning af elbil

Regler for private ladebokse afhænger af din kommune

Hvis du ikke har en indkørsel, men parkerer din bil på gaden foran dit hus og gerne vil have en privat ladeboks, skal du ansøge om lov til at trække et ladekabel over fortovet hos din kommune. Og reglerne for, hvordan man skal gøre det, er forskellige fra kommune til kommune. I nogle kommuner, fx Aarhus, er det ikke tilladt overhovedet. I Københavns Kommune er det kun tilladt, hvis du bor på en privat fællesvej, og så skal kablet lægges i en skinne, der skal graves ned i jorden. I Odense Kommune skal kablet ligge i en kabelbakke med reflekser. Før du trækker et kabel over fortovet, er det altså en god ide at kontakte din kommune eller undersøge reglerne på din kommunes hjemmeside.

Nødladeren kan være ulovlig

Ladeboksen til din elbil er nødvendig for at kunne håndtere den høje belastning, som det kræver at oplade bilen, og samtidig en forudsætning for at få refusion for elafgiften. Nogle elbilejere får dog en nødlader med i købet, når de anskaffer sig bilen. Nødladeren er en ledning, du kan sætte direkte i stikkontakten i tilfælde, hvor du ikke har adgang til en ladeboks. Problemet med nødladerne er bare, at mange af dem er ulovlige på det danske marked. Vores stikkontakter kan nemlig kun tåle varige belastninger af en styrke på seks ampere, og nødladerne fungerer ofte ved en højere styrke ampere. Hvis man oplader sin elbil fra den almindelige stikkontakt over flere timer, vil det være forbundet med brandfare.

Offentlig ladning

Bor du i lejlighed, er det svært at  få installeret din egen ladeboks. For det første kræver det, at du har en privat parkeringsplads, og dernæst kan det blive en dyr fornøjelse, hvis ikke umuligt, at forbinde ladeboksen til din eltavle,  hvis du ikke bor i stueetagen. Bor du i en boligforening, kan foreningen få tilskud til at sætte ladebokse op til områdets beboere. Endelig er der de offentligt tilgængelige ladestandere, du kan benytte, hvis du bor i lejlighed. Her kan du vælge at betale gennem forskellige abonnementsløsninger, du kan betale direkte til ladeoperatøren for den strøm, du bruger, eller du kan betale gennem roaming via en app fra en tredjepart. Ligesom for hjemmeopladning afhænger det af dine individuelle behov, hvad der er den bedste løsning for dig. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse viser dog, at roaming generelt er den dyreste løsning.